lørdag den 11. december 2010

Den gode lo, og de onde græd



En frostklar nat på en S-togsperron
faldt Shana i sømmen på sin sarong
Ping 1 og 2 fra et støtteparti
kom kort tid efter tilfældigt forbi

De så på Shana og på hinanden
og tog sig dernæst begge til panden
Så kom den nok så velkendte smøre
”Den kvinde har intet her at gøre”

De hidkaldte ingen ambulance
trods Shanas bønner om assistance
”Helt dansk det er den kvinde vist ikke
Jeg stemmer for, vi la'r hende ligge”

Så kom den næste, kvinden fra Tinge
med andre etniske under sin vinge
”For dig kan jeg heller intet gøre
Det ville skabe for meget røre

Jeg kan ikke save i egen gren
og miste politiske gnaveben
Hver dag går jeg stik imod min natur
og jeg er i øvrigt slet ikke sur”

Hun zipped’ sin mund og smed nøglen væk
og kørte derfra på hvinende dæk
Den sidste – en kvinde fra midtens top
gik frem, så tilbage, og stoppede op

”Point i at tale dansk eller ej
betyder slet ikke noget for mig”
Hun følte kulden – kom til at gyse
”Du ska’ da ikke ligge og fryse”

Det viste sig, Shana var kongedatter
”Sig, hvad du ønsker, så spø’r jeg min fatter”
Og hun, som langt om længe tog stilling
fik for sin dåd mil’jarder af shilling

Med penge til hjælp til pensionister
og flere stier til byens cyklister
til børn og til deres institution
og nedsat venten på operation

Ja, sådan nåede denne kvinde
i Danmark magtens højeste tinde

4 kommentarer:

Poly sagde ...

Kære Randi

Et virkelig god digt du har komponeret.

Og i særdeleshed fordi du ’normalt’ ikke skriver om dagen politik kontra det etniske her på Skrive-blokken.

Det er en flot digt, der samtidigt klinger rigtigt godt. Og jeg kunne fremhæve dit flotte rim/sprog i hvert enkelt vers.

Her får du et par af mine top 3 favoritter:

- Jeg kan ikke save i egen gren
og miste politiske gnaveben
- Den sidste en kvinde fra midtens top
- gik frem, så tilbage, og stoppede op
- Hun følte kulden kom til at gyse
”Du ska’ da ikke ligge og fryse”
-
Men, men.... dette vers klinger ikke lige så godt som de øvrige:
- Med penge til hjælp........

Og jeg må lige tilføje her, jeg synes de ”nye” dele og tik-bokse er bare super fedt. Det synes jeg godt om!

Med hilsner
Poly

@ Noa K
Jeg kan se at du dukkede op på listen.

Hjertelig velkommen Noa K.

Du skrev nogle dejlige tekster på SAXO :-)
Og jeg glæder mig til at læse dig her.

Med hilsner Poly

Randi Abel sagde ...

Kære Poly,

Tak skal du have. Det var virkelig sjovt at skrive, og det er muligt, jeg gør forsøget igen en anden gang.

Jeg er enig i, at "med penge til hjælp" sætningen kunne være bedre.

Det var brug for en synes godt om-funktion på bloggen, syntes jeg. Dejligt, du kan lide den.

Kh,
Randi

Jørn E. sagde ...

Kære Randi!

Dit fremragende digt fortjener også en kommentar her i vores "eget hus".
Det her er en kunst du virkelig mestrer.
Derudover kan jeg rigtig godt li' dit budskab.
Godt fundet på og godt skrevet!

Kærlig hilsen

Jørn E.

Randi Abel sagde ...

Kære Jørn,

Tak, fordi du også giver rimet en kommentar med på vejen her. Det er jeg rigtig glad for :)

Jeg er vild med at rime - det er noget, vi altid har gjort meget i min familie.

Kh,
Randi