lørdag den 22. maj 2010

Debat-lørdag: forslag.


Sommeren er over os, og det er forståeligt, at medlemmerne af Skrive-bloggen hellere vil nyde solen end sidde indendørs og skrive tekster.

Administratorerne foreslår, at vi nu alle sammen skriver en rigtig god maj-opgave, og bagefter holder vi sommerferie indtil 1. august.

Og så et spørgsmål til alle medlemmer:
Er det for ambitiøst at lægge en tekst ud hver dag? Er det bedre at nøjes med tekster mandag, onsdag, fredag, plus et debatoplæg til weekenden?

/Dorte

PS: inspireret af Polys dejlige, optimistiske kommentar, har jeg endnu et forslag. Vi kunne supplere med Sommer-Bloggen: har du lyst til at skrive et lille blogindlæg om din ferie - et lille glimt af sejlturen til Spanien, Frankrig, Fanø, nørder mødt i New York, mariehønens farefulde færd gennem din baghave - meget gerne med et foto eller to?
.

11 kommentarer:

Poly sagde ...

Kære Dorte / Alle!

Hmn! Jeg blev jeg næsten hel sørgmodigt, da jeg læste forslaget om at holde sommerferie i hele to måneder. En måned kunne jeg bedre forstå. Men lad mig komme med et par strøg tanker!

Når jeg tænker på internettet, er det jo nærmest er et slags levende væsen! En gang om ugen eller mindst en gang hver 14. dag, suser jeg rundt på alle de forskellige ”forfatter-blokke” jeg kender og altid et eller flere nye. Ved første besøg på en ny blog, checker jeg altid en eller to af de link der er til andre blogge. Både af nysgerrighed og fordi jeg gerne vil se hvad slags blogge, der bliver henvist til.
Hvis der ikke er nogen ny tekst, ved nogle af dem jeg besøger efter nogle gange, kommer de sidst i køen!

Der er jo også faren ved at lukke så længe, at folk mister interessen, fordi bloggen er ”død”! Og så er alt det arbejde der er lagt i bloggen, især for én ny blog, kastet for vinden! Og hvad skal man så, når sommerferien er ovre? Starte forfra med ”jungle-trommerne”? Og hvordan får man så dem man har ”arbejdet på” til at genopdage Skrive-bloggen? For ikke at forglemme dem der er ”Facebook Fans”, som stille og roligt er vokset til 49 fans!

At holde lukket så længe Ja, det er vel lige spørgsmålet. Men jeg forstår godt dilemmaet, når der nu ikke komme tekster ind og at det trods alt er sommerferietid.

Her et mine forslag:
1.
I stedet for at lukke helt, så bring en ugentlig tekst, så der trods alt er liv på Skrive-bloggen. Og inkluderer en administrations overskrift med f.eks.: Her i sommermånederne bringer vi kun en ny tekst hver uge/onsdag?”, eller hvad der nu vælges som overskrift!

Og hvis bare 8-10 skribenter, sender en tekst ind, skulle der også være lidt ekstra til lageret!

2.
Måske er det for ambitiøst at offentliggøre en ny tekst hver dag, da jeg går ud fra at flertallet af Skrive-bloggens ”Skribenter” vel i sidste ende arbejder på at skrive et større arbejde/bog som langsigtet mål!
Måske er to gange om ugen plus et debatoplæg, mere en rigeligt. Og måske er et debatoplæg om måneden nok, især mht. den tid de fleste har til rådighed!
Der er jo intet til hindre for, at lægge flere tekster ud, hvis lageret ligefrem svulmer af tekster, der brænder for at komme ud!
Men måske også ”en special længere historie” en gang om måneden, hvis nogle skribenter, har lyst eller mod derpå?

Ja, det var så mit bidrag.

Med hilsner Poly

Dorte H sagde ...

Kære Poly.

Jeg håber sandelig på at høre fra flere entusiastiske medlemmer, at de slet ikke vil finde sig i en ferie på 1½ måned.

Men det har været lidt opslidende her i foråret; vi har flere gange opfordret medlemmer til at sende tekster, men gang på gang har jeg kigget på mit lille lager og fundet tekster fra tre-fire personer. Jeg vil meget gerne kunne planlægge lidt, så jeg kan nøjes med at lægge tekster ud 1-2 gange om ugen, men som tingene ser ud, står jeg tit og skal bruge dem dagen efter.

Men lad os endelig få nogle konstruktive forslag på bordet (og måske en tekst eller to?)

Kh Dorte.

Leonius sagde ...

Kære Dorte,

jeg syntes Poly har ramt, også min opfattelse, men jeg kan godt se, at der altså skal være tekster til det.
Der er ikke andet at gøre, end at råbe højt nu, de er jo helt ude i haven.
Håber vi finder en god løsning.

Leonius.

Randi Abel sagde ...

Kære alle,

Tanken om ingen liv på Skrive-bloggen i to måneder gjorde mig meget trist, for jeg frygter, som Poly, at det vil betyde dens endeligt. Polys og Dortes gode forslag har gjort mig i bedre humør, og jeg er helt bestemt med på at bruge bloggen alternativt.

Udover ferie- og sommeroplevelser kan indlæg jo også være om interessante, skriverelaterede ting man er stødt på på nettet, en god bog man har læst, gode bøger om at skrive, en forfatter man er specielt glad for, kommende skrivekurser - der er mange muligheder.

Lad os se, hvor stor interessen er og ud fra det beslutte, hvor ofte der i givet fald skal postes indlæg de kommende måneder. Hvis vi ikke er så mange skrivende medlemmer tilbage, kan bloggen måske også bruges på en anden måde efter sommeren, så vi dels udgiver egne tekster, dels poster andre relevante indlæg.

Kh,
Randi

Bente Pedersen sagde ...

Kære alle!

Jeg er med på,at vi forsøger at holde liv i Bloggen sommeren over, for det ville da være trist, hvis en sommerpause betød,at hele arbejdet med at få den op at køre, var spildt.

Jeg har tænkt lidt over, om vores føljeton i april var lidt en "dræber" for interessen for Bloggen. Forstået på den måde, at den havde mest interesse for dem, der var med til at skrive, mens bloggere der dumper ind for at læse en tekst og så smutter igen, jo ikke havde så meget at komme efter...Jeg ved det ikke... bare en tanke...Og omvendt så synes jeg jo, at der skal være plads til at afprøve den slags skriverier også.

Angående at få sendt tekster ind,så er jeg meget kritisk overfor, hvad jeg selv sender ind, fordi det er en åben blog,som alle kan læse. Og så har jeg heller ikke et stort lager at tage af, da det først er for cirka et års tid siden, at jeg startede med at skrive tekster på denne måde. Men da Dorte råbte hjælp, fik jeg alligevel fundet en tre stykker,som så er sendt.

Jeg tror,at det er en god idé med tekster hver anden/tredje dag, så er der også mere tid til at kommentere. Og så behøver der efter min mening ikke være debat hver lørdag.

KH Bente

PS Jeg er glad for,at du huskede mariehønens oplevelser i baghaven,Dorte. :-)

Ragnhild sagde ...

Kære alle

Hvis ferietid og en ferielukket skriveblog er lig med langsom død, så dur det jo ikke. Jeg slutter mig til koret af stemmer, der siger hold liv i "barnet" gerne en anden slags liv som f.eks den foreslåede Sommer-blog. Så slipper I ikke for "Nyt fra Ilimanaq sommeren 2010" eller noget om "Mariehønen på min matrikel" :-)

Selv om vi er mange skribenter er vi alligevel ikke så mange "stabilt" aktive. Med aktive mener jeg også aktive som kommentatorer. Er der ikke en afmatning at spore også her? Der kan være mange - og gode - grunde til mindre aktivitet, men jeg tror at læseren, og læserens kommentar, er vigtig for lysten til at arbejde med en tekst og lysten til at offentliggøre den.

God pinse - nyd den og pinseliljetiden.

Kh Ragnhild

Jørn E. sagde ...

Kære alle!

Jeg har læst jeres kommentarer og tilslutter mig den røde tråd, som jeg opfatter som noget med at køre på en slags vågeblus. Jeg er enig i, at det kunne være livsfarligt for vores blog, at stoppe helt og jeg synes at Dortes forslag om små sommerhistorier er rigtig god. Tak til Poly for at råbe "vagt i gevær".
Og Ragnhild! Jeg vil meget nødig undvære en lille historie fra Ilimanaq!

Kærlig hilsen

Jørn E

Jørn E. sagde ...

Kære alle!

Jeg glemte lige det med udgivelsesfrekvensen. Der vel egentlig ikke nogen grund til, at der skal være en eller anden fastlåst frekvens. Nogen gange kan det være hver anden dag og andre hver dag og så måske sommetider bare en gang om ugen.

Kærlig hilsen

Jørn E

Poly sagde ...

Kære Administratorer

Jeg ved god at i stadig holder søndag, men her er den 22.45, så jeg ville bare sige, inden jeg lukker ned, at jeg venter spændt på, hvilke konstruktive forslag der kom ud af lørdags-debatten!

Forøvrigt er jeg i fuld gang med at redigerer min maj opgave. Og "desværre" er den lidt lang, men måske kan den deles i to omgange, for den kan ikke gøres for kort!

Jeg tror det var på Saxo, jeg læster nogen om, at man må skrive "sandfærdigt fra "hjertet" for at fortællingen ryger ind hos læseren. Så nu må jeg se om det er lykkedes. Fortællingen har ihvertifald kostet blod, sved og tårer, - billedlig talt! Og det skriftlige danske laver stadig knuder i hjernemassen!

Med hilsner Poly

Randi Abel sagde ...

Kære alle,

Umiddelbart ville jeg også tro, at føljetonen var sjovest for os, som var med til at skrive den, men besøgsstatistikken var ganske fin også i perioden med føljetonen. Faktisk havde vi lidt flere besøgende i april end i marts, og første del af føljetonen blev postet den 15. april. Jeg synes også, der skal være plads til den slags i et skriveværksted.

Jeg forestiller mig, at nedgangen i antallet af kommentarer hænger sammen med nedgangen i antallet af aktive skribenter. Hvis man ikke har tid til at skrive tekster til bloggen, har man måske heller ikke tid til at kommentere.

Det er dejligt at konstatere, der er interesse for at holde bloggen i gang over sommeren :D

Kh,
Randi

Dorte H sagde ...

Tak for alle jeres fine input. Jeg tror, redaktørerne skal lægge hovederne i blød og finde en model, som betyder, at der kommer tekster på bloggen mindst en gang om ugen.

For Poly har ret; en blog hvor der ikke sker noget i lang tid, ´dør´ forfærdelig nemt.

Og Jørn, hvis man ikke udgiver hver dag, er det faktisk en god idé at gøre det på en bestemt ugedag. Det giver mere opmærksomhed omkring indlægget, og flere kommentarer, mens teksten er frisk.

Kh Dorte.