tirsdag den 15. december 2009

December-opgaven

Det fantastiske binomium

Opgave stillet af Theodor Klostergaard

Lav et lille skriv ud fra et fantastisk binomium. Øvelsen er fra Fantasiens Grammatik af Gianni Rodari - en bog jeg i øvrigt vil anbefale på det varmeste.

1. Vælg et tilfældigt ord (gerne et almindeligt navneord)
2. Vælg et andet, ikke-relateret ord
3. Sæt disse to ord sammen - nemmest er binde sammen med et forholdsord.
Væsentligt er, at de to ord ikke har nogen indbygget relation; de skal gerne være så langt fra hinanden som muligt. Og det er nemmest med almindelige ord.

Et eksempel:
1. Jeg slår op på en tilfældig side på internettet og tager det første (almindelige) ord jeg ser: køer
2. Jeg spørger min kone om et tilfældigt ord (gerne et navneord). "Yndlingssko" siger hun og jeg forkorter til: sko
3. Så sætter jeg dem sammen og laver en lille synopse for hver (skriv gerne lidt længere historie :-))
* Skokøer (der fremavles en race som udelukkende bruges til at lave sko af; racen gør oprør)
* Køerne med skoene (nogle køer begynder at gå med sko og kan derfor komme henover kreaturristene om natten - de går amok om natten fordi det er dansesko)
* Køerne i skoen (en lille pige opdager at hendes ene sko beboes af 5 små køer; de skændes indbyrdes; ingen vil tro hende; i den anden sko er der 5 små tyre...)
* Sko i kø (alle sko kommer til verden i to parallelle køer; en sko bliver deprimeret og går ud af køen; der bliver uorden i hele verden, fordi skoene nu er 1 forskudt; den deprimerede skos makker bliver diktator/profet/udstødt/helt/ensom/forelsket/dødeligt syg)
* Skoen på koen (en doven sko gider ikke gå selv og hopper op på en ko; da koen bliver kørt til slagtning er de to blevet venner og skoen bliver redningsmand)

Hvis man mangler ord, kan man slå 2 gange med en terning og bruge nedenstående liste:
1. Hoved
2. Lys
3. Sne
4. Trin
5. Bil
6. Kort

-------------------------------------

Tidsfrist: da vi nu er midt i december, som sandsynligvis er en meget travl tid for de fleste af os, foreslår jeg, at sidste frist bliver tredje januar (men jeg vil MEGET gerne have så mange besvarelser som muligt før denne dato). Så vil alle løsningerne blive bragt på bloggen den første hele uge i januar, og vi kan så stille en ny opgave omkring den 10. januar.

5 kommentarer:

Mette P sagde ...

Tak Theodor, det skal der nok komme meget sjov ud af.
Glædelig jul og god arbejdslyst til alle :o)

Randi Abel sagde ...

Også tak til Theodor fra mig. Det lyder som en sjov opgave. Dejligt med en tidsfrist efter nytår ;)

Jens Albers sagde ...

Hej Theodor !

Ja, tak for din opgave. Det lyder spændende.

Hilsen Jens

Robert sagde ...

Hej Theodor
Det er da en anderledes opgave, og den lyder også spændende.
Jeg hopper straks i tænketanken.
God jul.

Kh. Robert

theodor sagde ...

Hej,

Det var godt at opgaven giver lyst til at skrive. Da jeg i mine yngre dage arbejdede i en børnehave, fik vi en hel del måltider til at gå på denne måde :-)

Jeg har iøvrigt et enkelt forslag til næste skriveøvelse liggende fra Dorte, men ellers er I velkomne til at sende mig forslag. Ellers har jeg ikke problemer med at finde (på) øvelser.

venligst,
Theodor