tirsdag den 5. januar 2010

December-opgave: Kattens bil

forfatter: Olav

Jeg fik de to ord som følger: Jeg sad og så noget på tv, hvor der indgik en biljagt, og tog derfor ordet 'bil' som det første. Derefter bad jeg min kæreste (uden at fortælle hvilket ord jeg havde valgt) om at vælge et andet ord. Hun valgte 'kat', da den ene af vores katte lige netop kom forbi. De to ord er derfor 'bil' og 'kat'. Det giver f.eks. følgende muligheder: Bilkat (en kat der godt kan lide at køre i bil) Kattebil (en bil der er fuldt af katte) Kattens bil (en titel med en dobbeltbetydning: Enten en bil der tilhører en kat eller en bil der opfører sig specielt (ordet 'kattens' kan f.eks. bruges som skældsord) Der er mange andre muligheder, hvis man introducerer forholdsord, men jeg holder mig til ovenstående i denne omgang. 'Kattens bil' lyder mest spændende, så den har jeg brygget en lille tekst på.

Kattens bil

Bilen startede. Eller det vil sige, den forsøgte at starte. Det gik ikke helt godt. Det var jo koldt. Og den havde ikke været startet længe. Og den var gammel.

Og så var det kattens bil.

Men den startede endelig, og kørte hurtigt der ud ad. Der var meget der skulle nås i dag.

Første stop var på benzintanken. Bilen var tørstig. Det var jo længe siden den havde været ude at køre.

Det gik ikke helt godt med at få benzin på. Det var jo stadig koldt, så låget sad fast. Og knapperne på automaten var skøre og ved at gå i stykker. Og standeren drillede, fordi håndtaget sad fast.

Og så var det kattens bil.

Men endelig blev den fyldt op med benzin og kunne køre videre. Rask væk ud af motorvejen. Pas på, der er glat. Bilen var ved at skride ud i svinget på vej ned på motorvejen. Det tog tid at komme op i fart. Ruderne var duggede. De andre bilister havde travlt og holdt ikke tilbage.

Og så var det kattens bil.

Næste stop var hos købmanden. Først finde en parkeringsplads. Det var ikke let. Alle bilerne var så store og parkerede tæt. Og båsene var så små. Og asfalten var meget glat.

Og så var det kattens bil.

Inde hos købmanden gik det hurtigt. Varerne var jo der hvor de plejer. Men de skulle jo læsses ombord i bilen. Bagageklappen drillede. Det var jo koldt. Og klappen var tung. Og der var højt op.

Og så var det kattens bil.

Men endelig kunne bilen sætte kurs mod den sidste destination for i dag.

Heldigvis var der ikke så langt. Men det tog alligevel sin tid. Solen var jo begyndt at skinne ind gennem ruden. Og det var svært at se ud over kølerhjelmen. Og det var svært at holde sig vågen i de ti minutter turen tog.

Og så var det kattens bil.

Nu ankom bilen til bestemmelsesstedet.

Hen og parkere lige foran indgangen. Der var lys i køkkenet. Husk indkøbene. Hurtigt lunte ind til døren og ringe på. Det var som om der gik en evighed, men endelig blev døren åbnet.

Minni tog imod ham i døren med et slik på kinden. Han svarede med en høj spinden og kiggede tilfreds tilbage på bilen inden han gik indenfor.

Det var jo kattens bil.

11 kommentarer:

Bente sagde ...

Hej Dorte!
En sød tekst, der minder mig om en gammel opel kadet, jeg havde på et tidspunkt. Den hed Nutte Marie, og i forhold til den følte jeg også,som det er tilfældet med "kattens bil", at den levede sit eget liv og havde sin egen dagsorden,som jeg ikke altid havde indflydelse på. Heldigvis var jeg langt hen ad vejen enig med Nutte Marie.
KH Bente

Bente sagde ...

Hej Igen...Undskyld...Kommentaren ovenfor er jo til Olav og ikke til Dorte!

Dorte H sagde ...

Hej Olav.

Rigtig sjov tekst, og god idé med den røde tråd: ´kattens bil´.

Mvh Dorte.

theodor sagde ...

Hej Olav,

Det er ikke meget galt at du kunne lave det her om til en sang med omkvædet "og såå var det kaattens bil." - der er en næsten hypnotisk måde at skrive på med den gentagelse.

Og fint at se de andre du valgte fra :-)

Venligst,
Theodor

Randi Abel sagde ...

Hej Olav,
Det er en sød og sjov tekst, og jeg er enig med Theodor i, at det er noget omkvæd over "Og så var det kattens bil."
Jeg synes også, det er sjovt at læse de forskellige muligheder, du havde oppe at vende. Jeg fanger dog ikke helt dobbeltbetydningen. I stedet for "Og så var det kattens bil" ville jeg nøjes med "Kattens bil" (af "den kattens bil" eller "kattens til bil") men selvfølgelig bibeholde "Det var jo kattens bil" til allersidst i teksten.
Kh,
Randi

Lisa Rossavik Rich sagde ...

Kære Olav
Det er en sjov tekst, du har lavet.
Næsten som en slags sang med omkvæd(siger den gamle musiklærer).
MKH. Lisa

Robert sagde ...

Det var kattens
Sikken herlig tekst du her har begået.
Jeg kan lide din humor, og jeg var godt underholdt.
Og lige som Bente, blev jeg mindet om en gammel Opel som jeg havde engang.
Tak for læsning.

Kh. Robert

Ragnhild sagde ...

Hej Olav
Du har skrevet en herlig tekst over en udfordrende opgave. Din kat er "sgu helt sin egen" præcis som Piet Heins. Efter kattens kattekys lægger den sig mageligt til rette ved kattens pc og spejder efter kommentarer. Den skal ikke spejde forgæves efter min :-) I stedet for de syv gentagelser var det måske en ide at lave gentagelse med variationer, men dog slutte som du gør. Det behøver ikke gå ud over tekstens musikalitet.
Kh Ragnhild

mn sagde ...

Hej Olav.

Herlig tekst - også jeg har haft en kattens bil, som kun startede, når den selv ville.
Kh
Marianne N

JEKEL sagde ...

Kære Olav!
OK! Ideen med dette "omkvæd" er da meget sjov, men hvad er pointen. Den har jeg svært ved at få øje på. Er det at det er katten der har været ude at køre? I så fald: Er det sjovt? Sorry! Jeg er ikke med.

Kærlig hilsen

Jørn E

Olav sagde ...

Randi: Ja, du har ret, og jeg overvejede også den ændring, men syntes der var en god rytme i den tekst jeg endte med.

JEKEL: Humor er nok relativt, så hvis du ikke synes teksten er morsom er der nok ikke noget jeg kan gøre ved det.