lørdag den 19. juni 2010

Afgang

forfatter: Dorte Jakobsen

“Skynd dig nu, Torbjørn, vi skal hen i Tax-Free. Jeg vil se, hvad de har her. Jeg må simpelt hen have den nye Elizabeth Arden-deo og måske den Chanel-læbestift, Pernille havde på til sit haveselskab. Og måske kan vi også finde på noget til Tina. Hun nævnte udtrykkeligt, at hun er vild med alle deres Yves Saint Laurent-produkter. Og der er din søsters fødselsdag i næste måned …”

Han slog lyden fra men fulgte i hendes kølvand, slæbte rundt på hendes indkøbskurv og betalte med sit mastercard uden at fortrække en mine. Sørg for at holde dem i godt humør, som hans far plejede at sige. Han var vant til at flyve og vidste, at hvis man havde set én tax-free, havde man set dem alle. London, Paris, Amsterdam, man ville ikke ane hvor man var, med mindre man tjekkede sit boarding-card. Men det kunne det ikke betale sig at fortælle hende.

” … bare stå der!”

Han opdagede, at han havde været uopmærksom lidt for længe. Han gloede forvirret, mens hun næsten brækkede et af hans ribben med en sylespids albue.

”Skat, vil du lige sige det én gang til?” stønnede han. Han tog sig sammen ved tanken om Kitty, som ventede på ham i Californien.

Han foreslog, at de skulle tage en drink kort før afgang. Hun skævede til uret, men han vidste, hun ikke kunne sige nej. De havde været gift i seksten år. Hun dumpede ned på en stol og sparkede skoene af, før hun begyndte at rode efter et spejl i sin kæmpetaske for at undersøge, om hendes krøller og det blommefarvede cardigansæt sad, hvor hun havde efterladt dem om morgenen. Han bad om en whisky og en af de der lyserøde cocktails med jordbær og paraply.

De skålede for en vidunderlig ferie, og hun tømte glasset i et enkelt drag. Alkohol plejede at formilde hende, men i dag brød sveden frem på hendes pande, og hendes teint ændrede sig fra rødmosset til bleggrøn. Han kunne se tvivlen og ængstelsen i hendes øjne, mens han fulgte hende hen til dametoilettet og tilbød at holde hendes taske, så hun havde hænderne frie. Han hørte højlydte bræklyde bag døren.

Boarding-processen gik i gang, og selv om tiden slog om i snegletempo, var det hele i virkeligheden ovre i løbet af et kvarter. Han satte sig godt til rette og bladrede i sin morgenavis. Sædet ved siden af ham stod tomt. Kabinepersonalet fór op og ned ad midtergangen og hjalp med at stuve håndbagage til side, da en gammel bedstemor gled ind på sædet ved siden af ham. Døren gled i, og flyet taxiede ud til startbanen, mens en køn stewardesse gennemgik sikkerhedsproceduren.

Så langt, så godt, men Torbjørn ville have givet en hel del for at se hende forlade det toilet i Amsterdam, ør og forvirret, bare for at opdage at hendes husbond og hendes håndtaske var forsvundet. Martha havde syn for detaljer, så hun ville øjeblikkelig få øje på tasken, som var smidt oven i den nærmeste affaldskurv. Så snart hun opdagede, at hendes pung og pas manglede, ville hun skrige gevalt over hele lufthavnen. Eller måske ville hun se boarding-kortet med det samme og tro, hun stadig havde en chance. Men det gamle minde fra deres sidste fælles ferie ville hun ikke komme langt på. Hun ville virkelig få brug for sine talegaver denne gang.

Og mon ikke Kitty ville påskønne hans betænksomhed, når hun åbnede den ene, lillebitte gave efter den anden, smukt pakket ind af personalet i lufthavnen.

19 kommentarer:

Poly sagde ...

Kære Dorte

En dejlig let fortælling som gled afsted med masser af smil. Og sikken en snu afslutning; alså de stakkels mænd, de bliver altid fremstillet som nogle værer "slapvalser"!

Med hilsner Poly

Bente Pedersen sagde ...

Kære Dorte!
Det er en fornøjelse at læse dine tekster, for man sidder med en boblende forventning om løjer som et barn, der skal i tivoli eller cirkus. Man véd som læser,at der er noget tricky på færde,og så er det bare frem med den store lup og være oppe på tæerne undervejs. For hvad er plottet, og hvem er skurken/offeret?
I denne tekst blev jeg ledt på sporet af sætningen:" Han tog sig sammen ved tanken om Kitty, som ventede på ham i Californien."
KH Bente

Dorte H sagde ...

Kære Poly.

Tak skal du have. Den blev skrevet som en engelsk flash fiction øvelse, og den skulle handle om at rejse.

Kh Dorte.

Dorte H sagde ...

Kære Bente.

Ih, tak!

Ja, hvem er egentlig offeret denne gang. Måske er de i virkeligheden temmelig usympatiske begge to, for jeg har i hvert fald svært ved at have rigtigt ondt af Martha med de spidse albuer. Men hun var sjov at finde på.

Kh Dorte.

PS: jeg tæller ned. Fire dage til ferien!

Jørn E. sagde ...

Kære Dorte!

Jeg kan tilslutte mig Poly og Bente. Det er nogle herlige typer du kalder frem. Men "konceptet" virker bekendt, hvis du forstår, hvad jeg mener.

Kærlig hilsen

Jørn E

Dorte H sagde ...

Kære Jørn.

Tak skal du have. Men jeg tror ikke jeg forstår, hvad du mener med at konceptet virker bekendt.

Kh Dorte.

Ragnhild sagde ...

Kære Dorte

Jeg går (formålsløst)rundt i den tax-free, stiger ombord på flyet, finder min plads, indretter mig og taxier med ud til startbanen. Det er så levende beskrevet, så jeg uvilkårligt bliver en af passagererne. Det er dog ikke mig, der fylder det tomme sæde op! Det med "det tomme sæde" studsede jeg over og måtte læse en ekstra gang - og alligevel kom det bag på mig, at Martha var ekspederet ud på et sidespor med et gammelt boardingkort i hånden. Et underholdende stykke flash-fiction.

Kh Ragnhild

Jørn E. sagde ...

Kære Dorte!

Ja, det var måske lidt kryptisk. Men jeg mener at der er mange fælles træk med Randi's "Sølvbryllup".

Kærlig hilsen

Jørn E

Jørn E. sagde ...

Kære alle!

Nu har jeg så modtaget en meddelelse om, at jeg har skrevet en ny kommentar "på" historien Afgang.

Jeg har før luftet min modvilje mod "anglifiseringen" af det danske sprog.
Dette er efter min mening et af de fæle tilfælde. På engelsk hedder det "to comment on" altså kommentere på.
Men på dansk hedder det "at skrive en kommentar TIL"

Kærlig hilsen

Jørn E

Bente Pedersen sagde ...

Jørn, du har ret, men kan det så ikke få balancen i orden igen,at jeg i går hørte en fireårig sige til sin mormor: "Jamen mormor, hvor skal du på Sct.Hans henne?"

KH Bente

Dorte H sagde ...

Nå sådan, Jørn :D

Jo, det kunne godt ligne samme historie fra to synsvinkler - men jeg skrev altså min original (på engelsk) i december.

Og jeg vil lige skynde mig at sige, at jeg ikke har spor at gøre med, hvad Blogger laver af dumme fejl. Det er nok maskinoversættelse.

Dorte H sagde ...

Kære Ragnhild.

Tak skal du have. Hvor er det synd, du ikke kom med ud at flyve. Men du ville nok alligevel hellere sidde ved siden af Halfdan end Torbjørn ;)

Kh Dorte.

Jørn E. sagde ...

Kære Dorte!

Ja, det er da pudsigt. Svigefulde mandfolk er åbenbart noget der optager (nogle) kvinder meget ;o).
Jeg er godt klar over, at disse overskrifter til mails er "maskinoversættelser". Så der er ikke nogen personlig anklage i det.

Kærlig hilsen

Jørn E

Marianne Prip sagde ...

Kære Dorte,

hejsa, hulahop, din historie går derudaf i hurtigtempo, og jeg sad og ventede på det første mord, men det blev i stedet til et smil og en maveforgiftning :-)

Det er godt drejet, især at Kitty skal have alle de små gaver, der er pakket så fint ind. Min eneste lille indvending er, at det måske er en tak stereotypt med manden og elskerinden og den storshoppende kone med de spidse albuer. Men det giver også historien en morsom drejning, så måske er det ok.

Kærlig hilsen,
Marianne

Dorte H sagde ...

Kære Marianne.

Dejligt at du morede dig.

Jo, det er bestemt en kliché, men man kan jo ikke vende historien på hovedet hver gang - for så bliver det jo også en kliché :D

Kh Dorte.

Randi Abel sagde ...

Kære Dorte,

Undskyld, at jeg er sent ude, men jeg har haft så travlt den seneste tid.

Historien er sjov, og den er ond, selvom jeg ikke har så stor sympati for fru Martha, som jeg kan se så levende for mig med spidse albuer og i blommefarvet cardigan :)

Det gamle boardingkort og de små gaver er herlige twists :D

Kh,
Randi

Dorte H sagde ...

Kære Randi.

Kommentarer er da altid velkomne, uanset hvornår de kommer.

Ja, jeg synes også selv, jeg er kommet nogenlunde fra Martha, for det er tilsyneladende let at se hende for sig. Som mange andre forfattere skriver, så er det sjovere med personer, som har lidt kant.

Så tak for kommentaren, og jeg håber, du også får tid til at slappe lidt af i sommer.

Kh Dorte.

Leonius sagde ...

Kære Dorte,

en fremragende historie, og en meget, meget flot indledning.
Og så disse: "Han slog lyden fra men fulgte i hendes kølvand" og "Sørg for at holde dem i godt humør".
Jamen du har din læser i din hule hånd, og der er altid noget at tænke over efterfølgende.

Leonius.

Dorte H sagde ...

Kære Leonius.

"En fremragende historie" - ih, sådan en kommentar er da dejlig at stå op til :D

Jeg begynder nok også selv at få en fornemmelse af, at humor & lidt satire er noget af det, der falder mig let.

Kh Dorte.