onsdag den 24. februar 2010

Februar-opgave: Men det er Danmarks, der du´r


forfatter og foto: Leonius

Danmark og Rich´s var anbragt ved siden af hinanden, og egentlig var det meget naturligt fordi de jo begge to var erstatninger for den ægte vare.
I det hele taget var rummet indrettet så de forskellige skilte og mærker var placeret i de grupper de hørte til.
Når der ikke var besøgende, var der en livlig debat.

Rich´s havde i næsten 2 timer drillet Danmark med sit: Det er Rich´s der drik´s”.
Danmark havde søgt at overhøre disse underlødige bemærkninger, mest fordi det var det samme hver evige dag, og Danmark syntes det blev for idiotisk, hun ville meget heller tale om noget mere betydningsfuldt, som f.eks. hvor smukt et navn hun havde fået, i modsætning til Rich´s.
Kongen Tisser Alle Steder – Kongen Tisser Alle Steder.
Det var det rædselsfulde K.T.A.S. skilt der igen opførte sig overordentlig barnligt.
Alle i rummet plejede at overhøre knægten, for det var jo noget gedigent pjat.
Naturligvis havde Kongen ikke gået og tisset alle steder, og alle i rummet vidste udmærket godt, at det rigtige navn var: Københavns Telefon Aktie Selskab.
Hvorfor siger du det ikke bare, så vi kan blive fri for det Rich´s pjat. Det var Hof, der med en grundig rusten stemme prøvede at hjælpe Danmark, og få lidt ro i lokalet, han havde en velvoksen hovedpine, som skreg på fred.
Kære Hof, sagde Danmark, du ved jo at Rich´s bliver ked af det, han er jo så forfærdelig jaloux.
L'Oréal brød ind med sin lidt snobbede tøse-stemme: ”Det forstår jeg godt Danmark, men du skal ikke tage så meget hensyn til Rich´s, - han- er det ikke værd.”
Hvis du sender ham over til mig, spottede Flittige Hænder, så skal jeg nok befamle ham så meget, at han bliver nødt til at søge ny erstatning..
Dagens Nyheder gik nu igang med alle sine overskrifter, som ind imellem kunne virke helt nye, fordi hun hele tiden blandede dem rundt.
Hold da kæft, hvor er jeg træt af alt det løgn, du hele tiden disker op med, sagde den buttede Eksport fra Aalborg Akvavit, og så har dine elendige nyheder jo for længst passeret udløbsdatoen, de sidste nyheder du skrev, var den 3. september 1961. Eksport klukkede musikalsk, en lyd han yndede at forføre forsvarsløse sjæle med.
Det er uhyre vanskeligt, sagde Dagens Nyheder, at forstå hvad det egentlig er, den overrislede Svensker taler om, skulle han ikke hænge et eller andet sted i Sverige?
Jeg vil hellere ha´en STAR, kom det over fra Øl væggen
Volvo Amazon brød ind, hun havde skruet sin dominerende stemme på: ”Jeg bryder mig ikke om, at en nusset sprøjte insinuerer at Svenskere er beruset”
Kongen Tisser Alle Steder – Kongen Tisser Alle Steder, messede knægten fra K.T.A.S.
Skal vi ikke bare hygge os, kvidrede Glyngøre silden, den fede marinerede.
Der er bestemt ikke nogen grund til at hygge og feste, sagde LUX, ikke før vi har fundet den tiende, der ikke vasker sig ordentligt.
Der er altid plads til en til, hos mig, sang Rexona, drillende.
Kongen Tisser Alle Steder – Kongen Tisser Alle Steder.
Er der ikke en der kan knalde den Københavner-knægt en over nakken, råbte Kohberg?
Statstidende, som ind imellem blandede sig, for at præcisere, hvad der var ret og hvad der var vrang, sagde:
”Jeg vil gøre Volvo Amazonen opmærksom på, at hun faktisk ikke er Svensk men asiatisk, så hendes forsvar for det Svenske, virker noget påtaget. ”
Det er Rich´s der drik´s, kom det nu provokerende fra Rich´s, det var tydeligt, at der blev lagt op til ballade.
Danmark besluttede sig for at svare prompte, hvis Rich´s gjorde det én gang til...

Leonius.

21 kommentarer:

Bente Pedersen sagde ...

Kære Leonius!
Hvilken herlig tekst og hvilken god idé! Jeg elsker, når jeg bliver underholdt godt og grundigt samtidig med,at jeg lærer nyt.
Dine figurer passer så fint med de varegrupper og reklameslogans, de repræsenterer. Hof´en, der har tømmermænd, "Flittige hænder", der ikke kan holde´fingrene for sig selv og Volvoen, der er en Amazone. Ja det sprudler hele vejen igennem, mens det trækker op til gevaldigt slagsmål. Jeg satser på, at der snart kommer en ny kunde i butikken, så der kan blive lidt ro.
Herligt, herligt... Din tekst er også et vidne om, hvor effektive gode reklameslogans sætter sig fast!
KH Bente

Ragnhild sagde ...

Kære Leonius
Din tekst er er rigtig god førstebesvarelse på februaropgaverne. Egenskaberne ved varerne tillægges fint "personerne". Fortællingens miljø er en herlig blandet landhandel. Eventyret kan begynde, når butikken er lukket. Det er da helt HC Andersensk. Jeg kan rigtig godt li din åbne slutning, som indikerer, at det hele bare fortsætter i det uendelige.
Kh Ragnhild

Randi Abel sagde ...

Kære Leonius,
Jeg morer mig især over gensynet med produkterne af ældre dato og de forskellige slogans, og jeg er helt vild med den gamle Richs reklame.
Jeg bliver dog lidt ør i hovedet over så mange produkter, der er med i din historie.
Kh,
Randi

Ragnhild sagde ...

...jeg ved godt, hvordan man staver til indicerer - og nu jeg er her igen, kan jeg godt huske fornemmelsen af at være ør i hovedet - som Randi - da jeg første gang læste teksten på Perfiktion. Lidt uoverskueligt, præcis som mængden af varer og opstillingen i datidens blandede landhandel.
Kh Ragnhild

Leonius sagde ...

Kære Bente,

jeg er super glad over at jeg har underholdt dig godt.
Ja, der sidder mange slogans fast i mit hoved.
Jeg er en stor fan af reklamer, sommetider ser vi nogle store kunstværker på få minutter, og sommetider noget værre bras.
I øjeblikket går jeg rundt og siger: "Det smager meget godt" til alt og alle.
Tak for roserne.

Leonius.

Leonius sagde ...

Kære Ragnhild,

tak for dine smukke ord.
Jeg er godt klar over, at der var mange medvirkende, og det derfor blev meget forceret.
Jeg kunne ikke få dem til at tie stille.

Leonius.

Leonius sagde ...

Kære Randi,

det glæder mig, at du morede dig.
Det var meget svært for mig at begrænse deltagerene, der var så mange, der gerne ville være med.
Kan du f.eks. huske Dirk Passer med:
"VA LO De af"

Leonius.

Lisa Rossavik Rich sagde ...

Kære Leonius
Tak for en herlig tekst, der nok var helt speciel for mig.
Rich's er min mands familie. Hans farfar var involveret i Rich's prokuktion, indtil han blev jyde...!
MKH. Lisa

Leonius sagde ...

Kære Lisa,

jeg er glad for, at du syntes min tekst er herlig.
Det er dog pudsigt, at der er sammenfald med din mands familie og historien.
Havde jeg vidst det, havde jeg ladet Danmark være den iriterende.
Men det er jo kun for sjov.

Leonius.

Dorte H sagde ...

Og sjov, det er den! Jeg tilslutter mig Ragnhilds ord om blandet landhandel (sådan en kan jeg godt huske).

Jeg kan derimod ikke huske ret mange af dine slogans personligt, men hvis jeg siger STAR til min herlige onkel, så bryder han straks ud i sang: "Jeg vil heller, jeg vil heller, jeg vil meget heller ha en STAR" (og han synger ellers aldrig).

Skøn besvarelse, fuld af atmosfære!

Mvh Dorte.

Leonius sagde ...

hej Dorte,

dejligt at du syntes den var sjov, og at der var atmosfære, så er jeg glad.
Den var bestemt også sjov at skrive.
Ja reklamebrancen har anbragt rigtig mange slogans i mit hoved, og sikkert også i mange andres.
Tak for dine roser.

Leonius.

Poly sagde ...

Det var en herlig historie, som trak rigeligt på smilebåndet og gensyns glæden. Så dejligt dansk.
Den mindede mig om den der 'legetøjsfilms'!
Hilsen Poly

JEKEL sagde ...

Et scenarie fra besættelsen og tiden efter. Rationeringsmærker og erstatningskaffe. Den med KTAS kendte jeg ikke. Men en morsom lille historie fra den lille købmand på hjørnet efter lukketid. Hygge og nostalgi.

Kærlig hilsen

Jørn E.

Leonius sagde ...

Hej Poly,

jeg er glad for at du kunne lide den lille historie, og at der blev trukket på smilebåndet.

Leonius.

Leonius sagde ...

Hej Jørn,

jeg er glad for at du syntes min lille historie var morsom.
Som barn, blev K.T.A.S. altid oversat, som i historien, men det kan godt være, at det var noget vi selv havde fundet på.

Leonius.

Randi Abel sagde ...

Kære Leonius,

VA LO De af kan jeg ikke mindes at have hørt, selv om jeg husker VALO.

Kh,
Randi

Leonius sagde ...

Kære Randi,

jeg tror det var Ungarnsudsendelserne i Danmarks Radio, altså fjernsynet, man samlede penge ind til Ungarn.
Blandt andre, Dirk Passer var ustyrlig morsom, det var samtalestof. i aviserne var der efterfølgende store annoncer fra VALO, der skrev: VALO De af.
Det blev en landeplage.

Leonius.

Ragnhild sagde ...

Kære skrive-bloggere.
I min barndomsby havde mange huse navne. Et hed: VALODIA. Vandrehistorien vil vide, at den lille stationsbys borgere morede sig over selvbyggeren. Deraf navnet, da huset var færdigt og beboeligt.
Jeg husker ikke udsendelsen, som kom længe før mine forældre fik råd til at købe fjernsyn. Jeg ved dog, at den var skelsættende med hensyn til underholdning og indsamling.
Kh Ragnhild

Leonius sagde ...

Kære Ragnhild,

tak for dine kommentarer, jeg mener at kunne huske, at der var flere udsendelser, sikkert hver lørdag i en periode. Det var stort.
Jeg læser hos Bente, at du skal indlægges på tirsdag, jeg ønsker dig naturligvis alt mulig held og lykke, og på snarlig gensyn/genskriv. Vi kommer til at savne dig i mellemtiden.

Leonius.

Marie sagde ...

Kære Leonius

Det var dog en herlig historie, og så nostalgisk.
jeg husker alle de slogans og varemærker, du nævner, også VA LO De af.
De eneste, jeg ikke før har hørt er K.T.A.S., men jeg er jo også jyde:)
Flittige hænder husker jeg og LUX og Rexona reklamen. Og så husker jeg Rich's og Danmarks. Man kunne samle på Richs-mærker og et album til at klistre dem ind i. Eller var det Danmarks, eller begge? Måske konkurerede de.
Og jeg husker Ungarnsudsendelserne, var det i 1956?
Vi havde ikke fjernsyn, men min skolekammerats forældre havde anskaffet et til lejligheden, og det var den første fjernsynsudsendelse, jeg så.

Jeg troede egentlig, at din scene var et museum, men en blandet landhandel er også troværdigt. Jeg har ikke kedet mig, og jeg synes heller ikke, der var for mange navne, måske fordi jeg forbinder en stemning og et billede fra min barndom med dem alle.

Det er ganske vist - det er en god historie.
Tak for den.

Kh
Marie

Leonius sagde ...

Kære Marie,

mange tak for dene pæne ord, dem er jeg meget glad for.
Ja, det var tider dengang. K.T.A.S., var en Københavner ting, men det vi drenge rendte rundt og sagde, havde vi måske selv fundet på, det var jo også lidt frækt.
Scenen var rigtigok tænkt som et rum med en hel masse skilte og reklamer, men det at de fleste opfattede den som en gammel købmandshandel var jo også fint.

Leonius.