mandag den 14. december 2009

Vejen væk


forfatter: Randi Abel

En skærende smerte i mellemgulvet sender mig baglæns gennem rummet. Mit baghoved strejfer en hård genstand, og med lyden som en sjaskvåd klud der tabes, lander jeg på ryggen på det hårde flisegulv. Instinktivt ruller jeg om på siden og krummer mig sammen. Imellem mine fingre ser jeg et par hvide basketstøvler og en flig af cowboybukseben. Den ene støvle forsvinder ud af mit synsfelt og dukker efter et splitsekund op igen. Et skrig tvinger min mund op og undslipper. Støvlen forsvinder og dukker op igen... igen... igen...

En dør smækker. Lyden af skridt i grus overdøves af en hulken. Jeg griber fat i slagbænkens armlæn, hiver mig op på knæ og videre op på først den ene fod, så den anden. Som et barn, der ikke helt har lært at gå, bevæger jeg mig langs vægge og møbler ud på badeværelset. I spejlet møder mit blik resterne af en fremmed kvindes ansigt. Jeg lukker op for vandet i brusekabinen og lader mig glide ned i siddende stilling under strålerne. Blodet, smerten, skammen tegner fantasifulde mønstre, der med en gurglen forsvinder ned gennem afløbet. Tiden går i stå.

Som i slowmotion stikker jeg den ene arm i ærmet på min badekåbe. En bølge af smerte rammer mig, da jeg fører den anden arm bagud i forsøg på at finde det løsthængende ærme. Mine bare fødder efterlader fugtige spor på vejen ind i soveværelset. Med en hånd som støtte sætter jeg mig på sengen og rækker ud efter telefonen på hans natbord.

”Alarmcentralen,” siger en kvindestemme. ”Kan jeg hjælpe?”

”Det er min mand. Han har...har...”

”Undskyld, hvad siger du?"

"Hallo?"

"Er du der?”

8 kommentarer:

Jens Albers sagde ...

Hej Randi !

Uha uha, det er godt skrevet. Du vækker menge følelser i mig. Så det må da siges at være en god tekst. Ikke mindst fordi du efterlader et åbent spørgsmål... kommer hun væk fra ham?
Flot.
Vh. Jens

Susan B sagde ...

Hej Randi

Jeg får kuldegysninger allerede i første afsnit, og det kryber mig ned ad ryggen med den åbne slutning. Får hun sagt mere? Jeg vælger at tro det på grund af din titel. Uhyggelig godt skrevet... pyha!

Kh Susan

Dorte H sagde ...

Hej Randi.

Den er så dramatisk, selv om jeg har læst den før. Man gyser fra start til slut.

Jeg kan rigtig godt lide sammensætningen her: "Blodet, smerten, skammen tegner fantasifulde mønstre ..."

Kh Dorte.

Randi Abel sagde ...

Hej Jens, Susan og Dorte,
Tusind tak. Jeg er glad for at få jer til at gyse.
Kh,
Randi

Lisa Rossavik Rich sagde ...

Kære Randi
Det er en optakt til en krimi, ikke?
Det kunne godt blive en krimi.
Du er dygtig til at bruge sanserne.
Jeg vil gerne høre mere!
Med venlig hilsen
Lisa

Robert sagde ...

Hej Randi
Det er godt skrevet dette her.
Det er uhyggeligt og grusomt, men også meget sanseligt.
Jeg er glad for at du har valgt titlen "Vejen væk" for uden den havde din lille fortælling her været aldeles ubærlig.

Tak for en stærk læseoplevelse.

Kh. Robert

Randi Abel sagde ...

Kære Lisa,
Tusind tak for dine kommentarer.
Det kunne godt være en krimi, men jeg tror egentlig mest, jeg tænkte socialrealisme, da jeg skrev teksten.
Jeg er glad for, du synes, det er lykkedes mig at bruge sanserne. Det gør det ikke altid, og det er noget, jeg skal minde mig selv om ;)
Kh,
Randi

Randi Abel sagde ...

Kære Robert,
Tak skal du have.
Jeg er glad for, du også nævner det sanselige, som er noget, jeg træner. Her er det vist lykkedes mig at få hele tre med, hvilket hører til sjældenhederne ;)
Kh,
Randi