torsdag den 28. januar 2010

Tanker efter to måneder

Når man tænker på, hvor mange ideer der fødes (og dør) hver dag, synes jeg, det er fantastisk, at Skrive-bloggen er kommet så flot fra start med godt femogtyve medlemmer, daglige tekster, månedlige opgaver og en dejlig masse kommentarer.

Samtidig er det næsten svært at forstå, den kun er to måneder gammel. Første tekst, skrevet af Theodor, blev udgivet den 25. november. Og for mig som administrator er det for længst blevet hverdag at huske at lægge tekster ud og vælge et passende billede. Jeg gør det cirka to gange om ugen, så I skal altså ikke tro, jeg sidder limet til min computer hver dag kl ti.

Rigtig mange af jer udtrykker glæde og tilfredshed over bloggen, men alligevel vil jeg gerne lige give anledning til, at alle medlemmer kan komme frem med deres forslag og tanker.

Er Skrive-bloggen blevet til det, I havde tænkt jer? (Af en dansk blog at være tror jeg, den er kommet fænomenalt fra start, for danskere er langt mere tilbageholdende med at kommentere blogs end englændere og amerikanere).

Fungerer metoden med en daglig tekst, udvalgt efter et rotationsprincip mellem de tekster, jeg nu har på lager?

Andre ideer til fornyelse, forandring eller markedsføring?

Er det tekniske og lay-outmæssige okay? (Jeg kan sikkert ikke gøre det meget bedre, men der er da masser af ting, der kan gøres anderledes).


PS: også tak til det voksende antal medlemmer, som selv medsender fotos, og somme tider endda forærer mig ekstra billeder til mit lager! Det er nemlig lidt sjovere, når billedet kan spille sammen med teksten.

32 kommentarer:

Randi Abel sagde ...

Kære Dorte,

Jeg har også svært ved at forstå, at bloggen har eksisteret i så kort tid. Jeg glæder mig hver dag til dagens tekst.

Som blogger-novice aner jeg ikke, hvor mange medlemmer/faste læsere der skal til, for at projektet kan kaldes en succes. Det er dog min helt klare fornemmelse, at det går rigtig godt.

Både metode, teknik og layout fungerer fint for mig.

Mht. markedsføring har jeg oprettet en fan-side på Facebook. Jeg har dog endnu ikke offentliggjort den pga. travlhed. Jeg arbejder videre med den asap.

Kh,
Randi

Lisa Rossavik Rich sagde ...

Kære Alle
Jeg synes, at det fungerer fint på denne måde.
Det er spændende at kigge ind og se teksterne.
Nogle gange har jeg tid til at kommentere.
Andre gange nøjes jeg med at læse og hygge mig med teksterne.
MKH. Lisa

Bente Pedersen sagde ...

Kære alle!
Også jeg har stor fornøjelse af Bloggen. Glæder mig til at læse dagens tekst, som oftest lægge en kommentar og også at læse, hvad andre får ud af at læse teksten efterfølgende.
Jeg synes også,at det er en speciel oplevelse, når ens egen tekst dukker op på skærmen, for selv om det måske er en gammel tekst,som andre har læst på Saxo,så virker det anderledes højtideligt her. En stolt følelse af at have udgivet noget, og så med de flotte billeder til supplement. Tak for dit arbejde med det Dorte!
Det eneste,som virkelig er i småtingskassen, er,at det irriterer mig lidt,at jeg, når jeg kommenterer,så efterfølgende skal helt ned i bunden for at kunne trykke mig tilbage til startsiden. Hold da op for et luksusproblem, men det er virkelig også det eneste,som jeg har tænkt på..
God weekend!
KH Bente

Dorte H sagde ...

Kære Randi.

Tak for kommentar og roser!
Jeg glæder mig sådan til at se, hvad du kan finde på med Facebook! Fint initiativ.

Kære Lisa.

Tak skal du have. Og selvfølgelig skal bloggen ikke blive en sur pligt. Vi har nok alle mange forpligtelser og aktiviteter, vi er nødt til at prioritere højere. Her synes jeg SiteMeter er en god hjælp, for der kan man jo gå ind og se, at der faktisk er et pænt besøgstal hver dag - så ved vi alle, at vores tekster bliver læst!

Kære Bente.

Tak også for dine tanker. Jeg tager det positive til mig, og må så indrømme, at dit ´småtingsproblem´ ikke rigtigt er noget jeg magter at gøre noget ved :D

God weekend til jer alle.

Kh Dorte.

Robert sagde ...

Jeg syntes ikke at der kan være tvivl. Skrivebloggen er en succes. på kun to måneder, jamen altså!!
Hvad angår layout og opsætning i det hele taget, så er det flot, og jeg har intet at udsætte.

På en måde kunne jeg godt tænke mig at have administratorrettigheder, for det kunne være godt at kunne ændrer i teksten, efter kritik (som på saxo)
Men dog kun hvis alle havde det, for jeg kan også godt leve uden.

Men tivertifald tak for din indsats Dorte.

Dorte H sagde ...

Kære Robert.

Tak for rosen!

Og jeg tror, at når man har prøvet lidt af det hårde slid det kræver at banke sin egen blog op på et rimeligt niveau, så ved man lidt om, at 25-30 daglige besøg og kommentarer HVER DAG, er rigtig pænt for en dansk blog.

Med hensyn til rettigheder, så har jeg lige sendt en såkaldt ´forfatter-invitation´ til dig. Jeg synes nemlig, det kunne være godt at få afprøvet, hvilke rettigheder den giver. Jeg er ikke sikker på, at du kan rette i dine tekster alligevel, eftersom de teknisk set er ´mine´ blogindlæg. Men hvis det ikke virker, så er det bare et klik mere, så har du administratorrettigheder, og eftersom jeg ikke er spor bange for, at nogen af medlemmerne her vil misbruge det, så syntes jeg, det kunne være interessant hvis nogle af jer prøver det af.

Jeg holder nemlig med dig i, at det er rigtig godt for en forfatterspire at kunne tage konstruktiv kritik til sig og reagere på den.

Kh Dorte.

Robert sagde ...

Tak for dit svar Dorte.
Jeg vil prøve det som du har sendt mig.

Og okay, så har jeg lidt mere.
Jeg kunne godt tænke mig et forum, et "debatforum" eller hvad. Bare for medlemmer.Til sludder om at skrive. Læse-forslag, m.m.
Men kan det i det heletaget lade sig gøre? Jeg er en blogger-amatør, så hvad ved jeg?

Kh. Robert

JEKEL sagde ...

Kære Dorte!

Tak for din indsats. Jeg synes lay-outet er rigtig lækkert. Det med billederne tiltaler mig enormt, da jeg som tidligere nævnt også er fotograf.
M.h.t. markedsføring vil jeg foreslå, at alle som har en hjemmeside giver Skrivebloggen en omtale og en opfordring til at læse egne eller andres historier her.

Kærlig hilsen

Jørn E

JEKEL sagde ...

Jeg kan jo passende starte med at give jer min hjemmesideadresse. Her er den.

http://www.j-funnyo-rn.dk/

Funnyo er hvad englændere og amerikanere kalder Ø.

Dorte H sagde ...

Kære Robert.

Hm, et debat-forum? Det ved jeg ærlig talt ikke, hvordan man laver.

Via bloggen kan vi jo godt have indlæg med debatspørgsmål og svar, og vi kan skrive eller linke til artikler om skrivekunsten (jeg har somme tider overvejet, om det var en god idé), men et decideret forum skal jeg i hvert fald have tekniker-hjælp til.

Kh Dorte.

Dorte H sagde ...

Kære Jørn.

Tak også for dit input, og det glæder mig, at mine amatørbilleder er med til at live op!

God idé at reklamere rundt om, hvor I nu har lejlighed til det, f.eks. hjemmesider, blogs og facebook! Jeg prøver selv at huske at nævne det på facebook, når vi laver noget nyt eller anderledes på Skrive-bloggen.

Jørn, skal jeg føje din blog til vores lille link-samling?

Kh Dorte.

JEKEL sagde ...

Ja, tak Dorte. Det vil jeg da være glad for. Jeg synes iøvrigt at dine billeder er ganske fortræffelige.

Kærlig hilsen

Jørn E

theodor sagde ...

Hejsa,

Jeg synes også det fungerer fint. Jeg har et par gange overvejet om frekvensen med en tekst om dagen er for høj, fordi det kan være svært at nå få en dialog i gang om teksten, før den næste er på, men på den anden side giver det noget liv, at der er en ny tekst hver dag.

Umiddelbart tror jeg ikke, man kan lave debat-forum i forbindelse med blogspot, men jeg kan lige prøve at undersøge det. Ellers er der jo også perfiktion med den mulighed.

Mange hilsener,
Theodor

Randi Abel sagde ...

Jeg tror heller ikke, det er muligt, at lave et ikke-offentligt debatforum på bloggen. Så vidt jeg kan se, gælder indstillingerne for hele bloggen, ikke for dele af den.
Kh,
Randi

Dorte H sagde ...

Theodor:

Nej, man skal vist have adgang til andre faciliteter, og det har jeg i hvert fald ikke sådan lige ..
Jeg kan egentlig godt lide din pointe, at en tekst om dagen næsten er for meget. På den anden side signalerer en blog med en daglig tekst i høj grad, at her er en levende blog.

Kære Randi.

Nej, det har du ret i. Men hvis en ekstra, lukket blog hvor vi alle frit kan lægge indlæg og diskutere kunne løse et behov, tager det kun to minutter at oprette den (på et tidspunkt kom jeg til at oprette én ved et uheld. Jeg kunne bare ikke finde ud af at slette den igen :D )

Men er det sandsynligt/realistisk, at ret mange af os vil have tid og kræfter til at være aktive på endnu en blog?

Er det så ikke mere sandsynligt, at vi kan få en del af medlemmerne til at deltage, hvis vi aftaler en ugentlig debat-dag her på bloggen? (En dag uden tekst, hvor alle kan skrive indlæg som har et eller andet at gøre med at skrive)

Kh Dorte.

Ragnhild sagde ...

Som ny blogger synes jeg, det er spændende med de daglige kig ind på bloggen. Hvem har skrevet, hvad handler teksten om, hvordan er den fortalt og hvilket foto ledsager teksten, ja og hvem er fotografen :-) . Det er efterhånden daglig "rutine" at kigge ind og få svar på spørgsmålene umiddelbart efter klokken 10. En ugentlig debatdag lyder spændende. Det var da et forsøg værd. En varm tak til dig, Dorte og til dine medredaktører.
Kh til alle Ragnhild

Jens Albers sagde ...

Hej Alle!

Jeg kan se, at vi alle gerne vil være medansvarlige og aktive - dejligt.
Jeg vil så gerne nå at kommentere, men synes som Theodor, at en ny tekst hver dag , må være max.

Jeg synes alt fungerer særdeles fint - en særlig tak til dig Dorte.

Robert sagde ...

Hej Dorte
Den ´forfatter-invitation´ du sendte, giver kun ret til at skrive nye indlæg,ikke til at ændrer i andre tekster. Altså som du jo også regnede med.

Jeg syntes en tekst om dagen er lige tilpas.
Kh. Robert

JEKEL sagde ...

Jeg bemærker, at en kommentar nævner, at det er besværligt at skulle scrolle ned til slutningen af kommentarerne for at se den seneste.
Det er faktisk ikke så besværligt, for man kan komme til sidens top ved at trykke på CTRL OG HOME samtidig for at komme til toppen af siden og tilsvarende CTRL OG END samtidig for at komme til sidens bund.

Kærlig hilsen

Jørn E

Dorte H sagde ...

Kære Ragnhild.

Tak skal du have. Jeg synes, vi skal afprøve en debatdag. Tror I ikke, lørdag vil være god? (man kan selvfølgelig blive ved med at skrive kommentarer, lige så længe man vil, men for at få lidt gang i snakken, er det nok godt at begynde i weekenden).

Kære Jens.

Selv tak! Uden så mange aktive medlemmer var der ikke megen blog :D

Kære Robert.
Prøv igen; nu har du fået administratorrettigheder (men lad venligst være med at slette alle de indlæg, du ikke kan lide ;D )

Kære Jørn.

Du har ret, og tak for at du lige minder om det.

Kh Dorte.

Robert sagde ...

Og hvis du heller vil gøre det med musen. Så peg på den bjælke som køre op og ned helt til højer i skærmen. Hold venstre museknap nede,så kan du trække dig hurtigt gennem kommentarene, og ned til bunden.
Kh. Robert

Robert sagde ...

Og Dorte
Der er ikke nogle indlæg som jeg ikke kan lide :)

Randi Abel sagde ...

Jeg synes, en ny tekst hver dag er passende. Både fordi det gør bloggen levende, og fordi jeg er blevet afhængig af dagens tekst ;)

En ugentlig debatdag er en rigtig god idé og bestemt et forsøg værd. Lørdag er en god dag til formålet.

Snakken om et debatforum, links til artikler om at skrive etc. har fået mig til at tæmke, om et tips & tricks afsnit ville være værd at overveje? Jeg elsker at gå på jagt efter software og er stødt på et par sjove programmer, skriveglade måske vil finde interessante at tjekke ud. Det kan også være tips & tricks til alt muligt andet, som har at gøre med at skrive.

Jeg ved ikke, hvor stort behovet er for et lukket forum, men hvis det er der, synes jeg, endnu en blogspot-blog er en god løsning. Når man først har logget sig på, kan man jo lynhurtigt skifte mellem de blogs, man er tilmeldt. Det er straks mere besværligt, hvis man skal logge sig på et andet forum.

Nej, hvor er jeg glad for at være med her :D

Kh,
Randi

Randi Abel sagde ...

Kære alle,

Nu har Skrive-bloggen fået en side på Facebook.

Vil I, som har en Facebook-profil, ikke være søde at blive fans af siden, så vi kan forsøge at markedsføre os selv på den måde? Skriv også gerne på sidens væg.

På forhånd tak.

Kh,
Randi

Randi Abel sagde ...

Kære alle,

Har I noget imod, at jeg af og til linker til dagens tekst fra fansiden på Facebook? Det indebærer, at nogle få linjer i begyndelsen af teksten plus evt. det tilhørende billede i miniatureformat bliver publiceret på Facebook med det formål for øje at generere trafik hertil.

Jeg vil selvfølgelig ikke gøre det uden at spørge jer først, og jeg ville selvfølgelig aldrig gøre det f.eks. i dag, hvor Jørn specifikt skriver, at hans tekst ikke må gengives i uddrag uden forudgående aftale.

Kh,
Randi

Dorte H sagde ...

Kære Randi.

Rigtig fint Facebook-initiativ! Mht tips og tricks osv, så synes jeg, I alle skal komme med jeres ideer og ønsker, når jeg lukker op for første debat-indlæg på lørdag.

Mht facebook synes jeg, det er en fin idé at linke til tekster. Det er nok heller ikke det, Jørn vil sikre sig imod, men det må han selv svare på :D

Ifølge dansk opretshav er det ALTID tilladt at bruge korte citater fra et litterært værk, når man følger god skik, som f.eks. at angive kilden. Så et citat som linker til det originale blog-indlæg er ikke ulovligt. Det betyder selvfølgelig ikke, at jeg synes du skal gøre det, hvis der er medlemmer, som ikke ønsker det, men på den anden side skriver vi vel for at blive læst.

Kh Dorte.

Randi Abel sagde ...

Kære Dorte,

Det lyder fint, at første debat bliver brugt til at få idéer på bordet. Jeg begynder allerede at glæde mig til på lørdag, så det bliver vist en usædvanligt lang uge, der står for døren ;)

Jeg tror nu heller ikke, det er en teaser på Facebook, Jørn vil sikre sig imod, og jeg kunne jo under alle omstændigheder have sendt ham en mail for at spørge, om det var OK. Jeg ville dog godt lige høre den generelle mening om det.

Kære alle,

Nu har Skrive-bloggen også fået en Twitter profil, som jeg har knyttet sammen med fansiden på Facebook. Det skulle betyde, at det, der bliver skrevet på fansiden, automatisk udbasuneres på Twitter. Jeg vil forsøge at finde Twitter profiler inden for vores område, som vi kan følge, i håb om at gøre nogle af dem interesseret i os.

Vi har i øvrigt i skrivende stund 6 fans på Facebook, og 3 af dem er ikke skribenter på Skrive-bloggen. 2 af de 3 er gode SAXO-venner, og den sidste har jeg personligt vredet armen om på for at få ham til at melde sig (min søn), men jeg er rigtig godt tilfreds :)

Kh,
Randi

Bente Pedersen sagde ...

Kære alle!
Spændende tiltag med en debatdag ugentligt! Skynder mig ind på Facebook og melder mig og vrider armen rundt på alle dem, jeg kan til at gøre det samme...Bakker også op om Randis idé med at friste med tekstcitater og foto...
KH Bente

Leonius sagde ...

Hej Dorte, og alle medskribenter,

faktisk har vi jo allerede fået den debatside. Jeg har først kunne sætte mig her i nat og kommenterer, så jeg har været igennem alle indlægene på denne side, og det var hyggeligt.
Så jeg hilser Lørdagssiden velkommen.
Jeg vil også takke Dorte og andre som sørger for at passe os op her på Skrive-bloggen.
Jeg syntes også, at vores ting bliver flot præsenteret her, så jeg har ingen ændringsforslag.
Pøj pøj for fremtiden.

Leonius.

Dorte H sagde ...

Randi: fine initiativer!

Bente: ja, jeg kan se vi allerede har 15 fans. Jeg har også lokket min datter med, men der er nu ikke så mange Facebook-fans i mit virkelige liv.

Leonius: det er godt at se, at alle er så tilfredse! Det regnede jeg egentlig også med, så ideen med debat-dagen er også i lige så høj grad, at så er der en ekstra anledning til at komme frem med gode ideer (såsom Randis fanklub).

Kh Dorte.

Randi Abel sagde ...

Kære alle,

Jeg har lige kigget lidt på statistikken for at se, om vores fanside har fået flere til at besøge bloggen. I går havde vi 53 besøg - det højeste antal de seneste 30 dage, som er det tidsrum, for hvilket man kan få vist en mere detaljeret statistik.

Når jeg kigger på, hvor de besøgende kommer fra, kan jeg se, at flere er kommet via Facebook.

Nu må vi så bare håbe, de har kunnet lide, hvad de læste, og kommer igen og igen og... :)

Kh,
Randi

Poly sagde ...

Kære alle

Nå, så fik jeg læst mig igennem hele debatten.

Jeg ville bare tilføje at på jeres nye Facebook fanside, er der faktisk er mulighed for at at lave en offentligt discussion/debatforum, om det er for 'forfattere' eller blot faste læsere.

Og m.h.t. jeres blog, synes jeg den er 'rigtig levnede'. Det er dejlig forfriskende at være medlem af en blog, der giver 'tilladelse' til at komme med kommetarer, så mange forskellige steder.

Og som en af de faste læsere, føler jeg mig som lidt som et familiemedlem, samt jeg er begyndt 'at kende nogel af forfatterne', fordi jeg kan læse kommentar fra jer alle sammen.

Så mange tak for at kunne læse al jeres skriverier og iver!

Hilsen Poly