torsdag den 15. april 2010

April-opgave: Føljeton 1

Det var første gang Louise havde følt sig så... alene. Hun satte sig med et bump på sædet og kiggede ud på landskabet, der susede forbi udenfor. Hun var meget opmærksom på, at det var første gang, hun skulle være afsted uden Mor i så lang tid. Så langt tilbage hun kunne huske, havde de altid været sammen, når de var udenfor huset. Den brusende lykkefølelse ved at være fri trak sig sammen til en sort knude af ensomhed, når hun tænkte på Mor og sidste gang de havde talt sammen. Og så foldede befrielsen sig ud igen - som en blomst der åbnede og lukkede sig indeni.

Så opslugt var hun af den indre storm, at hun alt for sent opdagdede den unge mand, som stod og kiggede på hende i midtergangen. Hun gennemspillede de sidste par sekunder inde i hovedet og genså hvordan han havde smilet bredt til hende, da hun var blevet ved med at kigge. Havde hun smilet tilbage? For sent trak hun øjnene til sig og prøvede at finde et holdepunkt udenfor. Med den hastighed toget kørte, var alt en række bølgende linier og uvilkårligt fokuserede hendes øjne i ruden i stedet. Så selvom hun sad med hovedet drejet væk, så hun tydeligt, hvordan den unge mand satte sig på sædet overfor tættest ved gangen.

Den indre blomst satte hastigheden op og nye kronblade skød frem. Mor ville have været rasende.

10 kommentarer:

Randi Abel sagde ...

Jeg er allerede begyndt at brygge videre på historien i tankerne, selvom den, når jeg skal skrive mit bidrag, uden tvivl har udviklet sig i en helt anden retning end den, jeg forestiller mig ;)

Poly sagde ...

Kære Theodor,
Jeg synes det ville vare godt,hvis du kunne informere, hvordan rækkefølgen på "skrive-listen" ser ud. Så man kan planlagge at have ledig tid.

Ellers lyder indledningen helt fint. Der er mange muligheder for at tilføje noget der passer til hver skribents stil.

Med hilsner Poly

theodor sagde ...

Hej Poly,

God idé - det har været helt åndsvagt travlt på arbejde den senere tid, men jeg ligger en liste ind under den oprindelige post fra i går og så opdaterer jeg der.

Måske bliver det først i morgen. Jørn har staffetten nu. :)

Bente Pedersen sagde ...

Kære alle!

Jeg er efter en gang vandgymnastik og besøg hos fyssen klar igen. Jeg vil gerne være med,Theodor!

KH Bente

Jørn E. sagde ...

Kære Theodor!

Som du ved, har jeg allerede nu skrevet mit indlæg. Jeg tror, at det går i en anden retning end du forestiller dig, men det er bare en fornemmelse.

Kære Randi!
Jeg tror også du kommer til at få et par overraskelser hen ad vejen inden du kommer til - gnæk, gnæk.

Kære Bente!
Det glæder mig, at du føler dig i vigør!

Kærlig hilsen

Jørn E

Jørn E. sagde ...

Kære Theodor!

Jeg glemte at nævne, at jeg synes det er en interessant og åben indledning du har skrevet. Den giver gode muligheder for at digte videre.

Kærlig hilsen

Jørn E

theodor sagde ...

Hej,

Ja, så er vi igang. Som sagt tror jeg det kan være en hjælp, hvis vi ikke skriver meterlange afsnit og så kan vi måske tage to runder. Men lad os se, hvordan det udvikler sig. Jeg har opdateret liste over skribenter i rækkefølge på opgave-indlægget. (Dejligt, du er med Bente)

Og Jørn, jeg har prøvet sådan en stafet et par gange før og ved godt, at det bliver aldrig som jeg forestiller mig. Men det er en del af morskaben. Og så har du jo begået et fortrinligt afsnit, som vises på søndag efter debat-lørdagen :-)

kh
Theodor

Randi Abel sagde ...

Kære Theodor,

Tak for oversigten over, hvem der har stafetten. Også tak til Poly for forslaget.

Kære Jørn,

Af samme grund forsøger jeg at holde inde med at brygge... ;)

Kh,
Randi

Dorte H sagde ...

Rigtig fin start på føljetonen - mange spændende muligheder for at bygge videre.

Ragnhild sagde ...

Jeg har læst - og siger som Dorte.

Kh Ragnhild