onsdag den 27. oktober 2010

Når inspirationen lader vente på sig



Kære alle,

Den gode idé til en historie dukker ikke altid op, når man har brug for den. Til inspiration har jeg nogle gange brugt et lille, gratis program, som kan genere ord til inspiration ud fra fire forskelige kriterier, f.eks. et nøgleord, en hovedperson og en lokation. Programmet, som er på engelsk og let at installere, kan downloades på http://theprint.dk/writethis.html. Min tekst ”Sølvbrylluppet,” som blev publiceret her på bloggen i juni måned, blev til med hjælp fra programmet.

http://www.x-iansen.dk/ har Manfred Christiansen en tilsvarende funktion på dansk i boksen ”Novelleinspiration” i højre side. Nogen af jer husker måske Manfred fra første SAXO-runde.

Jeg tænker i øvrigt, at vi evt. kan bruge onsdag til at dele tips med hinanden, hvis vi har et eller andet, vi tror, andre kan have glæde af. Hvad mener I?

Kh,
Randi

10 kommentarer:

Bente Pedersen sagde ...

Kære Randi/alle!

Her sidder jeg med ondt i halsen og kamillethe i kruset og er i det hele taget lidt jamsk på godt jysk, og så skal man jo finde gode ting at hygge sig med, så humøret ikke daler alt for meget.

Og så var det da heldigt, at jeg lige rundede Skrivebloggen for at se, om noget nyt rørte sig :-)
Det er da en rigtig god idé, Randi, at vi lader onsdag være dagen for loppemarked for staldtips og andre gode idéer...

Jeg vil straks gå ind og downloade det nævnte program. Dernæst vil jeg fodre den nævnte genereringsmaskine med ordene: Ondt i halsen, efterår, stue og kamillethe og så se, hvad der kommer ud af det... Det lyder sjovt.. Tak, Randi :-)

KH Bente

PS Er det ikke bare pusseløjerligt og også lidt morsomt, at jeg, der nu har været kronisk smertepatient i 14 år, kan sidde og have ondt af mig selv, fordi jeg har lidt ondt i halsen ;-)

Randi Abel sagde ...

Kære Bente,

Stakkels dig, men nu kan jeg så ønske dig rigtig god bedring.

Det er lidt sjovt (på den ikke så fede måde), at du har ondt af dig selv over halsondet, når du altid har smerter, men det er jo en ny smerte oven i alt det andet.

Dejligt, det kunne muntre dig lidt op, at der var et uventet indlæg på bloggen :) Jeg er også glad for, du kan lide idéen om staldtips om onsdagen. Vi kan da i hvert fald gøre forsøget i en periode, og det behøver jo ikke være noget vildt og voldsomt, vi disker op med.

Ordet jamsk har jeg adrig hørt før, selvom jeg også er jyde (fra Frederikshavn).

Kh,
Randi

Ragnhild sagde ...

Jeg kender heller ikke "jamsk", men jeg er jo også bare en indvandrer i Jylland :-)

En markedsdag midt i ugen med staldtips, udveksling af ideer med mere er da virkelig værd at prøve.

Jeg er ikke stødt på Manfred, jeg var blot med i Saxo's anden runde. Det er lidt spændende, hvad tredje runde byder på. Jeg er på højskole og i Berlin fra den 2. nov og otte dage frem, så det ....

Rigtig god bedring Bente.

Kh Ragnhild

Leonius sagde ...

Hej "alle" sammen,

her med 5 min. tilbage af onsdagen, vil jeg tilslutte mig ideen om onsdagsfiduser.
Jeg har prøvet, tidligere i dag, at lokke på de to adresser du skrev, Randi, men kunne ikke komme igennem. Nok et netproblem, så jeg prøver igen.
Bente, jeg morede mig over det du skrev om smerter, ikke ond morskab, men fordi du skrev så sjovt om det, man kom til at tænke, at nogle gange har vi bestemt lov til at pive, og andre gange kan vi selv se, at det er for lidt i forhold, men det gør jo stadig ondt. Iøvrigt tak for det dejlige ord Jamsk som nu, også indgår i mit ordforråd.
Ragnhild rigtig god tur til både højskole og Berlin.
ps. God bedring til dem der er syge.

Leonius.

Bente Pedersen sagde ...

Hej igen... fra mig, der ikke har så ondt i halsen længere, så det var billig sluppet :-)

Her er, hvad "Ordbog over det danske sprog" siger om jamsk, der så skal staves med stumt h... Hjamsk...
Afledt af et dialektalt ord hjamse 'være utidig, vrage maden, fryse.' Betydninger:Træt, frysende og lettere utilpas. SPROGBRUG: især Fyn og Jylland især i talesprog.
Jeg talte med min nabo forleden, der er en pæn ældre dame. Hun fortalte om, hvordan hun havde siddet i sin udestue og havde fået en dråbe vand i håret helt uventet, da loftet normalt var tæt, og så sagde hun: " Ja, jeg blev da helt plut!" Det fik mig da til at stor smile. Hvilket herligt ord!
KH Bente

Randi Abel sagde ...

Kære Ragnhild,

Dejligt, at du også er med på staldtips-idéen.

Endnu en gang rigtig god fornøjelse med højskole og Berlin.

Kh,
Randi

Randi Abel sagde ...

Kære Leonius,

Jeg er glad for at høre, at du også er med på onsdags-tips.

Begge links virker, når jeg klikker på dem, men jeg må indrømme, at Manfreds side er ubeskriveligt længe om at blive indlæst.

Kh,
Randi

Randi Abel sagde ...

Kære Bente,

Plut er et herligt ord, som jeg heller aldrig har hørt før. Man får helt lyst til at bruge både det og (h)jamsk i en bette tekst ;)

Kh,
Randi

x-iansen sagde ...

Novelleinspirationsmaskinen var gået ned, men er nu oppe med en ny række ord...

Manfred

inspiration?

Randi Abel sagde ...

Hej Manfred,

Dejligt at se dig herinde ;)

Det var forhåbentlig OK at linke til din hjemmeside uden at spørge først?

Kh,
Randi