fredag den 5. marts 2010

I smertefængsel


forfatter og maleri: Bente Pedersen

Du og jeg sammen
I en udmagrende forening
hugger vi atter brutalt
min tyndslidte rygmarv
til pindebrænde

Du
min krops vogter
slynger stikkende pigtråd
rundt om min brændende krop
Låser mig fast til sengen

Jeg
Græder usynlige dråber af blod
Kan ikke trække vejret
Smertens maske lukker åndedrættet inde
Fryser ensomt bagved

Gå ad helvede til!
Mit desperate skrig flænger masken itu
Du hvisker hånligt tilbage
Du og jeg
sammen
Altid

17 kommentarer:

Leonius sagde ...

Kære Bente,

jeg ved ikke rigtig hvad der er bedst, digtet eller maleriet, men de er uadskilligelige syntes jeg.
Det pleger at være vanskeligt for mig, at forstå disse urimende digte, men her har jeg forstået dit digt fuldstændigt.
Fremragende, så godt, at også jeg fik svært ved at trække vejret, det var smertefuldt.

Leonius.

Bente Pedersen sagde ...

Kære Leonius!
Bare tak! Både maleri og digt betyder meget for mig. Smerte er jo noget meget abstrakt at udtrykke!
Og du har ret i,at maleri og digt hænger sammen. Først malede jeg det lille maleri for et års tid siden for at illustrere en smertedag af de værste. Men da vi så havde en diskussion her på bloggen fornylig om de forskellige udtryksformer,så tænkte jeg opfordret af Jørn,at jeg ville prøve at udtrykke det samme bare på digtformen. Så ja, nu hænger de sammen, også de to!
KH Bente

Poly sagde ...

Kære Bente

Phu-ha! Jeg fik helt kuldegysninger og sug i maven! Det var simpel hen så stærkt skrevet og levende skrevet, at mit hjerte nærmest stod stille, medens jeg læste digtet. Det må have været en smerte der flænsede bunden i din sjæl! Så flot du kunne skrive om en sådan hændelse.

Hilsner
Poly

Bente Pedersen sagde ...

Kære Poly!
Tak, tusind tak!
Måske er det fordi,at det har været en del gange,at jeg har oplevet den smertetilstand,at jeg kan udtrykke det...Heldigvis er de fleste dage ikke så slemme.
KH Bente

JEKEL sagde ...

Kære Bente!
Det glæder mig, at jeg har kunnet inspirere dig. Et meget smukt digt. Jeg fik en tåre i øjet. Du må være en meget stærk sjæl, at du kan udholde det du beskriver. Som Leonius, synes jeg også billedet er fantastisk, at det hænger sammen med digtet og at billede og digt hæver hinanden op til stor kvalitet.

P.S. til Bente: Jeg er bange for, at jeg er kommet til at slette den mail du sendte dit billede til mig med, fordi det er blevet anbragt i "junk" afdelingen. Det går nogen gange lidt stærkt med at slette der. Kan jeg få dig til at sende det igen?

Kærlig hilsen

Jørn E.

Bente Pedersen sagde ...

Kære Jørn!
Jeg er næsten sikker på,at jeg lagde en længere kommentar til dig i eftermiddag, men den er ikke kommet på endnu,så nu venter jeg lige til i morgen og ser,om den dukker op, inden jeg evt. skriver en ny
KH Bente

Randi Abel sagde ...

Kære Bente,

Det er et utroligt stærkt maleri og et utroligt stærkt digt, som også i min bevidsthed hænger uløseligt sammen og går op i en højere enhed. Jeg er imponeret.

Derudover synes jeg, det er spændende, at digtet er blevet til efter en debat-lørdag.

Kh,
Randi

Dorte H sagde ...

Kære Bente.

Dejligt at læse Randis kommentar. Hvis vi kan hjælpe hinanden med at ville og turde lidt mere, så har Skrive-bloggen jo virkelig en funktion!

Jeg synes også, det er så flot, at du har udgivet dit stærke digt sammen med et billede, som virkelig siger det hele! Godt gået!

Kh Dorte.

Bente Pedersen sagde ...

Kære Randi, Jørn og Dorte!

Bare tak for jeres gode ord...og ja det er jo lige netop essensen af en god blog,at vi udvikles på mange leder!

KH Bente

Ragnhild sagde ...

Kære Bente
Dit billede og dit digt er ubeskriveligt stærke hver for sig - og dobbelt stærke sammen. Det gør ondt at se og at læse - men det forunderlige er, at det også gør godt. Som al god kunst gir dit billede og dit digt læseren en indlevelse i og en forståelse for vilkår, der ikke er ens egne. Jeg kan så godt li dit oprørte jeg i sidste strofe. Det er stærkt. Og det er stærkt, at du på så fornem vis gir os læsere/bloggere indblik i dine smertevilkår. Måtte den hånlige fyr få mindre og mindre magt.
Kærlige hilsener Ragnhild

Bente Pedersen sagde ...

Kære Ragnhild!
Velkommen stærkt tilbage med dit nye knæ. Og bare tak for de smukke ord om mit digt/maleri...
Det er jo sådan,at den hånlige side af smerten kun kommer på besøg, når jeg overhører/ignorerer/byder min krops vogter Trods,som smerten også er. Så til en vis grænse bestemmer jeg også selv...Men det er en svær balancegang,som jeg ikke altid mestrer.
KH Bente

theodor sagde ...

Kære Bente,

wow

Jeg kommer til at tænke på en tidligere snak om hvorfor vi skriver. Sådan er det også at skrive/male: En transformering af det smertefulde til noget der kan inspirere. Og det gør du.

Tak for digt og maleri!
Theodor

Marie sagde ...

Kære Bente

Smerte er svær at beskrive, men du gør det så godt i dit digt.
Jeg synes 'fryser ensomt bagved' siger det meste for mig. Det er lige det der inde, som andre ikke kan se.

Billedet er også meget expressivt.

Kærlig hilsen
Marie

Lisa Rossavik Rich sagde ...

Kære Bente
Tak for dit bevægende digt.
Jeg synes, at det er så velskrevet.
Du beskriver på en smuk måde, hvordan det er at være dig...
Dit hjerte og smerte...som går hånd i hånd. Dit billede er en fin beskrivelse af dit digt.
Og så er du alligevel en aktiv person, der får skabt så meget....!!!
Du giver så meget til andre ved at være dig.
MKH. Lisa

Bente Pedersen sagde ...

Kære Theodor!

Tak for dit wow! Det var jo netop debatten om udtryksformer her på bloggen,som fik mig til at skrive digtet også. Maleriet er et års tid gammelt, men nu er jeg glad for begge dele!

KH Bente

Bente Pedersen sagde ...

Kære Marie!

Tak! Du har ret,for jeg troede heller ikke,at jeg kunne med ordene,så jeg blev tilfreds med det.
Det er måske også derfor, at det kan være så svært at dele med andre, derfor at man bliver ensom derinde bag masken, for hvordan forklarer man det lige...

KH Bente

Bente Pedersen sagde ...

Kære Lisa!

Tak min ven! Har savnet dig herinde, men dér er du så igen :-)

Ja heldigvis er det ikke alle dage, hvor jeg bliver sat i fængsel på den slemme og altfortærende måde. Det kommer jo an på, hvor godt jeg lytter til min vogters signaler og respekterer dem. Og dèt bliver jeg bedre og bedre til, for jeg vil så gerne have aktive dage. Der er så meget skønt i verden!

KH Bente