torsdag den 11. februar 2010

Kjørmes Knud

forfatter og foto: Leonius

Jeg opdager pludselig, at jeg sidder midt i et altomsluttende mørke, jeg har ikke sovet, jeg har bare ladet tankerne rejse deres egne veje.
Jeg kom langt omkring, det var rart.
Jeg husker ikke så meget af det jeg har været forbi, men jeg sidder med en følelse af ro og velvære.
Jeg er sulten, jeg er tørstig, jeg rejser mig. Jeg må tænde lys.
Det vil være for meget med loftlyset, eller en lampe, det må blive et stearinlys, bare eet.
Jeg går i blinde, men jeg ved hvor det ligger, både lyset og ilden.
Jeg tænder. Lyset blafrer, det lever.
Stuen er nu en lille hule, hvor jeg befinder mig godt.
Alene, helt alene.
Jeg kan nu se alt, henter mig et glas vand, det er nok, har ikke lyst til mad, alligevel.
Lyset blafrer voldsomt, idet jeg går forbi, jeg sætter mig, og studerer flammen, som danser en smuk ballet for mig, langsomt falder den til ro, og musikken hvisker ud.
Det svage lys forstærker mine øjne, vi tilpasser os sammen.
Flammen slår et lille sving, når mit åndedræt passerer.
Vi lever begge to.
Jeg er ikke alene mere.

16 kommentarer:

JEKEL sagde ...

Det er en meget stemningsfuld historie. Jeg får lyst til at gøre det samme i aften her i mit dejlige hus i Odsherred med marker og bakker omkring. Er det mørket der er indgangen til overskriften "Kjørmes Knud"?
Jeg oplever dit lille stemningsbillede, som en stille hyldest til livet. Jeg kan rigtig godt li' den.

Kærlig hilsen

Jørn E

Bente Pedersen sagde ...

Kære Leonius!
Som du ved fra Perfiktion, så holder jeg meget af dit lille stemningsbillede af et menneske, der "bare" er tilstede. En ting,som ofte er svært for mange mennesker.
Det er foruroligende,at vi stressede mennesker skal gå på kurser for at lære at slappe af og meditere, når det er så enkelt som at sætte sig et godt sted, falde ind i sig selv og lade tankerne få deres eget frikvarter.
Din hovedperson er alene, men finder lyset og selskab i dets nærvær,så vi går ud af teksten i en håbefuld stemning. Hvor passer fotoet smukt til teksten.Hurra for snelys om dagen og stearinlys, når der mørkner.
Og jeg skal da love for, at Kjørmes Knud slog sin knude hårdt i år. Jeg tror,at din hovedperson er ved at løse sin knude op :-)
KH Bente

Jens Albers sagde ...

Hej Leonius!

Jeg sidder der jo sammen med dig - du er ikke alene. Pragtfuld stemning du her viser mig.

Var der ikke en gang, hvor skumringen var den vigtigste tid på dagen.
Mange tak for besøget hos dig.

Hilsen Jens

Ragnhild sagde ...

Kære leonius
Jeg har nydt at genlæse din kyndelmissetekst. Den er et smukt udtryk for den meditative væren som er god at synke hen i. Og titlen sendet sin fine vinterhilsen til Jeppe Åkjær. Godt at være i stue med dig og dit lys.
Kh Ragnhild

Randi Abel sagde ...

Kære Leonius,
Jeg var lidt irritabel, da jeg kom hjem fra arbejde i dag - jeg er træt af vinteren, af forsinkelser i den offentlige transport, ja, bare træt. Da jeg læste din tekst, kunne jeg mærke de negative følelser sive ud af kroppen. Tak for det.
Kh,
Randi

Leonius sagde ...

Kære alle,

jeg ved ikke om det kun er hos mig, eller om vi alle har fået et nyt vindue, at skrive og læse kommentarer i.
Jeg skal hilse og sige, at det da lige er noget man skal vende sig til.

Leonius.

Leonius sagde ...

Kære Jørn,

mang tak for de pæne ord. Ja, du skulle tage og prøve det.
"Kjørmes Knud" er lig med kyndelmisse-knude.
kyndel-candel-lys.
misse-messe. Alså lysmesse.
Så det er helt rigtigt, når du opfatter det "som en stille hyldest til livet"

Leonius sagde ...

Kære Bente,

mange tak fordi du igen, så smukt kommenterer min lille tekst.
Ja knuden er nok ved at blive løst op.

Leonius.

Leonius sagde ...

Hej Jens,

nå- det var dig der pustede til lyset.
Ja- i gamle dage, før fjernsynet, var skumringen nok en vigtig del af familielivet, jeg tror det var der, hele familien kom hinanden ved.
Mange tak for de pæne ord.

Leonius.

Leonius sagde ...

Kære Ragnhild,

tak, igen, for dine smukke ord om min lille tekst.
Jeg er glad for, at du kan lide at være i stue med mig.
Jeg er naturligvis med på en hilsen til Jeppe Aakjær.

Leonius.

Leonius sagde ...

Kære Randi,

jeg er meget glad for, at min tekst, kan vende en negativ stemning til en positiv, bedre kan det da ikke blive.
Jeg tror, at vi om en måned bliver befriet fra dette mørke, og kommer til at opleve (igen) det fortryldende forår.

Leonius.

Anfi sagde ...

Hej Leonius,

Dejlig, dejlig stemning - rolig, nærmest meditativ og håbefuld.
Jeg ved ikke om det er din hensigt, men jeg læser en spirituel oplevelse ind i de sidste linier - flot!

theodor sagde ...

Hej Leonius,

Dejligt billede du tegner med ord her. Det giver mig mange associationer: Rembrandt, meditation, munk i sin celle osv.

I forsøget på at give noget tilbage, vil jeg foreslå dig at ekspirementere med at sætte teksten grafisk op. Det kan godt være at der er strøget noget i formateringen, men når det er så stemningsmættet tror jeg, at formen kunne understøtte pauser og sammebhænge i læsningen endnu bedre.

Med et smil,
theodor

Leonius sagde ...

Hej Anfi,

tak for de pæne ord, de luner.
Jeg ville skrive noget om lys, i forbindelse med kyndelmisse.
Jeg skrev, og det blev dette.
Jeg har det sådan, at jeg ofte bliver overrasket over hvad der står, når jeg så læser det igennem.
Jeg ved ikke hvordan I andre har det, men jeg føler, at jeg sommetider skriver med ført hånd.
Min opfattelse af teksten, efter den er skrevet, er at hovedpersonen har mistet sin ægtefælle, og nu er indstillet på at leve videre med sorgen.
Men man kan udlægge det på så mange forskellige måder, og det er jeg faktisk meget glad for.

Leonius.

Leonius sagde ...

Hej Theodor,

tak for de flotte ord.
Jeg tror egentlig, at denne tekst kan fylde nogle huller forskellige steder, og det er jo pragtfuldt.
F.eks. som du skriver: "Rembrandt, meditation, munk i sin celle osv."
Som jeg skrev til Anfi, var min oprindelige tanke kyndelmisse.

Det du skriver om opsætning af teksten, er helt ny for mig, og jeg er slet ikke inde i hvordan man gør det, men jeg er naturligvis intereseret i at lære det, så er der mulighed for et lille lyn-kursus?

Leonius.

theodor sagde ...

Hej Leonius,

Jeg tænkte bare et par ekstra linieskift, som sætningerne bindes sammen i klumper med lidt luft imellem - ikke noget fancy :-)

Theodor