onsdag den 14. april 2010

April-opgave: Føljeton

Denne måneds opgave kommer til at have et lidt anderledes format. Vi skal nemlig sammen skrive en fælles føljeton. I fællesskab. På den sekventielt samarbejdende måde. Det kommer til at foregå på følgende måde:

- man melder sig som interesseret i at bidrage herunder.
- i morgen kommer der en start på historien.
- man bygger (respektfuldt) videre på eksisterende materiale.
- når man har skrevet sit afsnit sender man det til undertegnede. (se mail-adresse til højre)
- jeg sørger for at sende en besked til den næste på forfatter-listen.
- fra man får besked om at man har ansvaret for næste afsnit, bør der helst ikke gå mere end 3 dage - gerne kortere tid. Men ser man, at man ikke kan nå det, sender man besked; så finder vi en løsning.

Det skulle vist være det - foreslag og kommentarer til historie og format modtages gerne.

På vegne af Skrive-bloggen,
Theodor

p.s. Rigets skattekister er ved at være slunkne, så sende gerne en tekst eller to, så vi kan få fyldt op igen.

RÆKKEFØLGE:
- Theodor
- Jørn
- Poly
- Izbern
- Randi
- Leonius
- Jens
- Bente
- Marianne
- [dit navn her?]

12 kommentarer:

Ragnhild sagde ...

Kære alle.

En føljeton som opgave! Det lyder da spændende og udfordrende! Jeg må dog nøjes med at melde mig som læser.

Jeg er så heldig, at jeg er visiteret til tre ugers genoptræning med mit nye knæ på Montebello i Sydspanien. Jeg rejser på lørdag fra Kastrup sammen med 32 andre montebellopatienter. Lørdag den 8. maj vender jeg retur, forhåbentlig endnu mere rask og rørig, end jeg allerede er.

Denne lille ikke-tilmelding samt knæ-beretning så I kender årsagen til mit fravær fra bloggen de næste tre uger.

Godt forår og god skrivelyst til alle.

Kh Ragnhild

Jørn E. sagde ...

Kære Dorte!

God og inspirerende ide. Jeg vil gerne deltage med skriveriet.
En ide til indhold: Det handler om en person, som rejser rundt i Europa og oplever forskellige ting. På en måde kan den enkelte forfatter anvende egne rejseoplevelser.

@ Ragnhild

Tillykke med Montebello-rejsen!
Men, men, men: Hvorfor skal du ikke kunne deltage? Der er sikkert adgang til pc'er dernede og du skal vel ikke træne knæ hele dagen.
Så ikke noget skulkeri her!
Nå det er naturligvis spøgefuldt ment, men det ville da være godt at have dig med på "vognen".
God rejse!

Kærlig hilsen

Jørn E

Poly sagde ...

Kære Theodor

Nå, det må jeg sige. Det var en ordentlig mundfuld du har frembragt til månedens opgave. Syntes du det blev for kedeligt med dagens tekst! 

Spøjs til side, jeg synes det lyder enormt spændende, selvom jeg aldrig har deltaget i en lignede udfordring. Det skal nu ikke holde mig tilbage, så jeg tilmelder mig fluks som interesseret i at bidrage til føljetonen.

@ Kære Ragnhild

Det var da dødlækkert for dig, at du lige fik snuppet et ophold på Montebello. Der er ikke noget som sydlandsk optræning i smukke omgivelser. Men jeg må straks støtte Jørn i, at du må da kunne deltage. Hvis du kan melde dig som læser, har du adgang til en PC, så måske kan du lige snuppe et afsnit!! Ellers må vi desværre nøjes med dine kommentarer, - forhåbentlig! Du har jo så mange dejlige guldkorn, plus et særdeles ’skarpt’ blik for det skrevne ord. Ha’ en rigtig god rejse.

Kære Jørn

Jeg kan vældig godt lide dit forslag. Vi har jo sikkert alle rejst ud for at besøge den store verden, og oplevet masser af underfundige ”ting og sager”.

@ Kære Aller

1. Man kunne også have noget med:

a) Det var første gang,.....!
b) De var lige blevet gift,.....!
c) De havde mødt hinanden på feriestedet,.....!
d) Endelig var barndomshjemmet lagt bagved, og nu var det tid til at stå på egne ben.....!
e) Så var feriekufferten pakket, og.....!

2. Og så fortrækker jeg ”En alvidende fortæller”, fordi jeg synes det give mere frihed til at skrive ”viderer” på historien.

3. Jeg syntes også det kunne være helt sjovt, at starte ’sit afsnit’ med et Haiku.

Det var hermed mit lille forsøg på at bidrage til en ”Følgeton”.

Med hilsner Poly

theodor sagde ...

Hejsa,

Ja, jeg vidste ikke rigtig om det var lidt for ambitiøst at starte sådan noget op, da der jo har været lidt stille på det sidste, men herligt at I har meldt jer under fanerne :-)

Jeg tager mod ideerne og prøver at få skruet en start sammen. Til i morgen :-|

Og hvis du skulle have overskud alligevel, Ragnhild, så siger du bare til. Ellers håber jeg det bliver en udbytterig optræning.

kh
Theodor

Bente Pedersen sagde ...

Kære alle!

Jeg sidder her lidt mast(læs: temmelig meget)og noget skizofren! Har lige afleveret en fem siders novelle på Perfiktion, som har trukket tænder ud af mine ømme rygstykker.
Ved, at jeg så de kommende dage til gengæld for de kommentarer, jeg forhåbentlig modtager, også skal bidrage med mine på de 17 tekster, der er afleveret.(Jeg afleverede sidst denne gang, fem minutter før lukketid!)

Jeg vil meget gerne bakke op om dit initiativ og forslag, Theodor, og være med, men tvivler på, at jeg har kræfter nok til begge dele. Hjælp! Hvad gør jeg? Kunne du evt. prøve at sætte mig sidst på listen, Theodor?

@ Ragnhild: Jeg ønsker dig den allerbedste tur til Montebello. Jeg forstår godt, at du får brug for at koncentrere dig om genoptræningen, men vi vil savne din tilstedeværelse her. Ingen tvivl om det. Men held og lykke med det!

KH Bente

theodor sagde ...

Hej Bente,

Lyder spændende med mini-novellen; tillykke med det :-)

Selvfølgelig skal det være sjovt at skrive her. Dårlig samvittighed er bandlyst. Jeg tror sidste mand på listen, får det mest... interessante job, fordi trådene gerne må samles der.

Skal vi ikke hellere sige, at du slapper lidt af, og hvis du har lyst til at skribentere, giver du bare besked?

kh
Theodor

Randi Abel sagde ...

Kære Theodor,

Jeg melder mig også under fanerne til denne anderledes og spændende udfordring.

Det er gode forslag, der er kommet frem, men jeg foretrækker nu en fortælling, hvor så lidt som muligt er bestemt på forhånd.

Kære Ragnhild,

Rigtig god tur til Spanien. Jeg håber, du får nogle dejlige uger dernede. Vi kommer til at savne dig på bloggen.

Kh,
Randi

Leonius sagde ...

Hej Theodor,

ja jeg vil også gerne være med til denne spændende øvelse.
Som forslag til historien, kunne jeg måske godt tænke mig sådan noget som:
"Det svære brev"
"Dette må ikke komme ud"
"Det er så i morgen"
"Hvis jeg var dig" o.s.v..

Kære Ragnhild,

du må have en rigtig god tur til og i det spanske.
Pas nu på med de våde vare, jeg ved, at når man sidder i hyggeligt samvær, kan man let glemme hvor mange gange man har fyldt glasset op, og så kan der jo komme ekstra problemer med bentøjet.

Leonius.

Jens Albers sagde ...

Ja tak, jeg vil gerne være med.

Hilsen Jens

theodor sagde ...

Det lyder fint, at vi er nogle stykker på listen :) Som I kan se er starten ikke nogen murstensroman, og hvis der er stemning for det, synes jeg vi skal holde det forholdsvist kort og måske kan vi så nå to gange rundt.

kh
theodor

Marianne Prip sagde ...

Jeg vil også gerne være med :-)

Marianne

theodor sagde ...

Hej Marianne,

Der er altid plads til en til, der bruger tastatur.

Jeg har føjet dig til listen!
Theodor