mandag den 19. april 2010

April-opgave: Føljeton 3


"Åh, det er ikke så slemt som det ser ud til," svarede Klaus og prøvede at lyde helt nonchalant. Selvom han kunne mærke, han blev rød i hoved og sveden begyndte at pible frem, sendte han hende et genert smil.

"Jeg er lige begyndt på en ny arbejdsplads og stødte hovedet." Gud, hvor lød det åndssvagt, men det var for sent, ordene var røget ud.
Hun smilede forstående til ham og sagde at hun var også begyndt på noget nyt, så de var i samme båd. Hun forsatte med at fortælle ham, at hun var på vej til byen for at finde et sted at bo, og så skulle hun bagefter ud for at lede efter et job. Pludselig tav Louise, da hun blev helt forskrækket over, hun sad her og fortalte en fremmed om hendes planer. Hvad ville Mor dog tænke. Nej, Mor var her ikke og igen følte hun trodsigheden boble op til overfladen.
Med en nyfødt gnist af mod, vendte hun igen hovedet imod den unge mand, og sagde med et lidt udfordrende smil: "Jeg hedder Louise, og hvad hedder du så?"
Hun kunne slet ikke forstå sig selv. Og hvorfor slog hendes hjerte så hurtigt og ydermere sendte varme vibrerende fornemmelser rundt i hendes krop.

15 kommentarer:

Poly sagde ...

Kære Alle
Det kan godt være det ikke er så opfindsomt, men det er jo lidt tidligt i føljetonen, og jeg regnede med at der lige skal lidt introduktion til. Og samtidig er det meget nyt for mig, så jeg er nok lidt forsigtig.
Med hilsner Poly

Jørn E. sagde ...

Kære Poly!

Jeg ville nok være fortsat i det spor. Der er amoriner i luften. Det er helt sikkert.
Jeg synes godt om din fortsættelse.

Kærlig hilsen

Jørn E

Bente Pedersen sagde ...

Kære Poly!
Du skal bestemt ikke undskylde.:-) Det er dejligt,at der får lov til at være lidt ro over feltet. Og fint med en tanke på Mor igen.
Jeg synes,at det er flot, hvordan I rammer den samme fortællerstemme.

KH Bente

Poly sagde ...

Kære Jørn og Bente

Jeg takker mange gange for de opmuntrende roser.

Jeg læste afsnittene igennem flere gange, også for at kigge på fortæller synsvinklen, og for at 'føle ud' hvordan føljetonens 'tone' var fremlagt.

Endvidere, tænkte jeg på hvad der var blevet nævnt tidligere, (var det Dorte under synsvinkler eller idéer!) at man kunne lukke øjnene og ligesom se billedet for sig, før man skrev! Så det var lige hvad jeg gjorde, klappere løs på tangenterne med lukkede øjne og korrigerede så bagefter.

Med hilsner Poly

Jens Albers sagde ...

Hej Poly!

Du rammer fint "tonen" i romanen. Jeg synes det er fint.
Hilsen Jens

Dorte H sagde ...

Hej Poly.

Jeg er helt enig med de andre; Louises lille oprør passer rigtig fint med de første afsnit.

Kh Dorte.

Randi Abel sagde ...

Kære Poly,

Det er et fint afsnit, du har skrevet. Du er tro mod de foregående afsnit og holder tonen meget fint. Godt gået :)

Kh,
Randi

theodor sagde ...

Hej Poly,

Nydelig fortsættelse :) Jeg kan godt lide din kommentar om at forestille sig scenen, lukke øjnene og så eller bare klampre løs.

kh
theodor

Poly sagde ...

Kære Alle

Igen mange tak for jeres søde og billigende skulderklap. Det skal ikke være nogen hemmelighed, jeg var glad for at være blandt de første på listen, så jeg ikke skulle diske op med det store drama. Det overlader jeg med glæde til jer, værende de erfarne skribenter!

Med hilsner Poly

Ragnhild sagde ...

Kære Poly

Jeg synes også, det er en rigtig fin fortsættelse, og ja, der er amoriner i luften.

Jeg sidder med en fornemmelse af, at Claus ikke ville bruge ordet "nonchalant" men måske snarere det danske ord derfor, nemlig "overlegent med et "lidt" foran. Eller måske ville han bare bruge ordet smart. Det må være "sine planer" i forbindelse med Louises tanker.

Kh Ragnhild

som har tilbragt fire "askedøgn" hos familie i Himmelev men i dag lod sig fragte hjem af DSB - og som holder øje med jer :-) og luftrummet.

Randi Abel sagde ...

Kære Ragnhild,

Jeg har tænkt på dig og din tur til Spanien, mens askeskyen har ligget over os. Jeg håber, du kommer afsted, når der flyves igen.

Min datter stod med det ene ben ude af døren på vej til Paris og måtte også blive hjemme.

Kh,
Randi

Poly sagde ...

Kære Ragnhild

Tak skal du have.

Ok, jeg troede faktisk "nonchalant" var dansk. Jeg ville nok ikke sige "lidt" "overlegent", men ved eftertanke, måske lidt skødeløst/eller lidt henkastet!?
(han var jo lidt beklemt ved situationen).

Den der "sine planer", måtte jeg lige ind og vende et par gange. Og du har selvfølgelig fuldstændig ret.

Så mange tak for din opmærksomhed. (Jeg syntes det går bedre med det skriftlige danske, men ind imellem suser jeg lidt frustreret rundt på Internet-ordbøgerne og mine egne. Hvem ville havde troet, at der blev desperat brug for en dansk gramatik bog!)

Jeg har også mange gange tænkt på, hvordan det mon stod til med din afrejse. Det var synd, men jeg håber alt ordner sig for dig. Pøj, pøj!

Med hilsner Poly

Ragnhild sagde ...

Kære Poly

Nonchalant bruges skam også på dansk, det er bare min fornemmelse, at det ord ikke er en del af Claus's ordforråd - endnu! Henkastet vil være rigtig godt.
Tak til dig og Randi - ja og alle andre som sender mig, mit knæ og min rejse tanker.

Kh Ragnhild

Poly sagde ...

Kære Ragnhild

Jeg takker endnu engang, for dit skarpe øje og fine ordsans.

Hvis jeg nu lagde en dollar eller fem til side, hver gang jeg sender jer 'faglærte' en taknemlige tanke for alle de vejledende guldkorn i skriver, kan jeg snart blive rig! Ihvertifald pa lærdom!

Her er flyene begyndt at lette, så forhåbenlig varer det ikke for længe for dig. ^-^

Med hilsner Poly

Ragnhild sagde ...

Kære Poly

Selv tak :-)

Der er nu mødetid i Kastrup torsdag 13.25. 06.23 i morgen tidlig går togturen retur denne gang til Kastrup. Tak for jeres medleven :-)

Kh Ragnhild