torsdag den 8. april 2010

Marts-opgave: Forbrydelse betaler sig - midlertidigt.


forfatter: Randi Abel


Fru Hansen var gammel, fed og affældig.

Hun spillede lotto, og hun var heldig.

7, 9 og 13, 3, 5, 10 og 40

var tallene. Præmien var af de større.


Blev interviewet til ugeavisen:

”Nu, hvor I ikke skal skele til prisen,

skal I vel købe et hus med en have?

En bil? Og hvad skal I to ellers lave?”


”Jeg vil købe mig to nye cykeldæk

og en gulvspand. Den gamle er sprunget læk.”

Hendes mands ”en fladskærm til dagligstuen”

udløste prompte et hvast blik fra fruen.


Til Matas gik turen efter rottegift.

Hver dag gav Hansen sin kones mad et pift.

Der gik en måned, før hun end’lig faldt væk.

Endte som storskrald svøbt i en lærredssæk.


En hund fik færten og gik totalt amok.

Dens ejer – en knægt – fik et gedigent chok.

Blev grøn i ho’det, så hvid som et lagen.

En strisser opklarede hurtigt sagen.


Uden vrøvl tog Hansen med på stationen.

Kneb en tåre over fundet af konen.

Han døde i cellen den samme sommer

foran sin fladskærm på 65 tommer.

20 kommentarer:

Bente Pedersen sagde ...

Kære kære Randi!

Stort tillykke med din debut som digtskriver.Når jeg tænker på alle dine forbehold overfor genren og så sammenholder det med digtet,som jeg lige har læst,må jeg konkludere,at du er et beskedent menneske.

Et episk digt(Det fortæller en historie fremfor at have fokus på en masse føllelser) med rim og rytme og en masse humor. Jeg morede mig kosteligt undervejs og er helt enig i digtets morale!

Din rytme flyder fint i digtet, der er kun én sætning,hvr det halter lidt:"Hver dag gav Hansen sin kones mad et pift." Kan det evt. ændres til : "Hver dag fik konens mad et pift"?

Iøvrigt er det ikke så meget brugt at sætte tegn såsom punktum i digte.Derfor var der flere af mine gamle "kke grammatisk mindede"elever,der elskede at digte, og så fordi det var en overskuelig form med ret til spræl og nytænkning!)Jeg vil foreslå dig at slette alle punktummerne i slutning af hver verselinie.

Og så vidste jeg bare,at du fik hevet en krimi ind på banen!Iøvrigt har man her i Odense lige vedtaget at affald til genbrugsstationer skal afleveres i gennemsigtige plastsække,så nu er det slut med at partere moster Agnete i mindre dele og smugle hende væk gemt i en sort sæk!

Vil slutte med mit favoritudtryk fra dit dejlige digt: " Hendes mands:”en fladskærm til dagligstuen”udløste prompte et hvast blik fra fruen (Jeg smed lige et colon ind for at markere,at det var hans svar)

KH Bente

Poly sagde ...

Kære Randi

Så var der igen krydderrier til min aften teen! Først slugte jeg hele smøren, for jeg ved du er god til at leverer fremtrædende gys! Og suverænt opfyldte du mine forventninger. Herlig læsning. Så læste jeg dit digt igen og opdagede, hvor flot du havde forsynet det hele med rim, for hver af de to linje sæt. Det var imponerende.
Ikke fordi jeg er så erfaren med rim, men for mig, ville jeg i 1st vers i sidste linje, slette ’var’ og skrive: ”Tallene var præmien af de større”. Fordi jeg stopper i min læsning, lige der!
Og bestemt ikke, fordi jeg kunne have gjort det bedre. Jeg ville ønske jeg ’upolitisk’ kunne læse mit eget på samme måde, som når jeg læser andres tekst. Jeg synes selvfølgelig, dit digt er dødgodt skrevet.
Med hilsner Poly

Randi Abel sagde ...

Kære, søde Bente,

Jeg er glad for, du fik dit mord, og at du oven i købet morede dig over fru Hansens skæbne ;)

Da jeg skrev min lille historie, var jeg usikker på, om man ovenhovedet kunne kalde det et digt. Jeg tænkte mere på det som noget i rim-og-remser afdelingen og skrev det, som var det en festsang. Sådan nogle elsker jeg at skrive.

Jeg er selv utilfreds med den linje, du nævner, plus den lige inden om Matas og rottegift. De flyder ikke så godt som resten. Jeg mener, det har noget at gøre med, hvor trykket på stavelserne ligger. Dit bud lyder meget bedre, men der er 11 stavelser i alle linjer, så din sætning er tre stavelser for kort. Hvad synes du om:

I Matas fandt Hansen en pose med gift
Hver aften fik konens kakao et pift

Det er mere mundret, synes jeg.

Det er dejligt med skolelærere i gruppen, så der også er tips til tegnsætningen. Jeg synes også, det ser kluntet ud med de mange punktummer, så dem er jeg glad for at kunne fjerne :)

Kh,
Randi

Randi Abel sagde ...

Kære Poly,

Jeg er glad for, du også kan lide mit mord på vers ;)

Øv, at fjerde linje ikke flyder for dig. Det er formodentlig, fordi "var tallene" hører med til linjen inden. Indrømmet - det er ikke helt godt at dele sætningen på den måde. Jeg er bange for, dit forslag til ændring ikke giver mening for mig. Det, jeg vil sige, er, at vindertallene var 7, 9, 13 osv., og at præmien var en stor sum penge.

Kh,
Randi

Marie sagde ...

Hej Randi

Jeg har ikke læst kommentarerne, men jeg læste dit digt i morges, og jeg må sige, det er et digt med fynd og klem.

Fantastisk debut udi digte, hvis jeg har forstået det rigtigt.

Jeg kan bedst lide de her to vers, fordi versefødder, rim og mening går op i en højere enhed, og så er det bare SÅ sjovt, det er lige præcis på kornet sådan man hører journalisten spørge og folk svare:


Blev interviewet til ugeavisen:
”Nu, hvor I ikke skal skele til prisen,
skal I vel købe et hus med en have?
En bil? Og hvad skal I to ellers lave?”



”Jeg vil købe mig to nye cykeldæk
og en gulvspand. Den gamle er sprunget læk.”
Hendes mands ”en fladskærm til dagligstuen”
udløste


Rigtig, rigtig godt gået.
Mere af det!!!

Kh
Marie

p.s. Jeg vil nok ikke være så meget herinde i den kommende periode, for jeg arbejder på højtryk på min roman.

Marie sagde ...

Hov, der forsvandt en linie eller to af det sidste vers i kopieringen. Men der skulle have stået alle fire linier:)

Jens Albers sagde ...

Hejsa Randi!

Et herligt digt.Hvad kan vi så lære af det: Pas på i kvindfolk med hvasse blikke ;-)

Nej- rigtigt fint, sjov læsning.
Som Bente: fjern puktummerne.
Venligst
Jens

Jørn E. sagde ...

Kære Randi!

Som du måske har fornemmet kan jeg vældig godt lide humor. Dette er virkelig god dansk strisser-humor. Om end ikke efter noder, så i alle fald på vers.

Det med at du ikke er god til digte, er da vist lidt krukkeri - ikk'. Jeg mener 11 stavelser i hver linie er da svært!

Den rettelse som Bente foreslår og som du kommer med foreslag til, der synes jeg din løsning er supergod.

Tak for et krimidigtegrin.

Kærlig hilsen

Jørn E

Jørn E. sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Ragnhild sagde ...

Kære Randi
Der må mord til. Nu har jeg lært det! Så overraskelsen udeblev. Men så samler opmærksomheden sig om, hvordan du når frem til det. Det er jo en ny Åse-og-Karl-historie, denne gang som et episk digt. Det er morsomt, og der er overraskende og gode rim. Du løser et af tekstens rytmeproblemer, det med rottegiften på en langt bedre måde med dit nye forslag. Jeg synes dog der er flere rytmeproblemer undervejs, for rytmen står og falder med, hvor trykket ligger på de enkelte stavelser, uanset om der er samme antal eller ej. Et eks er verselinjen "Endte som storskrald svøbt i en lærredssæk.

Du får det krævede dyr og de to farver med i samme strofe. Det er da smart. Og strofen er fin. Jeg har dog lige et problem med "opklarede" . Vi udtaler (eller læser) det ikke med 4 stavelser. Måske har du den med for så har du de 11 stavelser, du vil ha. Men med en apostrof (som i ho'det ovenover) er rytmen på plads.
Detaljer, som du kan tænke over, afgørelsen er din.
Kh Ragnhild

Bente Pedersen sagde ...

Kære Randi!

Det er da et rigtigt godt forslag, som du har fundet frem til, og ja det har noget med trykstærke og tryksvage stavelser, hvordan rytmen bliver. Jeg har lige tjekket,at der er en god artikel på Wikipedia om det, hvis du søger på jamber og trokæer.

Lejlighedssange er jo også en af lyrikkens genrer med en bestemt form. Et antal strofer med samme opbygning og rimstilling. Og der er det da tydeligt,at du er godt kørende.

I slutningen af 70`erne blev der lanceret et nyt begreb, knækprosa. En form for digte, hvor sproget ligger tæt op af sproget i skønlitteratur, men hvor man så opnår en bestemt virkning ved at knække sætningenover. Dan Turrel og Vita Andersen kan nævnes som nogle af knækprosaisterne.

KH Bente

Randi Abel sagde ...

Kære Marie,

Tusind tak for dine søde kommentarer. Jeg er glad for, du morede dig :)

Som jeg har skrevet i min kommentar til Bente, skrev jeg digtet, som var det en festsang, og dem har jeg skrevet en del af.

God fornøjelse med arbejdet med bogen. Vi kommer til at savne dig herinde.

Kh,
Randi

Randi Abel sagde ...

Kære Jens,

Meget mere kan vi vist ikke lære af det, men det var sjovt at skrive, og jeg er glad for, du syntes, det var sjovt at læse :)

Kh,
Randi

Randi Abel sagde ...

Kære Jørn,

Uha, krukkeri vil jeg nødigt beskyldes for ;)

Jeg har flair for sjove og fjollede rim og festsange, som jeg aldrig har betragtet som rigtige digte. Når jeg tænker digt, popper ord som poetisk, følelsesladet, dybere mening og, nå ja, højtravende op, og den slags kan jeg ikke skrive. Jeg er heller ikke for skrap til at tyde andres.

Godt, du morede dig. Jo, jeg havde luret, at du er en mand med humoristisk sans ;)

Kh,
Randi

Randi Abel sagde ...

Kære Ragnhild,

Denne gang skulle mordet ikke være overraskelsen, men derimod at Hansen fik sin fladskærm, selvom han ikke fik fornøjelse af den ret længe ;)

Jeg er glad for, du synes, min tekst (jeg har stadig lidt svært ved at kalde den et digt) indeholder overraskende og gode rim. Det lagde jeg vægt på, da jeg skrev den.

Jeg er enig i, at der er adskillige steder, hvor trykket ligger forkert, ikke mindst i den sætning du nævner. Lige nu kører teksten i baghovedet, og af og til dukker der noget op, jeg måske kan bruge til forbedring.

Jeg har prøvet at læse sætningen med ordet "opklarede" flere gange, og jeg synes, jeg læser det som fire stavelser. Trykket ligger imidlertid forkert.

Kh,
Randi

Leonius sagde ...

Kære Randi,

en lille krimi på vers.
Jeg nød den, og jeg grinede.
Der er mange skønne sætninger, min bedste er:
"En strisser opklarede hurtigt sagen"

Godt gået Randi.

Leonius.

Randi Abel sagde ...

Kære Bente,

Tak for tippet om artiklen på Wikipedia. Den vil jeg læse.

Jeg kan huske, at vi læste et par af Vita Andersens digte fra digtsamlingen "Tryghedsnarkomaner" i skolen, da den udkom, og dem kunne jeg faktisk både forstå og lide :)

Kh,
Randi

Randi Abel sagde ...

Kære Leonius,

Herligt, at jeg fik dig til at grine :)

Kh,
Randi

theodor sagde ...

Hej Randi,

Rigtig, rigtig godt. Jeg læser jævnligt ABC'er for børnene og dit digt/din tekst mindede mig om det. Bortset fra dødsfald og drenge med traumer, forstås...

Der er et par steder, hvor oplæsningen ikke helt flyder for mig. Det er specielt i de strofer, hvor en sætning afsluttes med punktum i næste linie.

Og tillad mig så at lade teksten inspirere til følgende dobbelttwist til slutningen:

"Ekspedienten i Fonabutikken
Blev ganske flov og nervøs i gestikken
Dengang han hørte om Hansen og dåd
Aldrig mer' gav han om rottegift råd"

kh
Theodor

Randi Abel sagde ...

Kære Theodor,

Du har ret. Det er ikke godt at lade en sætning strække sig over halvanden linje. Det er jeg blevet opmærksom på.

Tænk, at ekspedienten i Fona også er involveret. Han skulle skamme sig :D

Kh,
Randi