fredag den 30. april 2010

Her bor jeg

Forfatter og foto: Poly

Her bor jeg
i havnebyens fold
million udsigten skues
i klarsyn for enhver

Her bor jeg
og boltre havets lyst
delfinen med mig dele
derud i bølgen dyst

Her bor jeg
med sandets flugt forbi
igen en krebs mig kneb
med løb i hast den sneg

Her bor jeg
hvor solen steger hedt
kangaroo kæmper sejt
med boksershorts vel ej

Her bor jeg
med flotte fugles snak
udfolder vingen ej
før mæthed fanger mig

Her bor jeg
og alt det gror i hast
når frugten bærer lyst
i troperegn den nøst

Her bor jeg
med paradiset have
ihu et slange bid
i blomsterbedet gave

9 kommentarer:

Poly sagde ...

Vil lige have fluebenet aktiveret.
M.h. Poly

Randi Abel sagde ...

Kære Poly,

Der ser vel nok dejligt ud, og det er tydeligt, når man læser dit digt, at du holder af at bo der. Digtet emmer af varme følelser.

Der er et par ting i digtet, jeg ikke forstår.

I sidste linje i 3. vers skriver du: "med løb i hast den sneg." Jeg går ud fra, du mener, at krebsen sneg sig væk i løb? Jeg synes, "snige" og "løbe" modsiger hinanden.

I sidste linje i næstsidste vers skriver du "nøst." Hvis du mener datid af "nyse," hedder det "nøs."

I digtets allersidste linje skriver du: "i blomsterbedet gave." Jeg forstår ikke ordet "gave" i den forbindelse.

Kh,
Randi

Marianne Prip sagde ...

Hej Poly,
Det er dejligt, det sådan lyser ud af dit digt, hvor glad du er for stedet, og jeg synes, du kommer om ved mange fine billeder og stemninger i løbet af versene. Dog synes jeg også, at der er mange ting, du kan gøre klarere - f.eks "og boltre havets lyst". Hvis det er dig, der boltrer dig, så skal der et r på boltre, og ellers forstår jeg ikke verset. Jeg forstår heller ikke helt, hvad du vil med Kangaroo verset, udover at der flyver nogle billeder af seje surfere i boksershorts gennem mit hoved - men er kangaroo ikke et skomærke?
Dejligt at mærke din glæde.

Bedste hilsner,
Marianne

Poly sagde ...

Kære Randi

Faktisk blev jeg inspireret til at skrive digtet fra alle de Haiku digte der blev skrevet. Jeg er glad for du forstod, hvor dejligt et sted jeg bor.

Tak for rettelsen og nærlæsningen. Mht. sidste linje i 3. vers, tænkte jeg på en krebs der tror den løber, men fordi den går sidelæns, syntes jeg det var en god dækning og at det passede fint med rimeriet! Men jeg kan godt se de modsiger hinanden, og kan på stående fod ikke finde på et anden ord!

I sidste linje i næstsidste vers, mener jeg datid af nyse, men så rimer det nok ikke! Jeg fandt ordet nøst på sproget.dk [http://ordnet.dk/ods/opslag?id=511194&liste=alfa], og syntes det lyd helt flot! Men ved nærmere eftersyn, står der at nøst er subjektivt, hm!

Mht. allersidst linje er ”gave” alle de ting der gror og lever i blomsterbedet!

Med hilsner Poly

Poly sagde ...

Kære Marianne

Også tak til dig og dine opmunterne ord. Jeg tror ikke du havde tilmeldt dig på bloggen, da jeg lagde en link på en kommentar, men her er klimaet sub-tropisk og utroligt smukt. Har du lyst at kigge er her en link: http://www.coffscoast.com.au/SpecialFeatures/

Men uha, den der gramatik er fuld af rust! Og fluks sætter jeg et r på ”boltrer”. Jeg sad faktisk og sagde ordet flere gange, for at høre om der skulle et ’r’ mere på!

Og mht. til Kangaroo verset, er en ”kangaroo med boksershorts” det australiske spots symbol når sporten spiller på udebane. Samtidig er det også en vitighed at den har bokser shorts på sammen med bokser hanskerne. [ see link: http://images.google.com.au/images?hl=en&gbv=2&tbs=isch%3A1&sa=1&q=boxing+kangaroos&aq=3&aqi=g8g-m2&aql=&oq=Boxing+kangaroo&gs_rfai=&start=0]

Med hilsner Poly

Bente Pedersen sagde ...

Kære Poly!

Tak for,at du giver os et indblik i Edens have, og hvor er der dejligt, hvilket du fint beskriver i digtet. Krebs,lækker tropisk frugt,smukke blomster, delfiner at svømme med.

Jeg kan godt lide din ombygning med "Her bor jeg". Det får mig til at føle mig som en gæst, der bliver vist rundt af den stolte vært.
Marianne har nævnt Lyst/nøst problemet. Du mnagler et ord, der rimer på lyst. Kan du bruge :

Her bor jeg
hvor alt det gror i hast
når frugten bærer lyst
i troperegn mod kyst

Bare et forslag.

Med hensyn til r- problemer, så har du det jo tilfælles med tusindvis af danskere. Det opstår, fordi det r, der skal på udsagnsordet i nutid ofte ikke kan høres. Så spørg dig selv, om det er et udsagnsord i nutid. Hvis ja, så sæt r på. De gælder så ikke for (skal, vil, kan, må,synes)

På Sproget.dk har de et afsnit, der hedder r problemer, hvor de tre store ordklassers r problemer gennemgås. Under verber står følgende regel:

Verber (udsagnsord)

Ordet skal ende på r, hvis man kan indsætte spiser i stedet for det verbum man er i tvivl om.

Ordet skal ende på -e hvis man kan indsætte spise i stedet for det verbum man er i tvivl om.

Håber, at det kan være en hjælp!

KH Bente

Poly sagde ...

Kære Bente

Jeg blev rigtig glad over at se dig på kommentaren, og i særdeleshed fordi du kunne lide mit digt. Det kom bare lige ud, og jeg blev selv, hel glad for digtet, og at de fleste rim smuttede ud af landevejen.

Det var netop min hensigt at give et lille billed af, hvor fantastik heldig jeg er, at bo i paradisets have, og måske lokke nogen! En gang imellem må jeg knibe mig selv i armen. Det var ikke uden grund, at byen blev kåret som verden bedste by at bo i, (under 75,000 indbyggere), for nogle år siden. Selvom medaljens bagside osse bor her, men sådan er det jo alle steder!

Tak skal du ha’ Bente, ”mod kyst” er helt perfekt. Du, (iblandt flere), imponerer mig altid med det ufattelige ordforråd i bl.a. digte-formen. Da jeg startede her på Skrive-bloggen, var jeg død nervøs over mit skrivesprog, men i dag er jeg virkelig taknemlig over, de lærerige guldkorn du drysser ud med og det er en stor hjælp.

Og mange tak for lektionen i det danske ”r”. Jeg vil gå ind og studerer det på Sproget.dk. Generelt ved jeg, at hvis jeg kan sige ”at” foran udsagnsordet, ender det på e.

Sidst men ikke mindst, er rette snoren altid en en velkommen gave.

Med hilsner Poly

Leonius sagde ...

Hej Poly,

jeg tænker tit, når jeg f.eks. ser et højhus med lys i næsten alle vinduerne, er folk virkelig tilfredse med at bo der.
Naturligvis er der mange der er glade for det sted de bor, og naturligvis er der også mange der ikke er glade for det.
Man er nok privilegeret når man, som du, er tilfreds.
Det stråler ud af dit dejlige digt, at du har fundet dit sted.

Leonius.

Poly sagde ...

Kære Leonius

Det gør mig rigtig glad, at du også kan lide mit digt. Mange tak.

Man er jo privilegeret, når man er tilfreds med sin lille hule, hvorend man i verden bor.

Din tanke pa en højhus med lys i vinduerne, kunne man godt få flere gode fortællinger ud af!

Med hilsner Poly