onsdag den 6. januar 2010

December-opgave: Kalenderblusen og blusekalenderen

forfatter: Robert Mørk Tindholm

Historisk tilbageblik: Kalenderblusen og Blusekalenderen

I foråret 1931 opfandt en selvstændig københavnsk handelskvinde, ved navn Herta Jensen kalenderblusen, det var en hård, men også sjov og spændende tid for den yndige frøken Jensen, der kæmpede en brav kamp for sin lille butik på Vesterbrogade, hvor hun solgte garn og strikkeopskrifter.

En aften havde hun haft et par veninder på besøg, de havde rigtig hygget, Oda var lige vendt hjem efter en rejse til østen, de drak indisk te og spiste æbleskiver, og Oda fortalte at hende og Kurt kaldte teen for humørdrik ”For man får det så herligt efter et par kopper” sagde hun og lo så det smittede.

Herta måtte indrømme at teen gjorde noget ved humøret, pigerne strikkede og pludrede i timevis, og pludselig var klokken blevet mange, og Herta Jensen opdagede at der var kommet alt for mange lommer på den cardigan hun var i gang med ”Jamen dog søde, hvad har du lavet?” Oda og veninden uden navn, klappede i deres små flittige hænder ”Øh, det er… en julekalender selvfølgelig” Sagde Herta og lo ”Den skal bare have fem lommer mere”

Senere samme år blev Herta Jensens kalenderbluser, et kæmpe hit som blev udsolgt på under en uge, det var pigerne fra det pæne borgerskab som tog den til sig først, så fulgte skuespillerinder og andre kunstnere. Det blev in at bære rundt på gaverne og vise dem frem før de blev pakket ud. Det var klart at de dyreste mærkevarer scorede højst, og det var lige så klart at de klogeste af pigerne kun ønskede sig små gaver.

På samme tid i Jylland fik en ung husmor, Jensine Hansen, ideen til blusekalenderen, den opstod pludselig en aften i bondehuset, da det gik op for hende, at hun havde strikket 24 bluser til sine seks søde børn og Harry, som var hendes bondemand. Hun pakkede dem alle sammen ind i smukt papir og med fine silkebånd bandt hun et skilt med nummer på hver, så lå de og pyntede på strategisk valgte steder i den lille julepyntede stue, og hendes kære fik på skift lov at åbne kalenderen i de mørke decemberdage. Alle hendes husmorveninder var bjergtaget af ideen, og ved julebasaren fik hun førstepræmie for sin blusekalender.

Men Jensines opfindelse blev dog ikke så stort et hit som Herta Jensens kalenderbluser, det var for eksempel ikke altid bluserne passede på modtageren, og ikke alle husmødre strikkede så mange bluser. Men det slog ikke Jensine Hansen ud, året efter fandt hun på kagekalenderen og det er en helt anden og ganske hyggelig historie som jeg måske vil vende tilbage til.

14 kommentarer:

theodor sagde ...

Herlig fortælling med et næsten dokumentarisk tilsnit.

Men det må godt nok have været en animeret snak, når der lige pludselig er kommet 20 ekstra lommer på ;-)

Venligst,
Theodor

Dorte H sagde ...

Kære Robert.
Jeg er enig med Theodor, fin historie med en dejlig fortællestil.

Og hvor ved du meget om piger: "det var lige så klart at de klogeste af pigerne kun ønskede sig små gaver." - og så at når snakken går, så betyder en lomme fra eller til ikke så meget mellem venner :D

Kh Dorte.

Bente sagde ...

Kære Robert!
Dejlig humørfyldt historie. Din fortællestil gør den "næsten" troværdig. Der er et enkelt stilbrud, idet jeg tror, at ordet scorede er for nymodens til din tekst. Skæg detalje med humørtheen :-) Kan også rigtig godt lide valget af pigenavne. Min mormor hed faktisk Jensine.
Kh Bente

Lisa Rossavik Rich sagde ...

Kære Robert!
Sikken herlig fortælling. Ja, strikketøj og kvindehygge kan føre til så meget.
MKH. Lisa

Robert sagde ...

Tak for jeres kommentarer.
Og Bente, jeg havde selv overvejelser omkring ordet "Scorede" men tænkte at det jo er skrevet i dag, og så er det jo et helt almindeligt dansk ord, så..
Jeg brugte Theodors ide, med seks ord og en terning.
ps. min farmor hed Herta.

Kh. Robert

Randi Abel sagde ...

Hej Robert,
Hahaha, sikke en sjov historie! Du har da et helt usædvanligt indblik i strikkeklubmiljøet.
Kh,
Randi

Ragnhild sagde ...

Hej Robert

Din tekst over et "fantastisk binomium" er velskrevet og underholdende. Der er gode miljøskildringer og persontegninger til trods for det usandsynlige i strikkevirkeligheden. Jeg kommenterer sjældent andres tegnsætning - men... måske skulle du gå teksten igennem med en tegntættekam :-). Måske kunne du også lade teksten slutte med "hyggelig historie", så undgår du at inddrage et jeg (dit alter ego), i stedet kan vi (dine læsere) sidde med det lønlige håb, at der kommer endnu en hyggelig historie. Blot til overvejelse.
De bedste hilsener
Ragnhild

Jens Albers sagde ...

Hej Robert!

En sjov skrivemåde. Som en journalistisk artikel fra avisen. Samtidig fanger du mig med den indbyggede dialog, rigtigt spændende, flot tekst.

Hilsen jens

mn sagde ...

Hej Robert.
Herlig fortælling - spekulerer dog på om man i 1931 talte om mærkevarer. Men alas - jeg smilte lunt ved læsningen.
Mange hilsner
Marianne N

Robert sagde ...

Hej Ragnhild, Randi, Jens og Marianne
Også tak for jeres kommentarer.

Ragnhild: Ja tegnsætningen,den er ikke for god, kan jeg godt se nu. Og slutningen, den kunne jeg også lave bedre. Men ak, jeg kan jo ikke rette her, så...

Marianne: Jeg må nok give dig ret, selv om der måske nok fandtes mærkevarer dengang, så var ordet "mærkevarer" nok slet ikke opfundet :)
min eneste undskyldning er at teksten jo ikke skal forstille at være skrevet dengang, men i dag.
Kh. Robert

Dorte H sagde ...

Robert, hvis der er ønske om det fra medlemmernes side, kan I godt få administratorrettigheder, så I kan gå ind og ændre i jeres tekster.

Og ellers kan jeg godt lægge en ny version ud for dig, bare det ikke er noget jeg skal gøre hele tiden.

Mvh Dorte.

Leonius sagde ...

Hej Robert,

sikke dog en dejlig fantasi, og din fortællermåde gør historien flydende.
Rigtig mange geniale påfund. Flot flot.

Leonius.

JEKEL sagde ...

Kære Robert!
Det er dog en fantastisk fantasi. Det minder mig lidt om en artikel i lokalavisen. Et kig ind i den lokale strikkeklub. Endnu engang vælter det bare ud af "pennen". Og jeg sidder og tænker: "Er det noget han gør mens han sidder på lokum, mens vi andre bruger timer ved pc'en. Gnæk-gnæk!

Kærlig hilsen

Jørn E

Robert sagde ...

Tak til Leonius & Jørn
Dog ikke skrevet på lokum. Men en tekst som denne, kommer bare. Jeg valgte Theodors ide med to terninger og seks tilfældigt valgte ord, det blev så kalender og bluse. så direkte til tastaturet, og skrive den i en køre.

Kh. Robert