lørdag den 18. september 2010

Forfatterens højsommerblues


digt og illustration: Jørn E

Hurra, det er sommer
JEG syn's nu det er ”en ommer”
Af varme jeg stønner og sukker
drømmer om øl og oplukker

Hjernes fungerer ikke
og jeg har fået hikke
Jeg tror jeg må hen og ligge
for en mand kan jo ikke strikke

Jeg glaner sløvt på tørresnoren
som hænger der
et stykke fra jorden.
Indbyder tøj til tørren.

Men det kræver nogens gøren
Min kone, den kære matrone

Et par bukser hænger
med hovedet nedad
og vrangen udad

På en måde gør det mig glad
For jeg ligger vandret
og vrangen vender indad

Men hjernen føles plumret
Pegasus ligger flad
Det er simpelthen bare for lummert

Jørn E, 4. juli 2009 kl. 11.10 – 28-29 gr. C i skyggen
.

13 kommentarer:

Ragnhild sagde ...

Kære Jørn

Jeg læser - og smiler. Må dog fatte mig i korthed. Om nogle timer sætte vi kursen mod Jaruplund Højskole og videre derfra på onsdag til St Petersborg.

Forresten, jeg tror da, du mener "tørresnoren" og ikke flertalsformen - og dog, det kan jo være for at vise, at denne "hjerne" virkelig er "plumret" til.

Kh Ragnhild

Aviaaja sagde ...

Kære Jørn
Ja sikke en lummer-sommer-ommer :-)
Det herligt digt, sådan helt Halfdansk, giver lidt grinekrummer i maven og tilfredshed med efterårets komme. Så kan vi da trække vejret og fylde tørresnorene igen.
Kærlig hilsen Aviaaja

Jørn E. sagde ...

Kære Ragnhild!

Tak for din kommentar og de pæne ord. Jeg må dog indrømme, at den med tørresnorer er en tyrkfejl. Der skulle ha' stået tørresnoreN ;o)

Det lyder superspændende med den tur til St. Petersborg. Rigtig god tur!

Kærlig hilsen

Jørn E.

Jørn E. sagde ...

Kære Aviaaja!

Tak for sammenligningen med Halfdan. Det er meget smigrende. Udover ham holder jeg enormt meget af Benny Andersen.
"Grinekrummer" - herligt ord. Det vil jeg huske.
Jeg holder også meget af efteråret. Det er måske fordi jeg er født i efteråret.

Kærlig hilsen

Jørn E.

Dorte H sagde ...

Kære Jørn.

Hehe. Herligt at du har skrevet om den varme sommer; det er jo det privilegium vi har, at når vi skriver selv, bestemmer vi også vejret - og kan fastholde det, lige så længe vi vil ;)

Mine yndlingslinjer er disse, fordi der er en dejlig galskab over dem:

Et par bukser hænger
med hovedet nedad
og vrangen udad

På en måde gør det mig glad
For jeg ligger vandret
og vrangen vender indad


Verset her er derimod mere trivielt i mine ører, især fordi linjen om at strikke tilsyneladende kun er der, fordi den rimer (men der er måske en sammenhæng, jeg ikke har forstået):

Hjernes fungerer ikke
og jeg har fået hikke
Jeg tror jeg må hen og ligge
for en mand kan jo ikke strikke


Kh Dorte.

Jørn E. sagde ...

Kære Dorte!

Jeg er glad for at du kan li' mit sommervrøvledigt. Det med at strikke er jo en del af vrøvlet, men jeg har også indtryk af at det er noget mange kvinder gør når de trænger til at koble lidt fra.

Kærlig hilsen

Jørn E.

Bente Pedersen sagde ...

Kære Jørn!

Hvor mærkeligt at læse dit digt om sommervarmen i juli, for her i det køligere september har jeg næsten glemt, hvor varmt det KAN være i vort lille land.

Den måde, som varmen påvirker både vores tænkeevne og aktivitetsniveau, synes jeg kommer så fint frem i den måde dit digt udvikler sig på...
I de første strofer er der samme antal verselinier og samme rimstilling, men så begynder hjernen at koge, og strukturen bliver ligegyldig. Det gælder så også for vasketøjet, der hænger med hovedet nedad og vrangen udad :-)Så på den måde understøtter strukturen indholdet :-)
Jeg smutter lige ind og rettet tørresnoren ud :-)

KH Bente

Jørn E. sagde ...

Kære Bente!

Tak for din kommentar. Som jeg vist har nævnt tidligere, så er jeg lidt af en "lommeanarkist" så sådan noget som strukturer er noget man helst skal bryde eller i hvert fald forstyrre.

Ja, forresten: Husk at nyde det gode vejr vi har lige nu. Det er sikkert snart forbi!

Kærlig hilsen

Jørn E.

Jørn E. sagde ...

Kære Bente!

Tak for din kommentar. Som jeg vist har nævnt tidligere, så er jeg lidt af en "lommeanarkist" så sådan noget som strukturer er noget man helst skal bryde eller i hvert fald forstyrre.

Ja, forresten: Husk at nyde det gode vejr vi har lige nu. Det er sikkert snart forbi!

Kærlig hilsen

Jørn E.

Bente Pedersen sagde ...

Et stort hurra og tillykke til en "lommeanarkist". Gid solen må skinne på din lille plet,som den gør her hos mig i dagens anledning :-)

Kærlig hilsen

Bente

Jørn E. sagde ...

Kære Bente!

Det gjorde den, og jeg havde en dejlig dag med min familie. Tak for din hilsen.

Kærlig hilsen

Jørn E.

Randi Abel sagde ...

Kære Jørn,

Du er som altid god for en festlig kommentar på versefødder og med tilhørende skilderi.

"Af varme jeg stønner og sukker
drømmer om øl og oplukker"

Ja, sådan var det, selvom det er svært at forstå med næsten nattefrost i sigte.

Jeg fangede heller ikke den med at strikke, men det er heller ikke det, jeg ville ty til, hvis jeg trængte til en slapper ;)

Kh,
Randi

Jørn E. sagde ...

Kære Randi!

Det glæder mig, at du kan li' mit digt. Strikke, ja foruden min opfattelse af hvornår kvinder griber til at strikke, så er der jo nogen gange man må finde et eller andet at rime på.
Rart, at se dig i "kommentatorboksen"
igen.

Kærlig hilsen

Jørn E.