onsdag den 26. januar 2011

Månedsopgave og andet



Kære alle,

Er det ikke ved at være tid til en månedsopgave på Skrive-bloggen? Jeg har fundet Edward Hoppers maleri "Night Windows," som jeg vil foreslå, vi bruger som inspiration til februar-opgaven. Pga. ophavsrettigheder nøjes jeg med at linke til billedet: http://www.moma.org/collection/browse_results.php?object_id=79270. Hvad siger I til en deadline fredag den 11. februar?

Hvis nogen af jer har forslag til kommende månedsopgaver, må I meget gerne sende dem til mig.

Jeg kunne også godt tænke mig at vide, om I synes, vi skal fortsætte med at publicere én tekst om ugen, eller om vi skal fordoble antallet og f.eks. lægge en tekst på både lørdag og onsdag? Eller skal vi genoptage onsdagsmarkedet? Jeg kunne godt tænke mig lidt mere aktivitet herinde, men hvad mener I? Jeres input modtages med kyshånd.

Kh,
Randi

15 kommentarer:

Leonius sagde ...

Kære Randi,

dejligt at vi nu kan komme igang igen her på Skrivebloggen.
Jeg er dog lidt i tvivl om månedsopgaven, skal den handle om ophavsret til billeder, forbudte billeder, eller lige netop det billed du skriver om.
Hvis det er lige det billed, så oplever jeg at det ikke er til at åbne, siden fortæller at det er forbudt.
Naturligvis er det da også et emne.
Lad mig høre hvad vi skal gøre.
Omkring antallet af publiceringer om ugen, er jeg lidt delt, og afventer hvad alle I andre mener om den ting.
Så skal der arbejdes, skønt.

Leonius.

Ragnhild sagde ...

Kære alle

Ja, vi må da i gang igen. Set fra min skriveplads betyder det to gange om ugen. Om det skal være en onsdagstekst eller et onsdagsmarked, afhænger vel af, om der er tekster nok. Viser det sig, at der kommer mange svar på månedsopgaven, så synes jeg, de skal på de to gange om ugen.

@Leonius
Det er også forbudt for mig!
Jeg googlede: Edward Hopper Night-Windows og kom frem til billedet flere forskellige steder. Med andre ord, jeg gik på virtuelt kunstmuseumsbesøg.

@Randi
Det billede er da lige til en minikrimi i randiformat :-) Jeg glæder mig allerede til versionen.
Det er et interessant billede, i de bedste udgaver er farverne så fantastiske.

Lige nu ved jeg ikke, hvordan jeg vil/skal angribe billedet, men jeg lader det hænge og simre på min indre billedvæg.

God skrivelyst :-)

Kh Ragnhild

Randi Abel sagde ...

Kære Leonius,

Jeg kan godt forstå, du var forvirret, når linket ikke virkede. Nu har jeg fundet et nyt sted at linke til og håber, det fungerer bedre.

Mit forslag til en februar-opgave er, at vi bruger billedet til at lade os inspirere til en tekst.

Kh,
Randi

Randi Abel sagde ...

Kære Ragnhild,

Godt, det lykkedes dig at finde billedet, selvom linket ikke virkede. Jeg kan også godt lide det, og ja, der kan godt foregå noget kriminelt bag det flagrende gardin ;) På den anden side tror jeg også, der kan komme andre tekstgenrer ud af det. Jeg lader det også simre.

Jeg glæder mig til at høre flere meninger om hyppigheden for publicering.

Kh,
Randi

Poly sagde ...

Kære Randi

I går kom jeg ind på nettet via min nye computer.

Så jeg vil da gerne prøve at være med på månedens opgave.

Dog vil jeg nok 'tyvstarte' lidt. Min opgave på SAXO var jo netop om fugle.

Så jeg vil grovfile den både med hensyn til sprog og gentagelser. Forhåbentligt!!!

Stort vidunder at kunne kommunikerer med omverden igen.

Knap så vidunderligt og med stor sorg fandt jeg ud af via skype,
at min mor var bortgået søndag morgen.

Hvilket er grunden til jeg vil indsende en allerede skreven opgave.

Med hilsner Poly

Randi Abel sagde ...

Kære Poly,

Det er dejligt at have dig tilbage i Cyberspace, men hvor er jeg ked af at høre, at du har mistet din mor. Det må være forfærdeligt at få sådan en besked, når man sidder på den anden side af jorden. Det er godt, du har Adrian og Sarah i nærheden.

Først forstod jeg ikke, hvad du mente med at skrive en historie om fugle, men så slog det mig, at du havde opfattet det, som om billedet af den lille fugl i sneen (Jørns foto i øvrigt) var billedet, jeg foreslog, vi skulle lade os inspirere af. Det var nu ikke tanken. Linket i mit indlæg fører til det billede, jeg har fundet til opgaven. Pga. ophavsrettigheder ville jeg ikke lægge det på bloggen, men nøjedes med at linke til det.

Kh,
Randi

Bente Pedersen sagde ...

Kære alle!
Allerførst vil jeg til dig Poly, udtrykke min medfølelse over, at du har mistet din mor, og som Randi skriver, må det være ekstra svært at være bosiddende så langt borte i sådan en situation.

Jeg er glad for at se oplægget til februar og har ikke problemer med linket. Er spændt på at se hvilken tekst, der kommer ud af det spændende maleri.

Om der skal tekster på både onsdag og lørdag vil vel afhænge af antallet, der kommer ind. Det vigtigste, synes jeg, er, at hver enkelt tekst får den tid/opmærksomhed,så skribenten føler, at teksten er set/læst og at vedkommende også gerne har fået lidt ekstra til overvejelse til udfærdigelse af fremtidige tekster.

Onsdagsmarked eller ikke kan vel afhænge af, om der reelt er noget at byde ind med. Jeg synes i alle tilfælde, at det skal være lystbetonet a la: " Nej, nu skal I altså bare høre, hvad jeg faldt over forleden dag, og som jeg gerne vil dele med jer...." Jeg synes ikke, at det skal hænge på dig, Randi, som en opgave, der skal klares... Men jeg synes altid, at det er dejligt at få gode tips og idéer.

Dejligt, at vi er i gang igen!

KH Bente

Leonius sagde ...

Kære alle,

vi er små 40 medlemmer her på Skrive-bloggen.
Hvis vi er forsigtig optimistiske kommer der nok ca. 10 besvarelser på månedsopgaven.
Det lader sig jo ikke gøre at sætte disse opgaveløsninger på een gang om ugen, det kommer til at strække sig over flere måneder.
Jeg foreslår, at opgaveløsningerne sættes ind fra den første i måneden, og hver anden dag.
Det er jo ikke sådan at de enkelte historier forsvinder, de rykker bare ned i rækken, de skal naturligvis stadig kommenteres.
Så har vi en ny historie hver anden dag, hvilket nok vil sætte lidt fornyet liv på bloggen, og vi kan så fortsætte med en ny opgave hver måned.

Det er mit bud på månedsopgaverne.

Omkring det at komme med gode ideer, forslag og lignende foreslår jeg, at vi får lavet et nyt rum ved opslagstavlen, det kunne f.eks. kaldes: Medlems-snak, hvor vi alle så kan drøfte de ting der rører sig.

Jeg vil benytte lejligheden til at udtrykke min dybe medfølelse til dig Poly, over dit store tab.

Leonius.

Ragnhild sagde ...

Kære alle

I går dukkede min vinkel til teksten "Night Windows" lige pludselig op. Sjovt, når sådan noget sker, når man mindst venter det.

Poly, også jeg sender dig mine varme tanker og medfølelse, fordi du har mistet din mor. Rediger du da bare på din fuglehistorie. Jeg læser den gerne igen.

God weekend til alle - og god skrivelyst.

Kh Ragnhild

Jørn E. sagde ...

Kære alle!

Først vil jeg udtrykke min dybeste medfølelse med dig Poly. Med den alder jeg har, ved jeg hvordan det er at opleve, at ens forældre dør.

Jeg hilser månedsopgaven velkommen og glæder mig over, at du er blevet rask igen Randi og til syneladende i fuldt vigør :o)

Antallet af historier pr. uge kan vel afhænge af hvad der er på lager. Jeg synes, at Leonius har en pointe her. Jeg kunne iøvrigt også som ham godt tænke mig et internt chatsted.

Jeg er sikker på, at jo flere historier vi offentliggør, jo flere læsere får vi - og måske endda også skribenter.

Kærlig hilsen

Jørn E.

Poly sagde ...

Kære alle

Jeg fik helt tårer i min øjne, da jeg læste jer kommentar mht. min mor.

Mange hjertelige tak for jeres medfølelse. Det sætter jeg stort pris på.

Heldigvis fandt jeg en dansk side, hvor jeg har tændt et mindelys.
http://mindet.dk/node/133959

Med kærlige hilsner
Poly

Randi Abel sagde ...

Kære alle,

Jeg ved ikke, om nogen kommer forbi dette indlæg nu, men jeg vil gerne takke for alle jeres kommentarer.

@Bente:
Ja, lad os se mht. hyppighed for publicering.
Jeg er enig i, at et evt. onsdagsmarked skal være lystbetonet, og jeg ved med mig selv, at jeg ikke vil kunne finde på noget hver onsdag ;)

@Leonius:
Det bliver spændende at se, hvor mange månedsopgaver vi får ind. Når vi ved det, kan vi i vores nye diskussionsforum beslutte, hvor hurtigt efter hinanden de skal på.
Ja, jeg har forsøgt at opfylde dit ønske om et sted til medlemssnak. Der er link til det øverst til højre.

@Ragnhild:
Ja, det er sjovt, hvordan en idé pludselig dukker op. Jeg har indtil videre kun en meget vag idé til månedsopgaven.

@Jørn:
Det nye diskussionsforum er vel en slags chat-sted, så lad os tage det i brug til snak om løst og fast. Det kommer et lille indlæg om det på onsdag, har jeg tænkt :)

@Poly:
Det er dejligt, at du trods alt har kunnet gøre forskellige ting for at ære og mindes din mor i denne svære tid. Jeg håber, du er ved godt mod.

Kh,
Randi

Ragnhild sagde ...

Hej Randi

Er jeg inde for at tjekke og /eller læse, tjekker jeg også de seneste indlæg og kan normalt på antallet af kommentarer fornemme, at en ny er kommet til. Jeg har altså set din kommentar :-)

Kh Ragnhild

Leonius sagde ...

Kære Randi,

jeg takker for det nye diskussionsforum, det bliver interessant og se hvordan det udvikler sig.

Leonius.

Poly sagde ...

Kære Randi

Jeg jeg har først nu tjekket - og ikke checket som jeg altid skriver :-((

Jeg logger altid og og sætte mit flueben, men jeg får alligevel ikke kommentarer sent til min email. Jeg fik det til de to første, da vi startede op. Men nu kommer de bare ikke mere!!

Med hilsner
Poly