fredag den 14. maj 2010

Selvværd


forfatter og foto: Jørn E

Jeg er angst for at blive afvist
Hader at få afslag.
Det er ganske vist.
Men jeg håber en dag,
at finde det lag
i mig selv,
hvor det bliver bevist,
at jeg fortjener
endnu en dag.

Jeg vil sælge min sjæl
for accept,
i et hvilket som helst
koncept.
Det at vide
at nogen kan lide
mig, bare lidt,
kan drive mig
meget vidt.

For hvad er jeg,
hvis jeg ikke har jer?
Nogen som elsker mig.
Bare lidt.
Bare en klump dej.
Livet er ingen leg.

Jørn E. Kelter/6. februar 2010

14 kommentarer:

Dorte H sagde ...

Kære Jørn.

Et fint digt om hvor meget det betyder for mennesker at få bare en lille smule anerkendelse.

Og jeg ved ikke lige, hvad du havde tænkt dig, men jeg synes, billedet her passer så fint til :D

Kh Dorte.

Bente Pedersen sagde ...

Kære Jørn!

Det er et meget fint digt, som fortæller så præcist om, hvor meget fællesskab betyder for os mennesker. At blive set og værdsat.

Jeg har det jo med af og til at tænke i biologiske baner, og så tænker jeg: Hvad er det værste for et flokdyr som mennesket? Det enkle svar må være: Ikke at være med i flokken, at blive efterladt, at blive udstødt.

At gå så langt som dit jeg i digtet: "Jeg vil sælge min sjæl
for accept,
i et hvilket som helst
koncept.",kan der jo også findes mange eksempler på.

Men bliver vi set og anerkendt,så vokser vi og folder os ud!

Jeg så dit digt og tak for at dele det med os!

KH Bente

Leonius sagde ...

Hej Jørn,

et spændende digt, som jeg vil sammenfatte i den sætning, som dit digt slutter med:
"Livet er ingen leg."

Leonius.

Randi Abel sagde ...

Kære Jørn,

Du skriver lige ud af posen, og det kan jeg godt lide. Følelsen, du beskriver, er en, alle kan identificere sig med.

Jeg kan ikke helt gennemskue rytmen i digtets rim, men pyt med det. Jeg kan lide det.

Kh,
Randi

Poly sagde ...

Kære Jørn

Jeg fik slet ikke kommenteret. Min første tanke var, da jeg læste dit digt, at det var meget hudløst og menneskeligt. Men forhåbentligt er det kun i de unge usikre år, at fællesskabet er så vigtigt.

Og dog, når jeg kigger nærmere på stroferne, især det sidste vers,beskriver du flot og klart, hvor vigtigt der er for hver enkel person, at ”noget” elsker én!

Med hilsner Poly

Jørn E. sagde ...

Kære alle!

@Dorte!
Billedet er superfint.
Desværre gør mennesker ofte livet svært for sig selv og sine omgivelser ved at omgive sig med et panser af påtaget selvsikkerhed. Måske endda arrogance, for at skjule sin sårbarhed og behov for anerkendelse. Som PH skriver i en af sine viser - jeg kan desværre ikke komme i tanker om titlen: "Så giv det dog, det satans kys".
Gør det både bogstaveligt talt og i overført betydning. Det er mit råd.

@Bente.

Jeg fangede lige din bemærkning til at ville sælge sin sjæl for enhver pris. Du har ret. Det gør mennesker. Vi er jo nærmest pakket ind i eksempler: Religiøs og politisk fanatisme. Rockermiljøer og for den sags skyld også ofte i sportsklubber eller enhver anden form for social gruppering, hvor mennesker nogle gange underkaster sig mere end de egentlig har lyst til for at opnå anerkendelse.

Mit slagord er: "Jeg er fanatisk modstander af enhver form for fanatisme."

Jørn E. sagde ...

...og så lige fluebenet

og Kærlig hilsen

Jørn E

Aviaaja sagde ...

Kære Jørn
Din stærke digt gik lige i hjertekulen på mig.
Du beskriver noget så menneskeligt, og gør det noget så hudløst, at det ikke nytter at kigge den anden vej eller lægge dulmende violinmusik henover.
Vi genkender, jeg genkender
Vi vil alle gerne være med og anderkendes som dem vi er.
Tak for stærke ord.
Kærlig hilsen Aviaaja

Jørn E. sagde ...

Kære Aviaaja!

Tak for din søde og indfølte kommentar. Jeg kan se, at du har forstået mit budskab 100%.

Kærlig hilsen

Jørn E

Ragnhild sagde ...

Kære Jørn

Jeg kommer sent - men har læst og er blevet berørt. Skal jeg tilføje noget til dine øvrige kommentarer skal det være citatet om, at "vi holder hinandens liv i vore hænder".
Lige i øjeblikket husker jeg ikke, hvem der står bag. Det citat randt mig i hu, da jeg læste dit digt.

Kh Ragnhild

Jørn E. sagde ...

Kære Ragnhild!

Velkommen hjem, Jeg forstår af hvad jeg har læst via andre kommentarer, at du havde godt udbytte af dit ophold i Spanien.
Det er et rigtig godt citat du har fundet frem der og det falder fint i tråd med det jeg vil udtrykke i mit digt.

Kærlig hilsen


Jørn E

Poly sagde ...

Kære Ragnhild

Dejligt at se du er tilbage.

"vi holder hinandens liv i vore hænder" er fra Livets hændelser
Af Anni Birgit Sørensen. Link:
http://www.fyldepennen.dk/tekster/42044
Hilsner Poly

Jørn E. sagde ...

Kære Poly!

Tak for tippet ;o)

Kærlig hilsen

Jørn E

Ragnhild sagde ...

Kære Poly

Tak for linket, men det er nu ikke derfra, jeg har citatet. Jeg har aldrig før været inde på "fyldepennen", for jeg har slet ikke haft kendskab til siden.

Jeg tror det stammer fra en af de tidligere kendte og meget skrivende teologer ved Århus Universitet. Jeg har kendt citatet i flere år.

Kh Ragnhild