onsdag den 9. december 2009

Opdaget


forfatter: Marie Brittain

Hun har trykket hans nummer ind; det står på displayet.

Hun ombestemmer sig og trykker afbryd. Hendes ansigt er stadig stramt, da hun i stedet begynder at skrive en sms.

"Jeg ved det. Jeg så dig på p-pladsen med" skriver hun, men sletter det igen.

Hun står et øjeblik og ser uden at se. Hendes verden er ramlet sammen på mindre end et minut. Hun har kæmpet så hårdt for at komme til at holde af ham igen. For familiens skyld.

Pludselig kommer hun i tanke om noget, han engang havde sagt: "Det er pissesmart at snyde, men dumt at blive opdaget."

Det skriver hun og trykker send, inden hun kan nå at stoppe sig selv. Han har snydt, og han er blevet opdaget.

Hendes telefon ringer. Det er hans nummer. Hun tager den. Efter en kort samtale, står det klart, han ikke aner, hvad hun snakker om. Eller er meget bedre til at lyve, end hun nogensinde havde regnet med. Hun beder ham tænke over, hvad han har gang i, og lægger på.

Telefonen bliver slukket, og hun bliver stående i noget tid og overvejer, hvad hun skal gøre. Til sidst kommer hun frem til, hun ikke vil fortælle noget til sin mor. Hun føler, hun forråder hende, men hvad kan hun ellers gøre?

Hun vil ødelægge hele familien, hvis hun fortæller, hendes lillesøsters far ryger i smug. Det ville ødelægge hendes mor. Og det vil hun ikke gøre.

6 kommentarer:

Robert sagde ...

Hvor er den sej, du snød mig totalt, jeg så en lømmel som snød sin kæreste igen,dum dreng, tænkte jeg, og blev godt nok lidt forvirret ved "For familiens skyld"
Og så vender du det lige en gang,og jeg får udleveret en stymper som snyder hele sin familie. Flot skrevet Marie.

Tak for det
Kh.Robert

Dorte H sagde ...

Jeg synes også, det lykkes dig rigtig godt at snyde læseren med den sms. Og så morer det mig lidt, at vi nok alle tænker utroskab, og så er det i virkeligheden den ´nye synd´, at ryge.

MåneUlven sagde ...

Tak begge to :)

-Marie

Randi Abel sagde ...

Hej Marie,
Jeg husker din tekst fra SAXO, og dengang troede jeg også, vi var ude i noget utroskab. Den er rigtig godt skrevet.
Kh,
Randi

Jens Albers sagde ...

Hej Marie!

Jeg synes også det er en spændende tekst.

Dog er jeg ikke helt sikker på familieforholdet?
... hun vil ikke fortælle noget til sin mor..
og hendes lillesøster - mener du "sin" lillesøster?
Hendes mor?

Er lidt forvirret

JEKEL sagde ...

Kære Marie!

Jeg har nu et lidt andet syn på din historie.
Hvis det faktum, at far ryger i smug er SÅ traumatiserende, så mener jeg at det snarere er familien der er noget galt med. Lidt tollerance og et stænk humor, samt en knivsspids erkendelse af at det måske ikke kun er MIN måde at leve livet på der er den eneste saliggørende. Herregud! Hvis det her er fatters største synd, så burde familien elske ham.

Kærlig hilsen

Jørn E

P.s.: Jeg er ikke-ryger.