søndag den 28. februar 2010

Februar-opgave: Et møde - stærkt og sødt


forfatter: Ragnhild Jakobsen

Dr. Nielsen, sagde han og rakte hånden frem mod hende. Hun løftede blikket, betragtede ham et kort øjeblik, før hun nærmede sin hånd mod hans.

Med antydningen af et sødmefyldt smil svarede hun: Jacobsen. Hun kunne af gode grunde ikke præsentere sig med position – og da slet ikke med fornavn.

De stod for sig selv i et hjørne af en stor lys stue. Snak og latter bølgede imod dem fra en flok livlige mennesker, som var godt i gang med en større brunch.

Ingen bemærkede de to. De blev stående i deres hjørne og faldt i snak med hinanden. Hun lyttede opmærksomt uden egentlig at ville det. Dr. Nielsen havde en mørk og melodisk stemme. Han var nået til fortællingen om sig selv. Hans slægt havde haft et stærkt tilhørsforhold til det gamle apotek i Hobro. Faderens og hans generation havde virkelig slidt med at udvikle og senere forfine et medicinsk koncept. Det lykkedes. Produktet blev med årene en stor succes.

Der havde ikke været den samme udfordring til ham og hans generation af slægten. Hun fornemmede, at han var lidt bitter, men det skærpede blot hendes interesse for ham. Dr. Nielsen fortalte så levende. Det var, som om ordene flød mod hende. Hun lod sig forføre af hans stemme og af styrken bag hans ord.

Hun mærkede Dr. Nielsens intense blik og fornemmede hans dybe fascination. Måske var det rigtigt, når folk sagde om hende, at en egen sødme lå som en aura om hele hendes personlighed. Hun måtte da også fortælle om sig selv – om Jacobsen - og alt det, hun indeholdt. Men det var, som om ordene klæbede og ikke ville frem.

De hørte intet. De så kun hinanden. Hun måtte synke en ekstra gang, før hun lukkede øjnene og lænede sig ind mod ham.

”Hej, nu skal vi da hilse på Dr. Nielsen og Jacobsen”, råbte en fra selskabet, brød fortryllelsen og trak dem med sig. En ved hver hånd. Mens begærlige øjne så på Jacobsen og omklamrende fingre berørte hende overalt, så hun med sløret blik, hvordan Dr. Nielsen bukkede dybere og dybere for hver enkelt gæst.

Som en voldsom kakofoni skrålede talrige stemmer skåååål , uuuhm , skåååål, mens en overstemme hylede, at der intet var som en god bitter og et stykke fyldt chokolade.

19 kommentarer:

Dorte H sagde ...

Kære Ragnhild.

En rigtig fin produkt-historie, hvor du gør meget ud af at få personerne til at stemme overens med deres navne.

Og så er den jo også sød og glad; lige hvad vi kan trænge til her i vinterkulden!

Kh Dorte.

Randi Abel sagde ...

Kære Ragnhild,

Det er en dejlig historie med fine beskrivelser, der passer til produkterne.

Jeg er med mht. dr. Nielsen, men hvem pokker er Jacobsen??? Jeg tør næsten ikke spørge, for der er garanteret noget, jeg har overset.

Kh,
Randi

Randi Abel sagde ...

Min datter fortæller mig lige med en hovedrysten, at Jacobsen chokolade er et velkendt mærke. Jeg bøjer hovedet i skam over at have vandret gennem livet uden at have bemærket det :(

Kh,
Randi

Bente Pedersen sagde ...

Kære Ragnhild!
Tak for en dejlig tekst. Jeg, der er en stor ynder af chokolade, burde kende Jacobsen, men det er en erfaring som jeg heldigvis har til gode. Med den lokkende beskrivelse,som du leverer,er det et must.
Min søde mand fortalte mig,at Dr. Nielsen er en bitter, hvilket jeg også gættede på udfra din beskrivelse.
Det er en fin tekst, hvor de to personligheder passer så fint til både produkterne,som de repræsenterer og til hinanden. Synd,at de måtte skilles!
Tror du ikke,at du skal have Dr. Nielsen og en æske Jacobsen med på onsdag?
KH Bente

Ragnhild sagde ...

Kære Dorte
Tak for din kommentar og ros. Af en helt anden årsag burde den ene Jakobsen (du) ha en æske Jacobsen af den anden Jakobsen (mig) netop idag :-) ka vi ikke lege, at du får den virtuelt?
Kh Ragnhild

Ragnhild sagde ...

Kære Randi
Tak for din kommentar og ros. Ja, jeg kender godt det med en datters hovedrysten, hvis der er noget jeg ikke lige forstår. Jeg tror din datter dukker op med en æske Jacobsen til dig en dag :-)
Kh Ragnhild

Leonius sagde ...

Kære Ragnhild,

jeg vil også være med til at dele virtuelt Jocobsern chokolade ud.
Det bliver til dig, for din flotte historie.

Leonius.

Ragnhild sagde ...

Kære Bente
Selv tak. Jeg kan faktisk godt huske en god saxochokoladetekst fra din hånd. Ja, det var måske lidt synd, at det gryende kærlighedsforhold forhold måtte slutte så brat. Først dukkede Dr Nielsen op med sin præsentation, så masede Jacobsen sig på som eneste mulighed i et forhold mellem to. Dernæst dukkede "afsløringen" op. Arbejdet og udfordringen lå i at fylde på imellem begyndelse og slutning.
Det er altså lidt sjovt med de bundne opgaver. Måske er det bedre, at pakke et par gode bøger samt papir og pen i tasken til "ferien" i Frederikshavn.
Kærlig hilsen Ragnhild

Ragnhild sagde ...

Kære Leonius
Tusind tak, Leonius. Den æske tar jeg så med på sygehuset og deler med de andre patienter, som også skal ha nyt knæ.
Kærlig hilsen Ragnhild

Randi Abel sagde ...

Kære Ragnhild,

Jeg er vild med god chokolade, så det vil være dejligt, hvis dine forudanelser holder stik :)

Held og lykke med knæoperationen i min fødeby.

Kh,
Randi

Poly sagde ...

Kære Ragnhild

Så flydende og fint du skrev. Jeg ville hører mere, men så sluttede det hele.

Pøj, pøj med operatonen.

Hilsner
Poly

Dorte H sagde ...

Ragnhild, jeg elsker virtuelle chokolader! Tanken varmer så dejligt, og de sætter sig vist ikke på hofterne :D

Der er nu også en skøn øl, der hedder Jacobsen. Den deler jeg meget gerne med min Jakobsen.

JEKEL sagde ...

En fiks og original udlægning af opgaven, med en elegant afslutning, hvor det endelig går op for mig hvem doktor Nielsen og frk. Jacobsen er!

Kærlig hilsen

Jørn E.

Ragnhild sagde ...

Kære Randi
Tak for de gode ønsker. Det må absolut tælle på plussiden, at Frederikshavn er din fødeby.
Kh Ragnhild

Kære Poly
Tak for din fine ros og din lyst til at læse mere. Desværre blev det parrets endeligt, da selskabet trængte til noget bittert og noget sødt.
Kh Ragnhild

Ragnhild sagde ...

Kære Bente
Leonius har også fortalt mig, at der er en Jakobsenøl. Den må vi da også ha fat i i dette jakobsenhjem.
Kh Ragnhild

Kære Jørn
Fiks original og elegant - tusind tak. Fru Jakobsen rødmer af glæde, siger godnat og logger af.
Kh Ragnhild

Lisa Rossavik Rich sagde ...

Kære Ragnhild
Det var da en smuk historie. Jacobsen chokoladen ligger ikke så langt fra, hvor jeg bor.
De kalder det Carletti i dag.
MKH. Lisa

Ragnhild sagde ...

Kære Lisa
Tak for din kommentar. Nå, er det det firma, der står bag chololaden. Jeg købte en æske i "Salling" på tilbud for en uge siden og opdagede, at den hedder Jakobsen men k, se det havde fru Jakobsen glemt.
Kh Ragnhild Jakobsen

Marie sagde ...

Kære Ragnhild

Jeg læste din historie uden at kende nogen af varemærkerne, og det fungerede fint, bortset fra lidt desorientering til sidst. Efter at være blevet oplyst af kommentarerne, faldt dog alle brikker på plads.
Jeg synes, fortællingen er godt skruet sammen, og du gjorde mig nysgerrig efter at vide meget mere om personerne, specielt den hemmelighedsfulde Jacobsen.

Meget fin tekst
Vh
Marie

Ragnhild sagde ...

Kære Marie.
Stor tak for din kommentar. Dejligt at høre, at fortællingen funger uden kendskab til varemærkerne - næsten da. På husets flaske Dr Nielsen var der på bagsideetiketten en fortælling om produktets historie. Derimod er det flere år siden, vi har haft en æske Jakobsen, så hun var nødt til blot at være lidt fristende, sød og hemmelighedsfuld. Tak for ord som "meget fin" og "skruet godt sammen".
Kh Ragnhild