lørdag den 6. marts 2010

Debat-lørdag. Tema: fortællesynsvinkler.


I fiktion er der en første- eller en tredjepersons-fortæller. I længere værker, hvor der skiftes mellem flere fortællestemmer, kan der være begge dele.

Tredjepersons-fortæller

Det almindeligste i moderne romaner, og her er fortælletiden næsten altid datid:

”Hun gned fortvivlet hænderne mod sine cowboybukser, samtidig med at hun lyttede efter det mindste tegn på, at der kom nogen.”

I ældre tekster var fortælleren ofte alvidende. Den alvidende fortæller ved, hvad alle (væsentlige) personer i teksten tænker og føler.

Et eksempel: H.C. Andersens ”Store Claus og Lille Claus.”

I moderne tekster er det almindelige en fortæller med begrænset viden.

”Fra sin fine, lille udkigspost så Lærke, hvordan han klemte armene endnu fastere om mors hals. Hun kunne ikke rigtigt forstå, hvorfor de voksne så godt kunne lide at gøre sådan noget. Hun havde prøvet at kysse Morten i børnehaven, men han smagte bare ligesom et stykke agurk.”

Læseren ved, hvad Lærke tænker, men må selv forsøge at vurdere, hvorfor de andre personer opfører sig, som de gør. For den uøvede forfatter kan det være svært hele tiden at huske og holde fast i den ene synsvinkel.

Førstepersons-fortælleren.

”Mens Suzanne Vegas selvtilfredse nynnen trænger ud af højttalerne i loftet, rører jeg en teskefuld sukker ud i kaffen. Jeg rører en anelse for hurtigt, så væsken skvulper ud på det brune cafébord. ”

Jeg-fortælleren er ofte hovedperson, eller i det mindste en vigtig person i historien. Vi oplever historien fra jeg-fortællerens synsvinkel, og ved ikke, hvad de andre personer i teksten tænker eller føler.

Jeg-fortællingen kan være i nutid eller datid, men romaner skrives næsten altid i datid, for noveller er det ikke så ualmindeligt at bruge nutid. For at skabe afveksling kan forfatteren benytte sig af tilbageblik, kaldet et flashback. Det er også muligt at se frem i tiden, men ikke nær så almindeligt.

Troværdig/utroværdig fortæller.

Vi følger som nævnt jeg-personens tanker og følelser, men det er vigtigt at vide, at fortælleren ikke nødvendigvis fortæller alt. Der er bl.a. eksempler på krimier, hvor fortælleren er morder, men uden at røbe det før i sidste kapitel, og det er slet ikke så sjældent, fortælleren er upålidelig.

”Allerede da jeg var helt lille, vidste jeg at min mor og bedstemor var usædvanlige kvinder. De var så uafhængige. Der var ikke noget, de ikke kunne. Hvis jeg kom hjem og havde slået knæet, ville bedste smøre sin hjemmelavede salve på og give mig et knus, og et par minutter efter holdt det op med at gøre ondt.

Jeg elskede dem, selv om de var slemme til at glemme, jeg var der. De var så tæt på hinanden, mor og bedstemor, at jeg somme tider følte mig som en ubuden gæst. Så prøvede jeg at gøre mig så lille som muligt og gemme mig i en mørk krog, så stille som en mus med poterne for ansigtet, så de glemte at sende mig i seng.”

Fortælleren understreger gentagne gange, at hun elsker og beundrer de to kvinder, men efterhånden som man læser hendes beretning om forholdet mellem dem, opstår der tvivl om, hvor godt hendes forhold til dem egentlig er. Måske lyver fortælleren bevidst, eller også er der problemer, hun ikke har set i øjnene.

/Dorte

PS: tak til Poly for det fine link om "Fortælleteknik og synsvinkel" (se links om at skrive).

18 kommentarer:

Randi Abel sagde ...

Jeg må nok erkende, at jeg er en af de uøvede, som kan finde på at skifte synsvinkel midt i det hele. Hvis jeg har valgt en jeg-fortæller, sker det tit, at jeg uden at tænke mig om fortæller et eller andet, som jeg-personen ikke kan vide noget om.

Tak, Dorte, for en fin og overskuelig oversigt.

Dorte H sagde ...

Kære Randi.

Jeg ærgrede mig meget over, at Saxo ikke havde en øvelse i fortælle-synsvinkler i efteråret. Det er helt sikkert noget, de fleste af os kan have glæde af at træne. Hvis man ikke læser sin egen tekst virkelig omhyggeligt, kan det sagtens smutte.

Kh Dorte.

Poly sagde ...

Kære Dorte

Jeg må også sige, oversigten over 'Fortællesynsvinklerer' er til at forestå. Jeg synes det er lidt svært at holde styr på, m.h.t. hvornår og hvordan man bruger dem.

Det meste af dagen (kl er 00.15 her) har jeg brugt til at læse alle 2009 af Saxo opgaverne igennem, så jeg så småt kan gå i gang med øvelserne, (som som man har lov til), og jeg har enormt meget at lære!

Saxo havde også en opgave om fortællersynsvinkler, som jeg kiggede igennem, fordi det var lørdags temaet.

For et hurtigt blik er linken her:
http://www.saxo.com/forfatterskole/lektioner/lektion-5-foraar-2009-fortaellesynsvinkler/fortaellesynsvinkler.aspx
og det blev jeg kun meget lidt klogere af. Men man kan jo lase nogle af besvarelserne igennem!

Hvorimod dine eksempler giver et hel anden forståelse Så mange tak for det.

Jeg prøvede også at søge på nettet, og fandt bl. a. dette eksempel i kan kigge på via linken (for langt til at skrive):

http://sproget.dk/sprogbrevet/sprogbrev-nr-24/synsvinkel/?exact_terms=fortæller,synsvinkler&inexact_terms=fortællerne,fortalt,fortælle,fortalte,fortællere,fortælleren,synsvinkelen,synsvinklerne,synsvinkel,synsvinklen

Et anden eks. fandt jeg pa http://www.studieportalen.dk/Forums: Quote," Du-fortælleren, fortæller historien, som om man selv skal være personen.
Altså sætter dig i hovedpersonens sted ved hele tiden at skrive du, alle steder hvor hovedpersonen nævnes.

Uddrag: "Værre end angsten er sulten. Værst af alt er kulden. Du fryser hele tiden. Og det er endnu ikke vinter. Lægen siger at din mor måske ikke vil klare sig igennem vinteren."

Den sidst jeg lige vil nævne,synes jeg var rigtig god og skar det ud i pap! Det er en pdf fil man kan download og hedder 'Fortællerteknik og synsvinkel'. Her er linken:

http://www.fmb.dk/scoop/pdf/fortogsyns_ny.pdf

Med hilsner
Poly

Randi Abel sagde ...

Kære Dorte,

Det er godt at vide, jeg ikke er den eneste, som fjumrer rundt i denne teknik ;)

Kh,
Randi

Randi Abel sagde ...

Kære Poly,

Hold da op, hvor har du været flittig. Jeg vil tjekke de links ud, du har fundet.

Det er en rigtig god idé at lave SAXO opgaverne. Jeg vil meget gerne kommentere teksterne, du skriver på basis af opgaverne, så vær sød løbende at lade mig vide, når du har uploadet noget.

Kh,
Randi

Dorte H sagde ...

Kære Poly.

Jeg ville jo egentlig sige præcis det samme som Randi.

Men jeg kan jo tilføje, at når du har prøvet nogle saxo-opgaver, så skal du huske at sende et par stykker til mig, så jeg kan udgive dem på bloggen. Det er sådan, de fleste af os begyndte.

Kh Dorte.

Bente Pedersen sagde ...

Kære alle!
Tak til dig Dorte for endnu engang at stille op med et fint oplæg på trods af arbejdspres.Jeg ser til min glæde,at du kan bruge eksempler fra dine egne tekster :-)

Jeg vil foreslå,at man fremover kan skrive i en bemærkning til teksten, hvis man gerne vil have kommentatorerne til at lægge specielt mærke til valg af synsvinkel og fortællertype.

Også tak til dig Poly for de mange links. Dem vil jeg studere nærmere. Jeg kan godt forstå, at du ikke blev så meget klogere af opgaven på Saxo om emnet. Der var nemlig stor tvivl om, hvad opgaven egentligt gik ud på.

En gruppe opfattede det som at afprøve to forskellige fortællertyper med forskellige synsvinkler (F.eks. en jeg-fortæller med indre synsvinkel og en 3.personsfortæller med ydre synsvinkel). Hvis du går ind i x-klassens besvarelser,så er Morten et eksempel på det.

En anden gruppe opfattede det,som om man skulle beskrive den samme episode blot som den oplevedes af to forskellige personer. Til den gruppe hørte jeg. Jeg er Bente i x-klassen,så der kan du læse et eksempel på det. Men jeg valgte også to forskellige fortællertyper, en jeg-fortæller og en 3.personsfortæller. Du kan iøvrigt se den her på bloggen under december og med titlen Bliklåget.

Jeg synes Mortens forsøg på at vælge en ydre synsvinkel er meget gennemført. Den synsvinkel er måske også den sværeste, hvis man skal have følelser og stemninger med, fordi man er nødt til at vise det gennem handlinger, og gennem det, der udefra er synligt som et observerende kamera. Du kan jo f.eks. ikke skrive, at hun var ked af det, men må ty til at vise det: "Hendes skuldre rystede voldsomt, imens tårerne gravede dybe kanaler i den metertykke foundation."
KH Bente

Randi Abel sagde ...

Det er en rigtig god idé, Bente, at vi gør opmærksom på i vores tekster, hvis der er noget, vi specielt gerne vil have kommenteret. Det kan vi jo gøre med andet skriveteknisk også.

Kh,
Randi

Poly sagde ...

Kære Dorte og Randi

Nej, hvor er i alså søde og hjælpsome. Tanken lå i baghoved, hvordan i alverden ville jeg vide om jeg havde besvaret opgaverne!

Jeg takker ydmygt og kærligt for den tilbudte hjælp og vil meget gerne ’huske’ at sende et par stykker til dig Dorte for Skrive-bloggen.

Ja, jeg måtte jo også lige have min nysgerighed stillet og gå dybere ind på SAXO nettet, for at læse nogle af Skrive-bloggen’s forfatteres ’gamle opgaver’!

Grunden til min net-søgen var også fordi jeg instinktiv vidste, at ’ fortællesynsvinkler’ er død vigtige!

Hernede beklager jeg mig gerne over over, hvordan min ’hjerne’ keder sig, hvis nogen spørger mig! Så da jeg fik besluttet at skrive på ’bloggen’, er det bare med at klemme på og indsnudse viden til sig og få det skriftlige danske spog og skrive former kraftigt opfrisket. Lige nu spinder det noget rundt i de grå støvede hjerneceller! (Dem der kender mig ved talegaverne flyder som et vandfald)!

På nettet prøvede jeg også at finde et software, der kunne rette mit danske medens jeg skrever, i steden for at skulle ’copy/paste’ eller ’find/replace’ de der æ-ø-å’er, hver gang jeg skal skrive noget på dansk!!! Jeg fandt et, men det kostede 779 - 1,000 Kr. Så, hvis nogen har et dansk word 2003 liggende, de ikke bruger, modtager jeg gerne!

Med hilsner
Poly

Poly sagde ...

Kære Bente

Du mindede mig lige om, jeg ikke har fået læst alle indlæggende fra 2009! Så jeg måtte lige ind og læse ’Bliklåget’.

Wow. Du skrive så utroligt indlevende og menneskeligt forestående.

Så tak for læsningen og for at påpeje ’de forskellige fortællertyper og synsvinkler’ du bruger. Det var meget interessant at læse, hvor forskelligt historien udfoldte sig p.g.a. synsvinklerne. Hmm! Det er nok lidt af en kunst og øvelse at kunne mestre disse.

Jeg var også inde på Saxo siden, men kunne ikke finde Morten eller x- klassens besvarelser! Og de har ikke noget søgefelt, men tak for henvisningen. Der er nok at tage fat i!

Med hilsner
Poly

Dorte H sagde ...

Poly, jeg tror programmet Open Office er gratis, og det er et ganske udmærket tekstbehandlingsprogram. På nogle måder er det endda bedre end Word (jeg forsøgte at åbne en gammel, beskadiget WordPerfect-fil med Word den anden dag, men det gik ikke. Open Office klarede det helt uden problemer).

Dorte H sagde ...

Bente: fin idé at bede om kommentarer på særlige punkter, man gerne vil arbejde med! I kan evt gøre det ved selv at skrive en lille kommentar, når jeges tekst kommer på, hvis I har ønsker af den slags.

Randi Abel sagde ...

Kære Poly,

Jeg vil, som Dorte, foreslå, at du downloader OpenOffice på http://www.openoffice.org/. Det er Open Source og dermed gratis. Open Source software er generelt godt, og i modsætning til mange andre gratis programmer får man al funktionalitet med. OpenOffice er tilgængeligt på masser af sprog, inkl. dansk, så du kan bruge den indbyggede, danske stavekontrol. Du kan også installere og bruge softwaren sideløbende med din engelske udgave af Word, uden at programmer kommer i karambolage med hinanden.

For at kunne skrive de danske specialtegn som æ, ø og å skal du foretage nogle ændringer i (vist nok) regional settings - det har ikke noget med tekstbehandlingsprogrammet at gøre. Jeg finder lige ud af præcis hvordan, du skal gøre, og sender dig opskriften. Det kan sættes op, så du nemt kan skifte mellem engelsk og dansk i bunden af skærmen.

Kh,
Randi

Randi Abel sagde ...

Kære Poly,

Jeg har Win XP, så opskriften på dansk tastatur er baseret på det.

I kontrolpanelet skal du åbne Regional Settings. Dér skal du vælge faneblad Language og klikke på knappen Details. Vælg dansk som sprog og klik på knappen Add.

Sig til, hvis du har problemer.

Kh,
Randi

Bente Pedersen sagde ...

Kære Poly!
Jeg kommenterer også gerne dine opgaver fra Saxo... og Så kan jeg godt forstå,at du ikke kan finde Morten, for det er mig der husker forkert.
Han hedder NicolaiBA fra x-klassen og hans besvarelse til synsvinkler hedder Vogter i natten.... Han har iøvrigt arbejdet rigtig meget med virkelig at finpudse teknikkerne,så du kan også få meget ud af at læse hans andre besvarelser...
Og tak for roserne til Bliklåget..
Det er en af de tekster, jeg holder meget af. Min ven med bliklåget er dukket op mange gange i mine erindringer gennem årene, og nu fik han så endelig "ordet".
KH Bente

Poly sagde ...

Kære Randi, Dorte og Bente

Mange tak skal i have alle tre for jeres hjælpsomhed, info og forslag. Så nu er det bare om at komme i gang med det hele.

Med hilsner
Poly

Ragnhild sagde ...

...jeg har med interesse læst lørdagens debat. Mit nye knæ og jeg kom hjem fredag eftermiddag efter en vellykket operation, og med udsagn som: alt gik efter bogen, du er en mønsterpatient. Diverse smertestillende medicin tog dog pippet fra mig hele weekenden. Forsøger lidt efter lidt at samle op på ugens tekster og sætter blot et skævt fodaftryk her.
Kh Ragnhild

theodor sagde ...

Hejsa,

Først og fremmest: Super fin opsummering, Dorte. Tak for det :-)

For det andet: Jeg beklager min manglende tilstedeværelse. Jeg har skaffet mig en Mac og er ved at lave et program til at træne husketeknikker. Det er sluger det meste af min vågne tid (og en hel del af den tid, hvor jeg burde sove), men det er super givtigt. Desværre er jeg så ikke helt så aktiv her.

For det sidste: Det er fedt at eksperimentere med synsvinkler. Jeg tror at et eller andet sted i baghovedet har jeg en udtalelse som jeg er kommet til at tro på: Uøvede forfattere tyr primært til jeg-fortæller, fordi det er nemmere end at skulle beskrive personerne gennem deres handlinger. Så selvom jeg elsker at skrive jeg-historier (man er vel kun narcissist, fordi der er noget at holde af ;-) prøver jeg at lave 3-personsfortællinger for at blive bedre forfatter.

Anyways - jeg surfer lidt videre baglæns for at indhente lidt kommentering...

kh
theodor