lørdag den 27. februar 2010

Debat-lørdag. Tema: digte.

Tak til Jørn, som har sendt en oversigt over forskellige kategorier af digte (beklager, at formatet er meget småt). Men dobbeltklik på oversigterne for at se dem i et større format og brug tilbageknappen for at komme tilbage til bloggen.


Som jeg vist har nævnt tidligere, er det ikke en genre, jeg selv beskæftiger mig med, så jeg håber, de af jer som ved mere og evt skriver digte selv, bidrager med viden og spændende vinkler.






11 kommentarer:

Ragnhild sagde ...

..det er en udmærket oversigt, selv om den næsten ikke er læselig. Den bekræfter, at genren digte har rigtig mange undergenrer, og at der er mange brugbare variationer over (formelle krav til) rim og rytme. Lad mig citere Poul Borum (frit efter hukommelsen)

Jeg
er
her
nu

P B peger i sin kommentar til dette enkle digt, at det indeholder det væsentlige for et digt - jeg-et, eksistensen, lokaliteten og øjeblikket.
Jeg husker desværre ikke, hvor jeg har det fra, men lad det være mit bidrag indtil videre.
Kh Ragnhild

Randi Abel sagde ...

Jeg synes, jeg er blevet en del klogere efter at have læst dagens oplæg. Jeg havde aldrig forestillet mig, at der var så mange forskellige undergenrer. Faktisk kunne jeg godt have lyst til at afprøve nogle af dem ;)

Bente Pedersen sagde ...

Tak for den udmærkede oversigt fra Jørn. Den kan jo både bruges til at kategorisere efter, men da også som Randi foreslår at afprøve forskellige typer af digtskrivning selv.
Jeg kom til at tænke på min erfaringer med at undervise i lyrik i folkeskolen. Det var to ting, der var vigtigt: Dels at starte så tidligt som muligt,så den traditionelle opfattelse af lyrik som værende enten svært forståelige tekster i støvede bøger eller omvendt lejlighedssange med umulige rim og omvendte kryptiske ordstillinger ikke havde nået at sætte sig alt for faste spor i deres opfattelse. Dels af få dem til fornemme,at der i digtes mange former ligger udprægede muligheder for at lege med og udforske sproget.
Det er min erfaring,at nybegyndere er tryggest ved at begive sig ud i at skrive digte, når der var enkelte formkrav. F.eks.:" Digtet skal være på 2 strofer af 4 verselinier. Verselinie 1 og 3 skal rime. Digtet skal indeholde to farver, og der skal være en giraf med."
Mange af de børn, der ellers ikke ligefrem holdt af at skrive længere tekster, blev tiltalt af den overskuelige form, af de muligheder der var for at fravige gængse regler og for sprælle i stedet for.
Personligt kan jeg se, at digtene både som læsestof og udtryksform for mig har budt sig til i specielle ofte svære perioder med fokus på de store følelser og større omskift i tilværelsen.

Dorte H sagde ...

En hurtig kommentar så I kan se, jeg findes.

Bente, det var dog en pragtfuld digt-opgave: to farver og en giraf!

Det er lige før jeg også får lyst til at prøve. (Jeg vil heller ikke gøre mig dummere, end jeg er. Jeg kan godt skrive festsange og salmer, men at skrive digte er bare ikke noget jeg ´satser på´, hvis man må sige det sådan).

Bente Pedersen sagde ...

Kære alle!
Inden jeg går i seng, har jeg lige lyst til a t give jer dette digt af Eske K. Mathiesen. Det hedder "Ordene ligger tæt sammen"


Ordene ligger tæt sammen

Ordene
ligger tæt sammen
som børn
på en sovesal.Én vender sig
i søvne,en anden mumler,
alle sover.
Køligheden fra regnen
strømmer ind
gennem det åbne vindu.
Kun digtet
er vågent.


KH Bente

JEKEL sagde ...

Dejligt at oversigten har sat noget igang omkring digtning her på bloggen.

OBS! OBS! Dobbeltklik på de enkelte sider så får I dem i forstørrelse.

Kærlig hilsen

Jørn E

Leonius sagde ...

Hej Allesammen,

en rigtig god oversigt, som kan give os det rigtige navn på noget af det vi laver.

Leonius.

Randi Abel sagde ...

Jeg er også temmelig dreven inden for genren festsange, men i løbet af i dag er jeg blevet mere og mere hooked på at forsøge mig med i hvert fald et enkelt digt. Jeg synes, Bentes to farver og en giraf vil være en rigtig sjov månedsopgave.

Kh,
Randi

Dorte H sagde ...

God idé, Randi.

Bente Pedersen sagde ...

Man kan jo lade det være op til den enkelte at vælge genre, blot teksten indeholder 2 farver og en giraf. Det er jo ikke sikkert,at alle har lyst til at kaste sig ver digtgenren!

Ragnhild sagde ...

... det er da noget af en giraf der har bidt sig fast her på tråden, mens jeg har været på weekend. Den mulige opgave er jeg helt med på. Bente, jeg har også i mine mange lærerår (1965-2003) altid haft lyrikken med på alle klassetrin. Poetisk leg med skæve opgaver er/var en god indfaldsvinkel. Tak for Eske K Mathiesens digt. Det er lige til at bruge sammen med børn - og til eftertanke for læsere af alle aldre.
Kh Ragnhild