tirsdag den 4. maj 2010

Et digt uden rim er ikke så smart


forfatter: Robert Mørk Tindholm

Der var en digter som ville skrive
et digt som gerne skulle rive
huden op om læserens hjerte
og vise verden den sande smerte

men digtet sku rime det var da klart
et digt uden rim er ikke så smart
det sagde han ofte fortroligt til katten
når han skrev sig gennem natten

hans ord blev valgt med omhu og drift
og skrevet med smuk og ulastelig skrift
men da han sku rime på: livet er fuldt
da gik han i stå ved sin skrivepult

han søgte i bøger og gamle breve
dybt i sit sind han måtte gnave
alt hvad han fandt som rimede på fuldt
gjorde at ordene klingede hult

hver nat der travede han frem og tilbage
han pjækkede fra jobbet i flere dage
til sidst forsvandt den poetiske glød
man fandt ham en morgen vissen og død

så blev han begravet i hellig jord
uden at ha skrevet et fornuftigt ord
men kirkens klokker ku ikke kime
for digtet skulle jo gerne rime.

8 kommentarer:

Poly sagde ...

Kære Robert

Sikke et vidunderligt digt
med rim og nøjsomt pligt
du fatter din kærlige pen
og hopper så hastig hen

Med glædelig skrål
jeg læser din dåd
du sætter dine spor
med hjertelige ord

Med hilsner Poly

Marianne Prip sagde ...

Kære Robert,

Det er vidunderligt :-)

Skønne rim, skøn humor, skøn rytme...

Fornøjelse

Bedste hilsner,
Marianne

Jørn E. sagde ...

Kære Robert!

Herligt digt! Helt Johan Herman Wesselsk, med sin ramsaltede humor.

Kærlig hilsen

Jørn E

Jørn E. sagde ...

Jeg sætter lige et flueben.

Randi Abel sagde ...

Når digterpjalten digter løs
fornøjes denne gamle tøs
Jeg elsker rim og særligt dine
De får mig ofte til at grine
En tak til store Robert Mørk
fra... ØV, jeg sku' ha' heddet Bjørk
P.S. Du finder nok en glose
på bunden af din prosapose

Leonius sagde ...

Hej Robert,

ja- man får lyst til at rime, når man læser dine dejlige vers.
Men i denne sene nattetime, kommer manglen på søvn, på tværs.

Leonius.

Poly sagde ...

Kære Robert

Nu har jeg lige læst de andres kommentarer. Og jeg var glad for at se, det ikke kun var mig, for se hvor ”digter pjattet” du gør os!
Indrømmet, jeg elsker når du sætter et digt på Skrive-blokken. Dine digte er simpel hen utroligt inspirerende.

Billedet er et kunststykke i sig selv og passer flot til dit digt.

Med hilsner Poly

Robert sagde ...

Hej Allesammen
Ja det er efterhånden længe siden jeg har været herinde.
Alt min tid handler kun om malerierne for tiden, så min pc står næsten og rustet :O)
Tak for jeres kommentarer til digtet.
Men jeg vil vende tilbage..
K.H. Robert