søndag den 17. januar 2010

December-opgave: Lykkeduft

forfatter: Leonius

Nok til en hel familie på 20-25 personer.
Kan serveres både sommer og vinter.
Virker euforiserende, dufter af lykke (deraf navnet)

Først tager du en gryde, stor,
så sæt den på dit køkkenbord,
en karklud under, som du vrider,
så gryden ikke står og skrider.

Nu skal du tænke på det ord,
din baby brugte først, som ”MOR”
det smil du nu, om munden har,
er første del, som nu er klar.

Du tager nu en grydeske,
placerer smilet net deri,
i gryden sættes det i drift,
så smilet ikke bliver stift.

Du griner nu, du ler, ha-ha,
og anden del, er hermed klar,
dit grin, og det, fra da du lo,
de skal i gryden begge to.

Den ro, du nu, har i din krop,
skal fyldes i en kaffekop,
forsigtigt piskes roen rundt,
i tyve og et halvt sekund.

Af solens stråler må du ha,
syv- otte, som du brækker af,
de blødes op, de er for hårde,
med cirka fjorten glædestårer.

Det dufter allerede skønt,
nu skal du bare ha’ lidt pynt,
et glimt i øjet, smides i,
og kokkeriet er forbi.
Far.

20 kommentarer:

JEKEL sagde ...

Et dejligt digt, med ingredienser af omtanke, livsklogskab og humor. Bravo!

Jørn E

Ragnhild sagde ...

Kære Leonius
Dejligt at genlæse dit fascinerende digt her på skrive-bloggen. Min længere kommentar fra Perfiktion vil jeg ikke gentage. Med et smil glæder jeg mig over, at ha haft en finger med i spillet, så andre end dine døtre kan få glæde af lykkeduften fra dit digt.
Kh Ragnhild

Bente Pedersen sagde ...

Kære Leonius!
Også jeg glæder mig over at genlæse dit fine dejlige digt herinde. Synes, at billedet passer så fint...Jeg er kommet i tanke om en gammel "opskrift" på livslykke,som jeg fandt, da jeg arvede min mors håndskrevne kogebog. Den tror jeg,at jeg vil skrive til dig inde på Perfektion...
KH Bente

theodor sagde ...

Hej Leonius,

Herligt - jeg formoder, det vil være godt at gemme noget af det til dessert ved familieskænderier. For når man har renset luften, må det være på sin plads at sprede lykkeduft bagefter.

Med et smil,
Theodor

Randi Abel sagde ...

Hej Leonius,
Jeg var lidt småstresset, da jeg gik i gang med at læse dit digt, men under læsningen var det, som om der blev løsnet op for spændingerne.
Tak for det.
Kh,
Randi

Jens Albers sagde ...

Hej Leonius!

En fremmed er en ven, du endnu ikke har mødt - velkommen.
Et særdeles fint og positivt digt, jeg sidder og smiler og glædes. Skønheden, ægte glæde findes i de små ting. Dejlig læsning - tak.

Hilsen Jens

mn sagde ...

Hej Leonius.
Det kalder smilet frem lige her fra morgenstunden og varmer på en kold dag.
Tak for det.
KH Marianne N

Dorte H sagde ...

Hej Leonius.

Rigtig hyggelig tekst, som kalder smil og glæde frem hos læseren!

En lille bagatel: du sætter lovlig mange kommaer, og for mig forstyrrer det rytmen i læsningen lidt.

Mvh Dorte.

Robert sagde ...

Hej Leonius
Et vidunderligt digt.
Så fyldt med ro, varme og humor.
Ja man kan kun blive glad af sådan et.
Var jeg din datter, så havde du fået et kæmpekys for lykkeduften.
Kh. Robert

Leonius sagde ...

Hej Jørn E,

det glæder mig meget, at du kunne lide mit digt.
Jeg er naturligvis også meget glad for de flotte ord.
Mange tak.

Leonius.

Leonius sagde ...

Kære Ragnhild,

igen mange tak for dine roser. Ja, du har sendt mig ud på en, for mig, utryk rejse ud i det store IT univers, som har voldt mig en del besvær. Men vi skal jo lære hele livet, og nu har jeg lært noget nyt, igen.

Leonius.

Leonius sagde ...

Kære Bente,

det glæder mig, at få ros, jeg kan faktisk godt lide det.
Jeg er spændt på at læse din mors opskrift på livslykke.

Leonius.

Leonius sagde ...

Hej Theodor,

jeg er overbevist om, at det kan gemmes, jeg har flere gange oplevet, at få pustet noget af det i hovedet, uden forudgående køkkenskramlen.
Tak for ordene.

Leonius.

Leonius sagde ...

Hej Randi,

det er jo dejligt, når det, man har skrevet, kan bevæge læseren, det er jo lige det.
Jeg er meget glad for at du læste mit lille digt.

Leonius.

Leonius sagde ...

Hej Jens,

tak for dine flotte ord, og tak for velkomsten.
Ja, der går mange venner rundt derude, og vi støder da også ind i nogle af dem, vi har jo resten af livet for os.

Leonius.

Leonius sagde ...

Hej Marianne N,

smilet ja, det er jo det bedste kommunikationsmiddel vi mennesker har.
Bare vi kunne bruge det noget mere i dagligdagen.
Tak for dine pæne ord.

Leonius.

Leonius sagde ...

Hej Dorte,

for mig kan det da ikke blive bedre, hvis jeg kan få smilet og glæden frem hos læseren.
Tak for Roserne.

Jeg er i den situation, at jeg absolut ingen farstand har på at skrive, jeg gør det bare. (som Humlebien)
Min skolegang var forholdsvis kort, og uden tegnsætninger. Jeg syntes selv, at jeg har kompenseret for de fleste mangler gennem årene, men naturligvis er der områder, jeg ikke rigtig har interesseret mig for i mine yngre dage, og som nu volder lidt besvær.
Jeg har forsøgt at sætte tegn, for rytmens skyld.
Jeg ville blive meget glad for et lille lynkursus, på dette digt.


Leonius.

Leonius sagde ...

Hej Robert,

hvor er det dejligt, at jeg har kunne få fat i lige de følelser. Jeg vil prøve det igen.
Jeg er meget glad for dine flotte ord. Tak for dem.
Det var min kone, og seks døtre jeg skrev det til, naturligvis af egoistiske grunde, så de kunne fylde huset med den duft, som jeg nu er blevet så forfærdelig afhængig af.

Leonius.

Dorte H sagde ...

Uha, et lynkursus i kommaer er slet ikke så let, men den letteste måde er at sætte det gamle, grammatiske komma. Så skal du (kun) have et komma, hver gang du har haft et grundled og et udsagnsled:

Humlebien kan ikke flyve, men Leonius kan godt skrive.

Et ekstra komma her og der gør dog ikke nødvendigvis så meget, men her bringer jeg lige et par vers, hvor jeg har fjernet nogle kommaer, fordi de får mig til at snuble:

Nu skal du tænke på det ord,
din baby brugte først, som ”MOR”
det smil du nu om munden har,
er første del, som nu er klar.

Du griner nu, du ler, ha-ha,
og anden del er hermed klar,
dit grin, og det, fra da du lo,
de skal i gryden begge to.

Håber det hjælper lidt.

Mvh Dorte.

Leonius sagde ...

Hej Dorte,

mange tak for hjælpen, jeg tror nok jeg har fået fat i noget af det, nu.
Mange tak for de søde ord, også.

De bedste hilsner.
Leonius.