torsdag den 26. november 2009

Farvelkys


forfatter: Marie Brittain (som også har leveret fotoet)

Han havde allerede taget beslutningen i morges.

"Far? Far, idag har jeg bestemt, at jeg vil holde op med at bruge sut."
Lars vendte sig om. "Holde helt op?"
Alfred nikkede.
"Hvorfor har du bestemt det?"
"Fordi nu er jeg blevet stor!" sagde Alfred stolt.
"Skal jeg lige finde sutten, så du kan kysse den farvel?"
Alfred nikkede igen, og Lars forsvandt ud af stuen for at finde den.

Da han kom tilbage med den, sad Alfred med et meget tænksomt udtryk i ansigtet.
Inden Lars nåede at spørge, hvad han tænkte på, sagde Alfred forsigtigt: "Far? Når jeg skal holde op med at bruge ble, behøves jeg ikke kysse den, vel?"
"Nej, det behøves du ikke, Alfred." Lars smilede.
"Nå, men så vil jeg godt." Rynkerne i hans pande var væk.
"Er du helt sikker? Vi tager den ikke op igen, når vi først har smidt den ned," advarede Lars.
Den lille dreng nikkede alvorligt.

Lars gav Alfred sutten.
Han kyssede den farvel, og så smed han den ud.

Jeg er en femtenårig pige, der elsker at skrive. I sommers var jeg på Forfatterskole for unge, og jeg har også deltaget i begge Saxo's onlinekurser.

6 kommentarer:

Dorte H sagde ...

Hej Marie.

En fin lille tekst, som viser meget godt, hvordan små børn tænker. Jeg hørte en gang om en lille fyr på to år, som spurgte sin mor: "Mor, når jeg bliver stor, kan jeg så selv tage ble på?"

Randi Abel sagde ...

Hej Marie,
Hvor er den sød og sjov, din tekst. Børn har sådan en logisk tankegang og siger de skæggeste ting.
Kh,
Randi

Robert Mørch sagde ...

Hej Maria

sikken dejlig historie.
Du skriver henrivende. Og så bare 15 år, jeg glæder mig til at se din udvikling fremover.

kh.

theodor sagde ...

Hej Maria,

Nu håber jeg, at Alfred har mere end en ble at skifte imellem, ellers kunne han godt få brug for sin sut igen :-)

Tak for det hyggelige smil,
Theodor

Jens Albers sagde ...

Hej Marie !

Pragtfuldt, skønt fortalt.
Børn er så vidunderlige.

Venligst Jens

Lisa Rossavik Rich sagde ...

Kære Marie
Det er en herlig tekst, du har skrevet.
Små børn har en utrolig logik.
Og din fortælling viser på en fin måde en flig af barnets tanker.
MKH. Lisa