torsdag den 1. april 2010

Marts-opgave: haiku-digte

forfatter: Lisa Rossavik Rich

Pige ved hegnet
musvitter flyver omkring
Sanser ingenting.

Solsort i jagten
Himlen et spejl over frø
med høgen på rov.

Tusindfryd stråler
vimplerne vinker farvel
med fuglenes sang.

Brumbassen snurrer
stærene flokkes mod sky
børnene leger.

Pige på pony
Bølgerne kysser en strand
På villavejen.

Kat ved fuglebræt
Krummer med fedtkuglers korn
mågene sejler.

Vasketøj vejrer
mens vinden danser forbi
sneen forsvinder.

Bristede knopper
Gule og gyldne strækker
Smilet mod solen.

Vandpyt i haven
Solsortebad mens katten
Slikker sin pote.

Blåfrosne viber
under februars snevejr
varsler om våren.

Mælkebøttesmil
Varsler forår og sommer
blandt tusindfryds græs.


Haiku digte af Lisa Rossavik Rich 18.marts 2010

10 kommentarer:

theodor sagde ...

Hej Lisa,

Wauw - du har sørme fået gang i haikuskrivningen. Imponerende mængde.

Jeg tror mest, jeg er til den her:

Blåfrosne viber
under februars snevejr
varsler om våren.

Det at de blåfrosne viber skulle være varsler om foråret (sådan læser jeg det) kan jeg godt lide.

Mange hilsener,
Theodor

Dorte H sagde ...

Kære Lisa.

Påsken er en travl tid i præstegården, men jeg skal da også lige nå at pippe, at jeg har nydt dine dejlige forårstoner.

Ikke en lyd om haiku-formatet, som jeg ikke har spor forstand på, men jeg nyder især den med den forventningsfulde kat ved solsortebadet, og den sidste om mælkebøttesmil.

Tak for forårssmil!

Kh Dorte.

Leonius sagde ...

Hej Lisa,

det er utroligt hvad Haiku digte kan gøre ved een.
Du har mættet dine med så mange indtryk, at det er nødvendigt at læse dem igen og igen.
Jeg syntes faktisk om dem alle sammen.

Leonius.

Marie sagde ...

Hej Lisa

Sikke mange haiku!

Jeg kan bedst lide det med vasketøjet. Der er bogstavrim og rytmen er god, og billedet meget levende!! Jeg tænker, om du ikke mener 'vajer' som i 'Dannebrog vajer'?

Så ville du desuden have endnu et bogstavrim 'Vasketøj vajer'.

Kh
Marie

Poly sagde ...

Kære Lisa

Det var en ordenlig mundfuld digte, som jeg har læst mange gange, og sikkert vil læse flere gange endnu.
Det jeg godt kunne lide ved alle dine vers, var letheden der hoppede afsted og fyldte mig med en indre glæde. Mange tak!
Med hilsner Poly

PS.
RIGTIG GOD PåSKE
TIL JEG ALLE SAMMEN

Lisa Rossavik Rich sagde ...

Kære Alle
Tak for jeres positive kommentarer. Det er jo lige til at blive glad over.
Når foråret ruller ind over os, som det gør lige nu-bobler det inde i mig.
Så er det herligt med nogle haiku-digte!
MKH. Lisa

Robert sagde ...

Tak for disse meget smukke fårårsbilleder, som du nu har bredt ud på min indre lystavle, jeg bære dem glad med mig ud i dagen, tak
K.h.
og mælkebøttesmil
Robert

Ragnhild sagde ...

Kære Lisa
Jeg har læst alle dine haiku - og de er da lige til at blive i ekstra godt forårshumør af. Min favorit er (som Theodors) den om viberne, selv om det er svært at forestille sig dem blåfrosne.
Kh Ragnhild

Bente Pedersen sagde ...

Kære Lisa!

Dejligt at høre fra dig, og så med så mange dejlige forårshaiku. Jeg tog dem med i seng for rigtig at kunne dvæle ved dem hver især!

Det er jo tydeligt,at du er en rigtig forårspige, og jeg håber inderligt,at foråret specielt i år har rundet jeres dør!

Jeg har svært ved at vælge min favorit ud, men haikuet med vasketøjet danner dejlige lyde, lugte og synsbilleder i mig. Jeg tror på, at vasketøjet vejrer forår, nu da det har sluppet tørretumblerens indelukkethed!

Der er et af dine haiku, der får det til at tilte i min hjerne. Det er digtet om pigen og ponyen. Det går så fantastisk godt i de to første strofer, men så nægter min hjerne at vride noget som helst, der kan bruges i forbindelse med På villavejen. Kære Lisa! Du må hjælpe mig!

KH Bente

Randi Abel sagde ...

Kære Lisa,

Dine haiku giver mig forårsfornemmelser og gør mig let til mode. Tak for det :)

Kh,
Randi