mandag den 22. februar 2010

Brylluppet i Skovby

forfatter: Robert Mørk Tindholm foto: Jørn E

Endelig havde de fri, Johnny og Jorge sad på en bænk i den lille park og fik sig en fyraftensøl.
”Glæd dig til i aften, det bliver alle tiders fest” sagde Jorge, han fandt en cigaretpakke frem og bød vennen en smøg.
”Ja, du kan tro, jeg glæder mig, især til at blive hønefuld og danse til jeres vilde sigøjnermusik” han holdt inde et øjeblik ”jeg glæder mig også til at se jeres smukke kvinder” Johnny spidsede læberne og fløjtede stille.
”Ja, vi skal nok blive fulde” lovede Jorge,
”Når hele klanen er her i aften, skal du nok ikke rende rundt og kalde dem sigøjnere. Han smilede genert til Johnny ”Det kommer fra tysk 'ziehende Gauner' og betyder rejsende tyv, mange opfatter det negativt. Romaer er det rigtige”
”Okay tak for den, jeg kommer nok til at træde i spinaten et par gange, har aldrig oplevet et romabryllup, og der er vel et hav af traditioner”
”Ja, men tag det ikke så højtideligt, du er jo gajo, så du skal nok blive tilgivet det meste”

Det omrejsende tivoli, som Johnny arbejdede for, lå i Skovby, det var den smukkeste af sæsonens pladser. Bossen Antonio havde fået lov at leje den en ekstra dag, til den ældste søns bryllup.
De fleste af forlystelserne var pakket sammen. Kun det lille pariserhjul og en børnekarrusel skulle være en del af festen. En flok mænd var ved at rejse et cirkustelt, lånt til lejligheden.
En flok spillemænd havde fundet sammen under et stort kastanjetræ.
”Hvor mange kommer egentlig i aften?” spurgte Johnny og fandt et par øl mere frem fra posen.
”Der skal nok komme en hel del. Selv om mange romaer er i Sydfrankrig for at fejre 'Sorte Sarah'. Bare rolig, det bliver en kæmpefest”. Jorge viftede afværgende med den ene hånd ”Nej tak, den gamle bliver stiktosset, hvis jeg er fuld før gæsterne dukker op”

Johnny blev siddende på bænken og fik sig et par øl mere, mens han nød travlheden omkring sig. Maden kom til i biler, et overdådigt måltid var i vente. En teltarbejder kom over og drak en enkel øl med ham. Johnny var klar til bryllupsfesten.

Et par timer senere stod de to venner og tog imod gæsterne på den lille parkeringsplads. Stemningen var allerede høj, de skæve takter fra bryllupsmusikken fyldte den lune majluft, der blev hilst hjerteligt på Romani. En stor flok børn stod hujende i kø ved karrusellen.

Endelig dukkede brudeparret op, alle var glade, festen kunne for alvor begynde.
Bruden var smuk som et glansbillede og mindede Johnny om en drøm, eller var det et gammelt eventyr, han var ikke helt sikker.
Men andre smukke kvinder med farvestrålende kjoler og mørke mystiske øjne gjorde Johnny ør og svimmel den aften.

Langt senere, på de små timer, blev der danset flamenco. Palillos og guitar blandedes med glade stemmer. Johnny hørte bare ingenting, han lå under et bord i teltet og sov med et saligt smil på munden.

__________________________________________________________________________________

Gajo = ikke sigøjner (roma)
Sorte Sarah eller Sara-la-Kali = gudinde som tilbedes af Romaer fra hele verden i den sydfranske by Les Saintes-Maries de la Mer ved Middelhavets kyst. Hvert år d. 24. maj.
palillos = kastagnetter
Skovby = I dette tilfælde, en lille by i Østjylland, nu vokset sammen med Galten. Den ligger i Framlev sogn.

9 kommentarer:

JEKEL sagde ...

Velskrevet og informativ lille historie. Jeg vidste ikke det med de rejsende tyve. Det lyder som om du har et ganske nært forhold til hp, gnæk-gnæk.

Kærlig hilsen

Jørn E

Bente Pedersen sagde ...

Kære Robert!
Det var en dejlig sansemættet fortælling.:-)Det virker som en "insider- fortælling", men måske har du bare været god til at lave research? Jeg var heller ikke klar over den nedladende betydning, der ligger i ordet sigøjner.
Det irriterer mig lidt,at vores hp falder i søvn, for jeg kunne da godt have tænkt mig at høre om flere af deres bryllupstraditioner.Lige nu sidder jeg og tænker på, hvorfor romaerne endte med at blive et omrejsende folk, eller om de var et nomadefolk som f.eks. samerne fra starten? Det eneste, jeg ved, er,at de er nederst i hierakiet og har kummerlige forhold.
KH Bente

Randi Abel sagde ...

Kære Robert,
Medmindre du på forhånd havde et indgående kendskab til Roma-folket, synes jeg, du har lavet rigtig fin research til din sjove historie.
Kh,
Randi

theodor sagde ...

Hej Robert,

Fine beskrivelser. Jeg er nok blevet tilvænnet flash-fiction, for jeg sad og ventede på den overraskende afslutning, hvor det viser sig at det er Johnny og Jorge, der skal giftes, Johnny kender bruden eller han bliver ofret som en del af ritualerne. Men så faldt han i søvn (sovemiddel?)

Det kan undre mig lidt, at Johnny får fortalt de her grundlæggende ting om romaer, hvis han arbejder i et roma-cirkus. Ville han ikke have fået det at vide over en venlig øl i starten af sin ansættelse?

kh
Theodor

p.s. I øvrigt et smukt billede.

Robert sagde ...

Det er sidste opgave fra saxo, som netop drejede sig om research, bryllup i en fremmed kultur. Jeg kan huske at jeg vippede temmelig meget på stolen den uge, med tre forskellige historier. Og denneher blev skrevet i sidste øjeblik.

Det kunne have været mig selv, da jeg har rejst en del med både cirkus og tivoli, og også sammen med romaer. Men jeg har aldrig set et tivoli som var roma-ejet,og et romabryllup har jeg heller ikke oplevet. Så det er nok derfor Johnny faldt i søvn :)

Fakta om romaer fandt jeg på nettet.

Nej det er ikke en flash-historie, men jeg husker at min første ide, faktisk gik på at bruden i virkeligheden var forelsket i en Gajo, og det hele sku ende i et voldsomt trekant-drama, og familiefejde. Men vi måtte jo kun bruge 500 ord.

Og tak for alle rosende ord.

Kh Robert

Robert sagde ...

.

Leonius sagde ...

Hej Robert,

Som de andre kommentatorer kan jeg godt lide din historie, som bringer og tæt på sigøjner folket, men også på den specielle type medmennesker, hvis målestok for en god fest er, at blive meget fulde.

Leonius.

Ragnhild sagde ...

Kære Robert
Jeg har været til bryllup i Skovby igen. Jeg husker din og mange andres kraftige vippetur på stolene, men jeg husker også, at jeg blev optaget af den meget oplysende samtale mellem Johnny og Jorge, som blev "serveret" med en meget fin replikudveksling. Det er bemærkelsesværdigt, at det egentlige bryllup/den egentlige bryllupsfest ligger bag det relativt store spring i tid, som ligger mellem de to sidste afsnit. Men det er jo klart, for synsvinklen er Johnnys, og han går bagud af dansen efter de mange øl.
Jeg kunne li dit Saxo-bryllup - og det kan jeg stadig.
Kh Ragnhild

Lisa Rossavik Rich sagde ...

Kære Robert
Tak for din fine fortælling.
Jeg var slet ikke klar over, at sigøjner var et nedsættende ord. Det troede jeg faktisk at romaer var...Jeg fik et flash-back til en skøn pige, der gik i min 2.klasse i Odder for et helt liv siden. Hun var sigøjner.Det var så dragende og eksotisk for os børn.
MKH. Lisa