søndag den 10. januar 2010

December-opgave: Tidens tand

forfatter og fotograf: Jens Albers

Tiden har kun én tand
Men den er også sej
Man kan ofte se spor efter tiden tand
Selv bjerge gnaver den i.

Tiden spiser mennesker
Ja, man kan se på ham
At tiden har sat sine spor

Tiden har det med at løbe for hurtigt med tiden

Tiden har det med
At forsvinde op i den blå luft
Heldigvis er det gråvejr i dag

Når jeg løber løber tiden med
Alt for tit løber den for hurtigt
Men jeg har et triks
På mit løbeur kan jeg stoppe den

Selv om jeg låser mine døre
Opdager jeg tit at tiden er gået.
Man ønsker tit at tiden stod stille
Men når den gør det
Er det ofte ubehageligt.

Som ung har man masser af tid
Som gammel har man sjældent tid nok
Tiden elsker at lege gemme
Mange spør tit hvor den blev af.

Tiden er som et viskelæder, den sletter mange ting

9 kommentarer:

Ragnhild sagde ...

Kære Jens
Du har fået et rigtig godt og vellykket digt ud af din "leg" med "Tidens tand". Flot at du ser (og minder os om)at det velkendte udtryk er et fantastisk binomium. Du tar sproget på ordet, og lader tanden gnave og spise. Det første illustrerer dit eget foto flot, og det andet danner billeder af sig selv. Jeg er ret vild med strofe to, som jeg dog ville sætte på to vers(linjer)og strofe tre, som kalder på smilet. Den med de låste døre er også flot.Du har også ret i, at:
Tiden er et viskelæder
som sletter mange ting.
Nu har jeg ikke tid til mere :-) udover et: Godt gået.
Mange hilsener Ragnhild

Randi Abel sagde ...

Hej Jens,
Jeg er ret vild med dit digt, som er så sandt, som det er skrevet. Vers 6 er min absolutte favorit ;)
Kh,
Randi

theodor sagde ...

Hej Jens,

Ligesom Ragnhild, synes jeg, det er sjovt at tænke sig (og det trækker du jo frem her) hvordan vi omgiver os med metaforer i dagligdagen, som vi har glemt billederne på. Dem får du trukket frem her. Hvor fint.

Med et smil,
Theodor

Lisa Rossavik Rich sagde ...

Kære Jens
Det er et herligt digt, du har lavet.
Jeg er meget begejstret for dine visdomsord i sidste vers...!
MKH. Lisa

Jens Albers sagde ...

Hej Alle!

Tak fordi I vil kommentere. Jeg lytter og lærer, tak for det.Jeg læser Jeres - og lærer.
Hilsen Jens

jbns.sumpen sagde ...

Kære Jens!
Tiden tik tak, tik tak...Dit fine digt, hvor du giver liv til vore mange tidsmetaforer fik mig til endnu engang at stoppe op i en tidslomme og fundere over det menneskeskabte fænomen - tiden. Jeg har ofte tænkt over, hvor anderledes en tidsfornemmelse og årsrytme, man ville have, hvis man boede lige ved ækvator. Når dagenes længde og vejr var langt mere ens end på vore breddegrader. Her tror jeg, at man skal finde årsagen til den mere afslappede "African way".
Så tak for det!
KH Bente

mn sagde ...

Hej Jens.

Flot digt om tiden og dens tand. Og som når den står stille, ofte ender med en skidt oplevelse. Har du mon nogensinde læst i Prædikerens bog? Der står noget om tid, som man jo ældre man bliver, opfatter som det største knaphedsgode, der næsten findes.
Mange hilsner
Marianne N

Leonius sagde ...

Hej Jens,

jeg er ret ny i digte, men har dog opdaget, at man kan fortælle så meget, og lave så mange smukke billeder i læserens fantasi.
Dit digt gør mig tænksom.

Leonius.

JEKEL sagde ...

Kære Jens!
Et dejligt digt. Det er helt "Benny Andersensk" med den løsslupne leg med ordene. Jeg er selv meget fascineret af tiden som begreb. Jeg er helt pjattet med det her.

Kærlig hilsen

Jørn E