lørdag den 26. juni 2010

Brændte baller

forfatter og fotos: Bente Pedersen

"Hvor var det dog i grunden træls og spild af tid at sidde her," tænkte hun døsigt. Luften brændte hele vejen ned gennem svælget og ud i bronkiernes mange forgreninger. Tungen klistrede sig fast mod ganen, som om hun havde snorket længe og inderligt. Hun havde forsøgt kun at ånde ind gennem næsen. Det faldt normalt naturligt for hende, men næseborenes indre fugtighed fik luften til at koge. Det irriterede hende yderligere. I rummet hang en tung duft af harpiks og eukalyptus på kanten til at være behagelig. "Det rene wellness!" var de lokkende ord, som veninderne havde anvendt i deres iver velsagtens for at hjælpe hende.

Hun forsøgte at få det uanselige håndklæde til at dække et større areal, så hun kunne lægge sig ned i stedet for. Den siddende stilling var ubekvem. Smerterne i lænden mindede hende om, at kroppen levede sit eget liv. Ville absolut ikke finde sig i at blive anbragt på sådan en nøgen upolstret træhylde. Hun brændte sig konstant på en af ballerne. Det gjorde næsten lige så ondt at sidde som at trække vejret. Men uanset hvordan hun end vendte og drejede muligheder for variation og aflastning, ja så endte hun med pænt at måtte blive siddende hernede på laveste niveau.


Hun måtte holde ud lidt endnu. Bare denne ene gang. Det havde hun lovet sig selv i morges, da Nutellamaden igen havde fristet over evne. Mens hun sad der alene, begyndte hun ubevidst at nulre de døde hudceller af. Den beskedne bevægelse fik sveden til at pible frem fra hudens overflade. De samledes i små bække længere nede i kroppens frodige landskab og dannede små saltvandssøer på de steder, hvor bakker og dale var størst og flest.

Hudens farve mindede hende om bagdelen på en bavian. Egentlig temmelig ulækkert. Gamle døde hudceller og bavianrøv. Var dette nu også så sundt og helsebringende, som alle påstod?

En afsindig tanke om, at hjernemassen måske kunne begynde at småboble som havregrød på kogepunktet, fik pulsen til banke i tindingerne. Nej nu måtte hun altså tage sig sammen. En smældende metallisk lyd fra ovnen i hjørnet, fik hjertemusklen til at kaste sig ud i en hektisk jitterbug. Bare det nu holdt til strabadserne, det lille hjerte! Hun måtte ud, og det skulle være nu. Hvorfor var hun også gået herind alene? Bare nu døren ikke bandt som sidste gang. Hun skubbede til den med al sin vægt og bumlede fortumlet ud i det kølige bruserum.

Hun lod vandet afkøle sin ophedede krop. Da pulsen igen var faldet til et acceptabelt niveau, trøstede hun sig ved tanken om den vidunderlige is, som hun ville skænke sig selv i præmie for at have udholdt dagens wellness-program. Så kunne hun samtidig overveje, hvordan hun dog i alverden kunne slippe for at afprøve venindernes næste forslag. Tarmskylning!

16 kommentarer:

Marie sagde ...

Kære Bente

Uha,da - godt man ikke har sådanne well-menende veninder! Jeg føler med din hp. Har aldrig forstået nydelsen af dette selvpineri. Og gyset, skrækken for at døren binder, ikke at kunne komme ud. Det kom hun så.
Jeg håber så afgjort, at din hp skynder sig at få lært at sige fra. Jo før, jo bedre.

Kh
Marie

Dorte H sagde ...

Kære Bente.

Ja, jeg tænker ligesom Marie, at det her lyder mere som tortur end wellness - men jeg nød din detaljerede beskrivelse af hendes oplevelse.

Måske er det bare fordi mine veninder er sødere, men som jeg oplever det i virkeligheden, er kvinder som regel hårdest ved dem selv og stiller enormt store krav til perfektion, både når det gælder krop, familie og karriere. Det gælder jo allerede i folkeskolen og gymnasiet; drenge dovner nok så frejdigt, mens piger stresser afsted, fordi de får det så dårligt, hvis de ikke får topkarakterer.

Så pas på jer selv, piger/kvinder.

Kh Dorte.

Marie sagde ...

Kære Dorte

Det er desværre ikke noget nyt. i min tid, var der noget, der hed mellemskoleeksamen. Jeg havde sat mig for, at jeg ville have ug i alle fag, og det fik jeg,(jeg læste hele pensum op til eksamen, for jeg var doven til hverdag)- bortset fra mundtlig dansk, hvor jeg kom op i HCA. Nattergalen. Her følte jeg, jeg var på hjemmebane og havde meget klogt at sige, men jeg fik mg+ og det GRÆD jeg over resten af dagen. Uha;)

Bente, du er god til at beskrive alle detaljerne - show for alle pengene.

Kh
Marie

Marie sagde ...

Glemte lige at sige, at i gymnasiet var jeg doven hele vejen igennem, også til eksamen. Jeg havde bevist at jeg kunne, og så vidste jeg, at jeg kunne, hvis jeg ville - engang.
Kh
Marie

Bente Pedersen sagde ...

Kære Marie og Dorte!

Jeg har nydt jeres kommentarer, og synes at det er dejligt, at I foruden wellness-mareridtet også sætter fokus på hendes pligtopfyldende holden ud, når nu de,veninderne, synes, så... når nu de mener at...så...men jeg kan røbe,at hun finder frem til ægte wellness senere :-)

Og så har I jo ret langt hen ad vejen i,at ligesom man har sat fokus på,at der skal være plads til "de vilde drenge" i børnehaven og folkeskolen, så skal pigerne have lært at turde ikke at være "de pæne piger". Men det starter jo langt tidligere, for hvad er det lige drenge og piger bliver belønnet for af adfærd? Og nej jeg plæderer ikke for,at vi skal udviske kønsforskelle, men da jeg selv har nydt at være en drengepige, der klatrede i træer, kunne lide sløjd,spillede fodbold og fiskede, så synes jeg ikke,at pigerne skal snydes for den fornøjelse, blot fordi de er piger. Og omvendt for drengene, så har jeg i både håndarbejde og hjemkundskab set drenge blomstre og nyde at bruge de færdigheder, der hører de fag til. Vi skal ikke være repræsentant for et køn,men hele mennesker...

Og Marie, dit Ug-barn, det glæder mig da at læse,at du ikke fortsatte ræset efter topkarakterer i gymnasiet :-)

KH Bente

Bente Pedersen sagde ...

ps Jeg glemte lige at fortælle,at teksten er en Saxo-opgave. Den hed vist " Skriv en varm tekst uden at bruge ordet varm eller synonymer for det"

KH Bente

Marie sagde ...

Kære Bente

Ja, det må man i hvert fald sige lykkedes. Jeg har det lige sådan i en sauna, og jeg kunne lugte og mærke det hele.

Faktisk har jeg ikke været særlig ambitiøs siden. Jeg fik prøvet det, og det var nok. Jeg havde lært alle teksterne udenad,og undrede mig over, at lærere og censorer ikke gennemskuede, at jeg intet vidste ud over det, der stod i bogen.

Kh
Marie

Jørn E. sagde ...

Kære Bente!

Du er en formidabel "beskriver" - de små saltvandssøer i kroppens dale og bakker - herligt. Ja, og de svedne baller. Og god humor. Jeg lo flere gange undervejs.
Jeg kan sig om sauna/bastu at, selv nyder jeg det, men jeg sætter mig altså heller ikke direkte på det brændende træ. Jeg lægger et håndklæde under de sårbare baller og derudover er jeg helt nøgen. Iøvrigt kunne jeg aldrig drømme om at gå i sauna om sommeren. Men om vinteren, hvor kulden har sat sig i kroppen, er det skønt. Der hvor jeg går i sauna, er der et koldtvandsbassin, som man kan hoppe i lige udenfor saunaen. Kort sagt: Det handler om at dyrke diciplinen på "den rigtige" måde.
Og som Marie siger, er det vigtigt, at man tager styringen i sit eget liv.
De to sværeste ting i livet er nemlig, at "sige til" og "sige fra".

Kærlig hilsen


Jørn E

Bente Pedersen sagde ...

Kære Jørn!
Tak for dine roser :-) Og må jeg betro dig en lille hemmelighed? Jeg kan også godt lide saunabesøg.Det er godt til ømme stramme muskler, der skal løsnes op eller en gennemkold vinterkrop. I Dronning Dortheas Badstue i Kolding kan man opleve en kombination af sauna og duftende dampbad, der ind imellem afbrydes af blid "troperegn" fra dyser i loftet. Der er også varmtvands bassiner, små grotter hvor du kan flyde rundt i mørke, saltbassin a la Det Døde Hav og udendørs boblebad med udsigt til Koldinghus. Så kan du købe mange forskellige massageformer som supplement.I pauserne mellem de forskellige bade ligger man på varme træbænke i en vamset morgenkåbe og nyder frisk frugt og kildevand, mens blid klassisk musik strømmer ud af i lokalet. Det er wellness, Jørn, og er nu blevet en bestanddel af vores ferieprogram.

KH Bente

Ragnhild sagde ...

Kære Bente

Jeg har svedt mig igennem dagen - 26,9 grader i vores del af landet ved middagstid - og dagens havearbejde, og nu har jeg så også svedt mig igennem din tekst. Du skriver så levende og med så mange fine detaljer, så det er mig der sidder og vipper på de brændte baller og forsøger at udholde alt det selvpineri! Angsten for ikke at komme ud bliver også min angst. Selvfølgelig må der en belønning til :-) Et godt råd til din hp. Træd i karakter - sig fra, det næste lyder forfærdeligt. Jeg forstår det er en saxo-besvarelse. Jeg er glad for at ha læst den.

Kh Ragnhild

Bente Pedersen sagde ...

Kære Ragnhild!
Det var dog en forfærdelig varm dag at læse denne tekst på! Så tak for din indsats og kommentar:-)
Og jeg er næsten sikker på,at hun står af inden næste eksperiment, for ellers må hun finde et andet redskab end undertegnede til at skrive teksten om det!
KH Bente

Randi Abel sagde ...

Kære Bente,

Jeg føler også heden under min bavian-legemsdel, men hellere det end venindernes næste punkt på helse-programmet :D

Jeg kan så godt lide dine levende beskrivelser, ikke mindst de små bække, der samles på bakker og i dale :)

Kh,
Randi

Bente Pedersen sagde ...

Kære Randi!
Dejligt at høre nyt fra dig :-) Ja tarmskylning er dog noget af det mest underlige, jeg er stødt på som værende sundt. I følge den logik skulle det jo så også være sundt med en gang Roskildesyge ;-)
KH Bente

Jørn E. sagde ...

Kære Bente!

Dronning Dortheas badeland. Det lyder ganske lækkert. Måske skulle man lægge vejen om ad Kolding til ved lejlighed.

Kærlig hilsen

Jørn E

Bente Pedersen sagde ...

Kære Jørn!

Det kan varmt anbefales...tror ikke,at du bliver skuffet!

KH Bente

Poly sagde ...

Kære Bente

Bedre sent end aldrig!
Jeg må indrømme, jeg syntes det var utroligt så meget, du kunne skrive om noget så simpelt,som at gå i sauna! Du har en imponerende indlevelse evne, da sauna besøget er meget farverigt illustreret.

Jørns kommentar vedr. "Dronning Dortheas badeland", er jeg helt ening i. Det lyder bare super lækkert.

Med hilsner Poly