onsdag den 15. december 2010

Hvad er en teksteditor, og hvad kan den bruges til?



Jeg stødte på dette link om en teksteditor og blev nysgerrig, for hvad kunne den bruges til? Det var noget med et tekstredigeringsprogram, som er bygget op med fokus på skriveprocessen, og man kunne downloade det gratis. Det er Getomonk alias Morten Mølgaard Pedersen, der anbefaler denne gratis teksteditor, som kaldes FocusWriter. Men der er andre oplysninger at hente hos for eksempel Joomla.

Da jeg ikke var blevet meget klogere, gik jeg i gang med at undersøge, om det var noget, der kunne hjælpe mig i mit skrivearbejde. Jo mere jeg undersøgte, desto mindre klog blev jeg. Men stædig som jeg var, fandt jeg lidt efter lidt ud af, at det vist var noget med teknik. Og efter megen tålmodighed fandt jeg frem til, at det var et skriveredskab, man kan bruge, når man vil indsætte tekst og billeder samt rette tekster på sin hjemmeside. Samtidig fandt jeg ud af, at man kunne downloade sin egen teksteditor, eller man kunne bruge en online editor.

Undervejs læste jeg, at det var et fantastisk værktøj, man absolut havde brug for, hvis man var forfatter og ville skabe sin egen internetside. Men så skulle man have en professionel teksteditor, fordi den havde alt det, man kunne drømme om, f.eks. coder, skabeloner, bogmærker, endeløs tekstplads osv.

Det endte med, at det var alt for teknisk, men hvis nogen er interesset, skulle det bedste og nyeste på markedet være RubyMine.

Hvis man er interesseret, fandt jeg et rigtig godt sted at starte: et pdf dokument fra IT-Universitetet i København med introduktion til HTML. Her får du opskriften på en simpel hjemmeside i teksteditor, f.eks. at skrive din første (X)HTML, at tilføje et billede, at lave dit første link, at validere koden som en vigtig afslutning i alle kodeprocesser.

Måske er du nået dertil, hvor du siger til dig selv, jamen, hvad skal jeg bruge al denne information til?

Svaret er ganske enkelt. Som forfatterspire når du til den dag, hvor du sikkert gerne vil lave din egen forfatterblog, før du kaster dig i lag med at udgive din egen bog!

Du kan jo også vælge en præfabrikeret blog, som nogle af Skrive-bloggens forfatterspirer har gjort.

Hvis du kigger i højre side af Skrive-blokken under ”Andre forfatterblogs”, vil du se, at der er mange forskellige måder at lave en blog på som vores egen Skrive-bloggen.

Og hvis du ellers har nogle gode forslag til, hvordan man laver en blog eller en hjemmeside, så kom endelig frem med dine idéer.

Hvis man har lyst til lidt mere kontant stof til ens skriverier, ja så er det sidste nye ”The Snowflake method”. Dette begreb stødte jeg på i en kommentar på SAXO, og måtte straks undersøge, hvad der gemte sig bag det. Og voilá! Det så meget mere interessant ud end den mere tekniske teksteditor.

The Snowflake method er lavet af Randy Ingermanson, der har udviklet en slags program, der heder ”Snowflake Pro”. Programmet koster ca. 500 kr., og hvis man køber en bog med på vejen til ca. 75 kr., får man 50% rabat på ”Snowflake Pro”!

Her finder du alle de oplysninger, du har brug for.

Jeg har læst siden igennem, og synes faktisk, det lyder temmelig lovende. I første omgang har jeg sagt ja til at få leveret noget information fra Randy Ingermanson vedr. teknikker om ”Det at skrive fiktion der sælger” samt et eBrev. Du kan se det ved at klikke her.

Der står også en masse andre spændende ting på hans side, bl.a. ”The Ten Steps of Design” samt en lille sjov ”Your Writing Roadmap Quiz.” Siden er på engelsk og værd at kigge på.

15 kommentarer:

Randi Abel sagde ...

Kære Poly,

FocusWriter ser ud til at være et godt skriveprogram, ikke mindst hvis man arbejder i flere dokumenter på en gang. Jeg forestiller mig, at det minder om Microsofts OneNote, som jeg dog ikke kender særlig godt. Jeg forstår ikke helt, hvad Joomla har med FocusWriter at gøre, for Joomla er et CMS (content management system)?

Hvis man vil lære html-programmering er http://www.html.dk/default.asp et must.

En god præfabrikeret blog er Wordpress, som er open source og dermed gratis. Man kan vælge at oprette en blog hos Wordpress eller uploade Wordpress filerne til sit eget domæne og dermed få langt større frihed til tilpasning efter egne ønsker. Blogger, som Skrive-bloggen er lavet i, findes kun i én version, som ligger på blogspot.com domænet. Den har sine begrænsninger, f.eks. kan man ikke uploade dokumenter til blogspot. Se Wordpress på http://wordpress.com/.

Snowflake Pro ser også interessant ud, men jeg går død i skriveprocessen med alle de muligheder, programmet byder på. Jeg downloadede tidligere på året http://storybook.intertec.ch/joomla/ og fik ikke skrevet en linje, fordi jeg fik så travlt med at oprette scener, personer og alt muligt andet. Storybook er også open source og kan afprøves gratis.

Kh,
Randi

Poly sagde ...

Kære Randi

Jeg kan læse fra dit svar, du kender de forskellige teksteditor, for mig var det noget, jeg ikke har beskæftiget mig med tidligere.

Jeg læste flere steder, teksteditor er en meget bedre udgave af OneNote og lignende.

Og mht. Joomla, svarede han på et medlems spørgsmål, og har måske derfor sat et link samt informationen på sin webpage!

Jeg har flere gange været forbi Wordpress, men var ikke klar over man kunne uploade til eget domæne, og derved lege videre. Det lyder ikke dårligt.

Du nævner vores blog, må jeg så lige spørge her, hvorfor kan vi ikke satte en link på vores kommentar, når Administrator kan?

Og jeg kan godt forstå, man ”går død” i skrivetøjet, men vis man har mod på en stor roman, er jeg sikker på, man har noget at vinde, især mht. overblikket. For mig ligger det ikke lige om hjørnet, og jeg klarer mig fint med et word-dokument, hvor jeg kan sætte et indeks ind og med et klik kan komme hen til kapitlet!

Nu er Dorte jo ikke her på blokken mere, og jeg ved ikke om hun får tid til at læse os alligevel, men det kunne være interessant at høre, hvordan hun gør, når hun skriver eller retter en stor roman!

Med hilsner
Poly

PS.
Holder Skrive-bloggen juleferie? Det håber jeg, for jeg har lidt stor projekt i gang, der skal være færdig i beyndelsen af januar.

Randi Abel sagde ...

Kære Poly,

Jeg kender ikke de editorer, du nævner i dit indlæg, men jeg kunne godt tænke mig at stifte nærmere bekendtskab med FocusWriter. Det ser meget mere overskueligt ud end OneNote, som jeg kun har snuset lidt til.

Joomla kender jeg kun af navn - jeg har aldrig arbejdet i det.

Der er meget stor forskel på prisen for webhosting, men hvis du vil lege med Wordpress på eget domæne, kan jeg anbefale http://www.webhosting.dk/, som kun koster nogle få hundrede kroner om året. Wordpress filerne er faktisk allerede tilgængelige på deres servere, så man behøver ikke have ulejlighed med selv at uploade dem. Deres servere understøtter i øvrigt også Joomla, hvis du har lyst til at stifte bekendtskab med det også.

Det irriterer også mig, at man ikke kan lave links i kommentarer, men den funktionalitet findes åbenbart ikke i Blogger. Man kan kun gøre det i blogindlæg.

Det er bestemt heller ikke lige op over for mit vedkommende, men jeg gad også godt vide, hvordan man holder styr på det hele, når man skriver en hel roman. Det kan godt være Snowflake Pro er velegnet til det, men jeg tror, at jeg ville starte med at skrive i Word og lægge teksten over i Snowflake på et senere tidspunkt. For at se, om den type program virkelig er noget for dig, kan du da prøve StoryBook. Princippet er det samme i de to.

Jeg vil tro, vi holder juleferie. Der er nok ingen, der har tid til at fløjte rundt herinde i juledagene.

Kh,
Randi

Poly sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Poly sagde ...

Kære Randi

Okay, og tak. Jeg vil kigge på noget af det, - efter jul.

Og julen sniger sig alt for hastigt ind, jeg er nok ikke den eneste, der lige pludselig har en million ting, der skal laves i næste uge, hjælp!

Og nu vil jeg blot sige:

╔═══════ ¤•´¯`•♥•´¯`•¤ ══════╗
ஜღGlædelig Jul & Godt Nytårღஜ
╚════════ ๑ૐ๑❤๑ૐ๑ ═════════╝
~ •♥•TIL JER ALLE SAMMEN •♥•~

Med hilsner,
P☺ly

Bente Pedersen sagde ...

Kære alle!

Det er godt at vide, hvor der kan findes "grej" til det store projekt, selv om det bestemt ikke er en del af min bevidsthed på nuværende tidspunkt.

Jo, det vil sige, at jeg har en idé om at få min nu voksne søns brevveksling med vores husnisse skrevet ned.

Det foregik i december måned fra han var syv til han blev ti. Derefter blev vi i samdrægtighed enige om, at "Skræntenisse" da vist var emigreret til Norge sammen med sin kone Hilda Hulda og de to børn, der blev født her op vores loft. Men det er nu som om, at de er her stadig. Brevene er i alle tilfælde gemt og udgør et godt kildemateriale til vores egen lille julebog.

Jeg vil nu kigge ind på bloggen i næste uge også. En hyggelig vane, jeg har, for man ved aldrig, hvornår man støder på noget spændende :-)

Men til dig Poly...Et stort rungende glædelig jul og et godt 2011 til dig også...sikke en flot udsmykning du har lavet om de kendte ord. Den har jeg straks stjålet :-) (Bemærkede skam også den lille glade smiley i dit navn!)

KH Bente

Robert sagde ...

Ja, jeg aner virkelig ikke en hujende fis, om den slags. Men det er da spændende at følge med, det kunne jo blive nødvendigt en dag.

GOD & GLAD JUL TIL ALLE
K.h.Robert

Leonius sagde ...

Jeg forstår mig heller ikke på den slags, men vil da benytte lejligheden til at ønske alle
en rigtig
glædelig og
hyggelig Jul.

Leonius.

Jørn E. sagde ...

Kære Poly!

Det er ret imponerende, hvad du har haft gang i her.
Jeg har ikke megen forstand på, hvad disse mere eller mindre professionelle programmer kan gøre for mig. Men jeg er glad for, at du fortæller om dem og jeg vil kigge på dem.

Tak for den flotte julehilsen.

Du får også - endnu engang - ønsket om en dejlig Jul og et lykkebringende nytår fra mig!

Kærlig hilsen

Jørn E.

Jørn E. sagde ...

Kære Randi!

Tak for dine uddybende kommentarer til det tekniske materiale som Poly har lagt frem.

Een ting har jeg foreløbig fået ud af det der her er skrevet er, at netop det med at holde styr på personer og begivenheder, der ligger længere tilbage i ens historie er en stor "hurdle" for alle med ambitioner der ligger ud over tusind ord (ca.).

Tak for dit engagement.

Kærlig hilsen

Jørn E.

Jørn E. sagde ...

Kære Bente!

God ide med den jule-nisse brevveksling. Har du læst "Jerutte fra Ræverød" af Cecil Bødtker? Den kom jeg omgående til at tænke på, da jeg læste din kommentar her.
Derudover, synes jeg det er en sjov og sød ide, som jeg tænker på at ta' op med mine børnebørn.
Moderne nisser er vel også på internettet, ikk'

Kærlig hilsen og hvis jeg ikke fik gjort det på Saxo, så vil jeg også ønske dig en glædelig Jul og et godtog lykkebringende nytår

Kærlig hilsen

Jørn E.

Jørn E. sagde ...

Kære Robert og Leonius!

...gamle hønisser, som mig. Ja, det kan være svært at følge med i den nymodens udvikling.
Men som den moderne danske filosof Martinus siger om sine skrifter:
"Tag hvad du kan bruge, og lad resten ligge".

Glædelig Jul og godt nytår fra

Jørn E.

Poly sagde ...

Kære Alle

Jeg skulle lige smutte forbi, for at se om juleferien havde sat ind, eller om der trods juletravlheden havde sneget sig en kommentar ind. Nå, forresten var der jo også en lynbesked fra Randi via FB!

Og nu da jeg er herinde, må jeg lige få lettet mit hjerte og sige, gud hvor er det dejligt at være tilbage på Skrive-bloggen, og se jeres velkendte ansigter dukke op igen. Jeg var meget glad for at deltage på SAXO, - inklusive jeres støttende kommentarer – fordi det fik mig til at genoptage skriverriet.

@ Kære Bente

Du er mere en velkommen til at snuppe ”juleordenes udsmykning”. Jeg har selv gjort det samme via nettet. Du ved, jeg kan godt lide ☺ lidt ekstra pynt!

@ Kære Jørn E.

Ikke fordi jeg er så teknisk, (Randi er meget mer’ teknisk), men jeg kan godt lide at være orienteren og ”lege lidt med” fra sidelinjen, når det gælder computerens skriveværktøjer!

Også mange tak for din jule-og nytårshilsen. Og med hensyn til dit nævnte ”gamle hønisser og Martinus”, så har Martinus også sagt: - Ligesom der er et spor bagud til fortiden, så er der også et spor forud til fremtiden. Den nærmeste fremtid ligger allerede fast forankret, men sporet bliver mere og mere utydeligt fremover. Fremtiden skabes af vore kollektive følelser og tanker.

Med hilsner, Poly

Jørn E. sagde ...

Kære Poly!

Dejligt at se dig tilbage her og i fuldt vigør(?).

Tak for citatet fra Martinus. Han var en klog mand, men desværre ikke særligt kendt. Det er min faste overbevisning, at han var offer for "Jante-loven" og det faktum, at han også var "profet i eget land".

Kærlig hilsen
Jørn E.

Randi Abel sagde ...

Kære alle,

Til dem af jer, det måtte interessere, kan jeg fortælle, at jeg har testet FocusWriter. Ja, jeg er lidt nørdet, når det drejer sig om software, hvis det skulle være undgået nogens opmærksomhed ;) Jeg er personligt ikke så begejstret for editoren, for det unikke ved den - at man ikke bliver distraheret af andet på skærmen - generer mig. Det er siger og skriver en grå baggrund i full screen, som man kan skrive på. Værktøjslinjen øverst kommer kun frem, når man muser over den. Det er i hvert fald noget, jeg skal vænne mig til.

@Bente: Det lyder vel nok hyggeligt med en julebog på basis af din søns nissekorrespondance. Du har næsten et år til at skrive den, hvis vi skal have glæde af den næste jul ;)

@Jørn: Hvis jeg finder på at omdøbe Helle til Hanne i en tekst på 300 ord, glemmer jeg som regel at rette navnet et enkelt sted, så tænk, hvordan det ville gå i en længere tekst :(

@Poly: Det er også virkelig dejligt at have dig tilbage i folden :)

@alle: Jeg siger også glædelig jul og godt nytår. Jeg glæder mig til hyggeligt samvær på bloggen i 2011.

Kh,
Randi