lørdag den 17. april 2010

Opfølgning på 1. debat-lørdag

Som I måske husker, kom der den allerførste debat-lørdag forslag på bordet om en udvidelse af bloggen til også at omfatte en anden type forum, hvor vi kan lægge forskellig information. Det kan være artikler om at skrive og links til andre sider om dette emne (en del links af denne art er allerede tilgængelige på bloggen). Det kan også være links til software, bøger, blade osv., man kan have gavn af, når man skriver.

Vi kan desuden bruge det pågældende forum til forslag og diskussion om forbedringer og ønsker om ny funktionalitet, en såkaldt idébank (idéerne fra 1. debat-lørdag er indtil videre samlet i et Google dokument, som jeg tidligere har sendt jer linket til).

Theodor oprettede på et tidspunkt http://skrive.ning.com/, og jeg har oprettet en wiki på Google Sites, som jeg også har givet jer adgang til. Har I haft tid til at kigge på disse muligheder, og hvad mener I om dem? Hvad er jeres holdning til at udvide butikken?

...Og så til min sorte samvittighed, e-magasinet. Jeg lovede for længe siden at lave et layout. Jeg gik i gang med det, men nåede desværre ikke så langt pga. travlhed. E-magasinet er altså ikke glemt, kun forsinket. Når forslaget til layout er klart, vil jeg sende det til jer, så I kan give jeres besyv med. Når vi kommer så vidt, skal vi også have det juridiske vedr. ophavsrettigheder på plads. Jeg skal have lov af jer til at uploade jeres tekster til Issue.com, ligesom I vil modtage skriftlig dokumentation fra mig på, at I har ophavsretten til jeres tekster.

Holder I i øvrigt øje med bloggens besøgsstatistik? Som I kan se på billedet nedenfor, har vi mange besøgende hver dag. Og 44 fans er det blevet til :)

/Randi

15 kommentarer:

Dorte H sagde ...

Kære Randi.

Tak fordi du bød ud med et lørdagsoplæg. Jeg har nu min computer igen, men der har været rigtig meget arbejde med at geninstallere programmer, dokumenter, fotos mm.

Mht forum har jeg egentlig ikke noget behov for mere end bloggen. For mig er det ikke længere nogen hemmelighed at jeg skriver, så jeg kan fint få afløb for min diskussionstrang om lørdagen.

Jeg er spændt på at se, hvad du finder ud af med Issue. Jeg tænkte, at der måske kunne komme et smukt lille blad ud af det, man kunne printe ud og bruge som værtindegave mm.

Og du har ret, det er dejligt og opmuntrende at kigge på vores besøgstal.

Kh Dorte.

Poly sagde ...

Kære Randi

Jeg gik in på http://skrive.ning.com/ og prøvede både at logge in, samt at tilmelde mig som nyt medlem, men siden ville ikke accepterer mig, overhoved! Jeg prøvede forskellige e-mail-adresser, fordi jeg lige ville cheke det ud. Men for mig, har jeg rigeligt i denne blog sammen med mit skrive arbejde.

Du siger du, ”at du har oprettet en wiki på Google Sites, som du også har givet os adgang til”. Skal jeg forstå det som to forskellige web-sider? I så fald, hvordan logger jeg ind til den du har oprettet? Og hvad skal jeg bruge det til?

Jeg var for et godt stykke tid siden, inde at kigge på e-magasinet (Issue) og tilmeldte mig også for evt. senere brug. Det havde mange muligheder, men dog syntes jeg det så lidt kompliceret og noget teknisk ud!

Det må jeg sige! Det er så flot med alle de besøg på Skrive-bloggen. Jeg går ind engang imellem og kigger på ’SiteMeter’. Det er også meget sjovt at se, hvor i verden besøgene kommer fra.

@ Dorte

Da Theodor efterlyste indlæg og du var væk, sende jeg mit digt til ham. Men siden du er tilbage, vil jeg fluks sende dig et email. Velkommen tilbage! Pludselig blev her lidt 'stille' på Skrive-bloggen med nogle stykker væk eller travlt med andre ting og sager.

@ Alle

Jeg var den næste på føljeton-listen og har sendt mit afsnit til Theodor for en lille stykke tid siden. Det er vel nok en spændende måde ’at forfatte’ på. Det er utroligt hvad man kan opnå via nettet. Jeg ville bare lige lufte, jeg synes det er død spændende og venter spændt på alle jeres indlæg.

Med hilsner Poly

Randi Abel sagde ...

Kære Dorte,

Dejligt at høre (og se), at pc'en er vel hjemme igen. Ja, det er et helvede at geninstallere sine programmer og blive fuldt kørende igen, men der er nu noget over en jomfruelig maskine, ...så længe det varer.

Jeg skriver skam gerne debat-oplæg, hvis jeg kan finde på noget fornuftigt.

Det kan godt være, det kun er mig, der synes, det er en god idé at samle forskellig skriverelateret info udenfor bloggen. Det vil tiden vise. Jeg påtager mig gerne at bestyre et evt. andet forum.

Jeg må se at prioritere færdiggørelse af layout til e-magasinet. Muligheden for at være en del af en værtindegave lyder forjættende.

Kh,
Randi

Randi Abel sagde ...

Kære Poly,

Jeg har ikke haft problemer med at tilmelde mig på Ning, men man skal godkendes (af Theodor?), når man har tilmeldt sig. Kan det være det, som er problemet?

For at se wikien på Google Sites skal du inviteres, idet den endnu ikke er offentlig tilgængelig. Det har jeg vist forsømt at gøre, fordi du er kommet til senere, men det retter jeg op på senere i aften. Det samme med Google dokumentet med forslag. Wikien er tænkt som et forum til diverse skriverelateret info og et alternativ til Ning. Jeg tænkte, det måske ville være lettere at bruge Google Sites, fordi vi på Skrive-bloggen allerede har en Google konto.

Issue kan måske godt se lidt overvældende ud ved første øjekast, men det er faktisk meget enkelt og hurtigt at uploade og konvertere filer. Jeg synes, det er et fantastisk site :D

Kh,
Randi

Poly sagde ...

Kære Alle

Hvor er det dejligt at komme ind på Skrive-bloggen, og igen se det vrimler med kommentarer og liv! Pludselig blev der lidt stille derinde, indtil en 'føljeton' og 'lørdagsoplæg' blev lagt ind på menuen.

Men i har nok alle, mere eller mindre, været tynget af en høje frostgrader og våde støvler fra tusindvis af snedriver og sjaske sne i meget lang tid.

Endelig kom foråret, og alle sprang ud i staldkåldige hop, som et nyfødt føl, der lige var sluppet løs for første gang. Ja, nærmest euforisk! Smuttede i det ene balstyrigste forårs digt ud efter det andet, som en masse produktion, der var løbet løbsk!

For at toppe det hele af, er forårets skyfri himmel pludselig blevet lukket ude af tunge vulkan skyer, der sagde godnat til solen livsgivende stråler. Jeg føler virkelig med jer alle sammen.

Især da solen hernede skinner fra en skyfri himmel og badevandet endnu er lunt og indbydende. Alle efterårs blomsterne udfolder sig som en regnbue, der dækker blikket, hvorend det rækker! Nu er tiden kommet, hvor alle kål-arter, rod grønsager og krydderrier skal plantes, til vinterhyggens gryder.

Det varer ikke længe, før jeg fra strandes bakketoppe, kan skue ud over havet, og endnu en gang frydes over alle Humphrey hvalenes migration. De lægger altid vejen forbi vores havneby, på vej op til det lune trope ocean, for at bring nyt liv til flokken.

Og så glæder jeg mig ellers, til at læse føljetonens fortsættelse.

Med hilsner Poly

Jørn E. sagde ...

Kære Dorte!

Jeg føler med dig, jeg har selv for nylig været ude i den der sump - suk.

M.h.t. et forum vil jeg sige, at jeg forestiller et rum, hvor vi kan henvende os til hinanden mere direkte, uden at benytte private mailadresser. Herunder kan det jo godt også blive et sted, hvor tips og links kan placeres.

Kærlig hilsen

Jørn E

Jørn E. sagde ...

Kære Randi!

Du vil gerne administrere et sideløbende forum (!) Har du ikke lige fortalt, at du har rygende travlt på dit arbejde? Gnæk-gnæk. ;o)

Men jeg synes det er sk... godt. Jeg kan godt li' den attitude! Jeg glæder mig enormt til at se e-magasinet. Hvis du har brug for fotos med konkrete motiver er du mere end velkommen til at spørge undertegnede.

Jeg synes ligesom Poly, at Issue er et "højere skoleridt", så det er ikke blevet til ret meget i det forum for mig.

Kærlig hilsen

Jørn E

Jørn E. sagde ...

Kære Poly!

Herligt! Din kommentar udvikler sig jo til en lille historie i sig selv. Spændende at høre lidt om hvordan der er hos dig "down under".
Som a pro pos kan jeg fortælle, at jeg for mindre end en halv time siden var ude og fotografere den nærliggende gårds kvæg blive lukket ud. Der var gang i den kan jeg love!

Kærlig hilsen

Jørn E

Bente Pedersen sagde ...

Kære alle!
Godt nok er det søndag, men derfor kan man vel godt pippe lidt med i lørdagsdebatten!

Jeg synes stadigvæk,at det vil være en god idé med et forum ved siden af dette ,hvor alle de gode links, tips og idéer kan samles.F.eks. havde jeg en dag i den forløbne uge lige brug for at tjekke et af de links, som du Poly havde lagt ind, da vi diskuterede planlægning af tekster.

Jeg vidste godt,at det var en debatlørdag, så jeg skulle ikke alle indlæggene med kommentarer igennem. Men tænk sig, hvis jeg bare kunne have gået ind på den en af de to foreslåede websteder, under en fane der hed links eller strukturmodeller, eller hvad ved jeg!Uh det ville have været dejligt! I løbet af et halvt år, vil det jo blive til rigtig mange godbidder, der kommer til at lægge i kommentarerne!

Og hvis du Randi gerne vil påtage dig det,så bakker jeg op!

Jeg synes stadig,at forslaget om det lille hæfte med tekst og fotos er fremragende!

Jeg synes,at begge debatsider fint kan bruges. Hvis det bliver dig,Randi, der bliver ansvarlig for driften af den,så synes jeg,at vi skal tage den,som du har oprettet. Og omvendt, hvis det bliver Theodor...

Og så til sidst Poly...Jeg elsker dit nye ord "staldkådige" :-)

I øvrigt har solen skinnet fint også siden vulkanudbruddet på Island...Tænk sig,at det er efterår nede hos dig!

KH Bente

Randi Abel sagde ...

Kære Jørn,

Jeg kunne også godt tænke mig et diskussionsforum som det, du nævner. Jeg har ikke undersøgt, om man på Ning eller Google Sites kan have begrænset adgang til en del af det pågældende forum. Det vil jeg finde ud af.

Da jeg havde sendt min kommentar, tænkte jeg faktisk på det inkonsekvente i at fortælle om travlhed og samtidig tilbyde at bestyre wikien. Det er desværre mig i en nøddeskal. Jeg har et meget forkvaklet forhold til, hvad jeg kan nå :( Bortset fra det, tror jeg nu ikke, det vil blive særligt tidskrævende at holde wikien opdateret.

Kh,
Randi

Jørn E. sagde ...

Jamen kære Randi, jeg kan kun sig: "Keep up the good spirit"!

Kærlig hilsen

Jørn E

Randi Abel sagde ...

Kære Jørn,

Det vil jeg så gøre :) Jeg kontakter dig også vedr. fotos til magasinet - det fik jeg ikke skrevet i min tidligere kommentar.

Kh,
Randi

Randi Abel sagde ...

Kære Bente,

Det er præcis af den grund, jeg godt kunne tænke mig et ekstra forum. Ved du hvad, jeg tror bare, jeg kører videre med det og overfører den info, vi har liggende her på bloggen. Vi kan jo altid skifte til Ning eller noget andet senere, hvis der er mere stemning for det.

Kh,
Randi

theodor sagde ...

Hejsa,

Som nævnt i snak med andre, synes jeg det kunne være optimalt, hvis man kunne integrere perfiktion og skrive-bloggen i en slags yin-yang. Noget offentligt og noget legeplads/erfaring/googlefri udveksling. Ikke mindst fordi mange befinder sig begge steder. Men måske er det ikke tidspunktet lige nu.

Derudover kan jeg fortælle, at jeg netop i dag læste, at Ning vil til at tage sig betalt (oh gru) og derfor er det jo perfekt at Randi har lyst til at lave noget på Google sites. Tommelfingre opad.

Og så synes jeg Isuu er en fed idé - ikke mindst fordi vi gerne vil være offentlige her fra Skrive-bloggen.

Alt i alt glæder jeg mig til at se, hvad Randi finder på og ellers klør jeg på med eksisterende tempo :-)

kh
Theodor

Randi Abel sagde ...

Kære Theodor,

Hvor ubehøvlet, at Ning pludselig vil til at tage sig betalt for sine ydelser ;) Jeg vil hurtigst muligt overføre diverse info til Google Sites, så vi kan have det samlet dér, indtil noget bedre evt. dukker op.

Kh,
Randi