lørdag den 26. marts 2011

Night Windows



- Prøv lige at se. Alle de billeder her i rummet er malet af den samme mand. Er de ikke flotte?

Malene så sig rundt med et lidt forvirret udtryk for derefter at kikke op på mig Hendes lille buttede ansigt og røde fugtige læber lyste op i et smil, da vores øjne mødtes. Jeg satte mig på hug foran hende:

- Lille pus, når vi har været herinde lidt – skal vi ned og hygge med sodavand og kage. Du må vælge lige den du vil, også kage.

Jeg gav hende et kram. Selvfølgelig var hun for lille – galleriet var ikke lige det der appellerede allermest til små børn.
Det var sidste dag Hopper udstillingen var åben og jeg MÅTTE bare se hans billeder ”in real”.

Jeg tog hende ved hånden og begyndte at gå rundt med hende, vi stoppede helt op ved enkle billeder og jeg forklarede lidt om billedet, bare sådan hvad det forestillede. Et par billeder dvælede jeg lidt længere ved. Hans billeder var bare så rene og klare både i farver og linjer.

Der stod en læderbriks lidt længere fremme, et ældre ægtepar havde netop rejst sig. Malene havde været så dygtig og stille. Jeg havde en lille pose med lidt vingummi – forbudt på en hverdag – men hvad søren...
Hun kunne sidde og hygge lidt med det og jeg kunne fordybe mig lidt, forhåbentligt var der et af hans bedste værker på væggen ved briksen.

Da vi havde sat os ned, så jeg til min glæde at det var ”Night windows”, åh jeg elskede det billede!
Malene sad og småsludrede med sig selv – det lød så dejlig hyggeligt, snart var jeg selv svømmet ind i det smukke billede.

Lyset var så vanvittig flot, gløden beskrev tidspunktet perfekt. Det florlette hvide gardin der blafrede i det åbne vindue – var der mon gennemtræk? Kvinden, hvad søren bukkede hun sig efter – der var utallige løsninger.
Erotik?
Tja, det var nærliggende, men hvorfor bukkede hun sig?
Havde hun tabt noget eller samlede hun noget op?

Jeg var langt inde i mine egne tanker, da en velkendt stemme skar gennem:

- Mor, tror du ikke at damen samler sutten op til sin lille pige der ikke kan sove?

Overrasket så jeg ned på min datter, hun sad med vingummiklister om munden og kikkede intenst på maleriet.
Mors pige.

- jo min skat, selvfølgelig – det er da det hun gør! Kom nu skal vi ned og hygge i cafeen.

16 kommentarer:

Ragnhild sagde ...

Kære Anita

Så giver du os dit bud på Night Windows. Lille Malene er med mor på kunstudstilling. De ser en udstilling med Hoppers malerier. Det er en fin indfaldsvinkel til at skabe en historie om billedet, der er månedens opgave.

Det er en omsorgsfuld mor, som er bevidst om at galleri-/museumsbesøget primært er for at dække egne behov. Hun MÅ se den udstilling. Hun sætter sig på hug og giver barnet løfter om noget "hygge", mens jeg som læser også må på hug og komme i øjenhøjde med den lille pige. Moren småsnakker med barnet om nogle af billederne, og på briksen foran Night Windows kan hun fortabe sig i billedet, mens Malene gumler vingummi.

Mens moren beskriver billedet og er "langt inde i (mine) egne tanker" tænker jeg, når vi til andet end en slags beskrivelse (undskyld Anita) af billedet.

Og netop da, kommer det forløsende "Mor, tror du ikke damen samler sutten op til sin lille pige der ikke kan sove?" Sådan! Jeg bliver "sat på plads" og maleriet kommer i øjenhøjde med barnet. Jeg bliver ligeså overrasket som moderen. Den lille vingummiklistrede Malene læser billedet ud fra egne erfaringer. Det er godt gjort af barnet, og en fantastisk ide af dig at twiste fortællingen og lade Malene få ordet.

Du skriver en intens mor-datter situation frem og lader på bedste HCA-vis barnet sige tekstens forløsende ord. Det er (endnu) en anderledes og meget fin og sød historie om Hoppers maleri.

Kh Ragnhild

Anita sagde ...

Hej Ragnhild
Ja bedre sent end aldrig :)
Da jeg havde læst en del af besvarelserne på opgaven - fik jeg lyst til at prøve.

Jeg forstår ikke helt din kommentar:"..Mens moren beskriver..."
Burde jeg have uddybet Hoppers billede lidt mere?

..er glad for at du blev lige så overrasket som moderen :)

Tak
anita

Ragnhild sagde ...

Hej Anita

Jeg skulle selvfølgelig have sat "beskriver" i citationstegn. Hendes tanker er som beskrivelser f.eks "Hans billeder var bare så rene og klare både i farver og linjer" og i afsnittet "Lyset var så vanvittigt flot ..." er de første par linjer også beskrivelse, men kvinden stiller også spørgsmål til billedet om muligt gennemtræk, om noget muligt erotisk bag kvindens positur eller om hun måske skulle samle noget op.
Den tanke falder sammen med Malenes tanke, og forløses som sagt så fint af barnet.

Jeg kunne, mens mine øjne var på teksten om morens tanker og spørgsmål se, at der ikke var megen tekst tilbage, deraf mit "Når vi til andet end en beskrivelse". Med din tvist når du på en overraskende måde "til andet og mere end beskrivelse", og det med barnet er så fint, så nej, du burde ikke uddybe mere. Min kommentar er sådan en slags "følg mine tanker, mens jeg læser".

Kh Ragnhild

Poly sagde ...

Kære Anita

Jeg har med fornøjelse læst din tekst, men er desværre forhindret i at skrive en længere kommentar pt på grund af en gipsarm.

Jeg synes det er en fin lille historie, du fik skrevet, især efter at have læst hvad der ellers var skrevet. Hvilket jeg ikke selv gør, for ikke at "komme på afveje" i mit eget tankesæt.

Og jeg er helt enig med Ragnhild mht. barnets indput.

Med hilsner
Poly

Jørn E. sagde ...

Kære Anita!

Dejlig lille historie.
Jeg holder meget af den dialog der mellem mor og barn. Det er en rigtig god ide, at ta' børn, allerede i 4 - 5 års alderen med på den slags udstillinger. De oplever meget mere end man som voksen forestiller sig. Jeg blev selv taget med af min far på Statens Museum for kunst og lignende steder da jeg var bare omkring 4 år. Jeg var også i det Kongelig teater og så ballet og jeg har stadig oplevelserne på nethinden.

En enkelt bemærkning fra "Sproghjørnet": 5 afsn. 2.linie ...et par ENKLE billeder og jeg forklarede.... I den sammenhæng hedder det ENKELTE. Enkle betyder noget i retning af simple, let tilgængelige, altså alt andet end det Hoppers dejlige billeder er.

Kærlig hilsen

Jørn E.

Anita sagde ...

Hej og tusind tak for jeres kommentarer :)
...tak for input fra sproghjørnet - det må rettes til!!

Kh
Anita

Jørn E. sagde ...

Kære Anita!

Nu har jeg læst de øvrige kommentarer. Det gør jeg som regel altid først når jeg har skrevet min egen.

Jeg er helt på linie med Ragnhild m.h.t. hendes betragtninger omkring barnets reaktion og kommentar til billedet. Det er fantastikl flot set og beskrevet.

Det er en meget fin historie du har begået!

Kærlig hilsen

Jørn E.

Leonius sagde ...

Hej Anita,

naturligvis skal børn med på kunstudstillinger.
Paplo Picasso skal have sagt, at alle børn er kunstnere det svære er at forblive kunstner, når man først er voksen.
Et godt bud på månedens opgave.

Leonius.

Anita sagde ...

Hej Leonius
Tak :)

Ja selvfølgelig skal børn med på kunstudstillinger - mine to syntes det var sjovt da de var yngre. Lige nu som store teenagere, vil de helst selv!
Mine egne forældre, købte en del kunst - både malerier og stentøj så jeg har fået det ind med modermælken :)
...et sted mine vi kom da jeg var barn var galleriejeren vældig snu: Han stak os børn en 5-krone (tror jeg det var) og det havde jo også nogen motivation ;D

Kh
Anita

Chelina sagde ...

Hej Anita,

Jeg nyder selv at tage på udstillinger og har slæbt min datter med siden hun var helt lille, idag er hun snart teenager og tager stadig med :) Det er fantastisk de kommentarer og spørgsmål, der kommer fra børn om kunst. De har helt klare meninger om hvad de kan lide og ikke lide og hvad de ser og ikke ser i kunst.

Det synes jeg du har skabt ærligt og flot i din historie.
Jeg synes det rigtig godt om din børnehøjde og også jeg blev dejligt overrasket over den barnelige logik i barnets kommentar til billedet.

Meget smukt.

Mange hilsner
Chelina

Anita sagde ...

Hej Chelina
Tusind tak fo dine ord og glad for at du lod dig overraske.
Kh
Anita

dorte.folkmann sagde ...

Kære Anita

En rigtig god måde at se billedet på og bruge det i en historie. Historien bag billedet bliver pludselig mindre væsentlig, det er snarere historien, der foregår foran billedet, der er interessant. Jeg er sikker på at Hopper sidder bag lærredet og tænker at bedre publikum end pigen og vingummibamserne kunne han ikke tænke sig.

Faktisk tror jeg at moren godt kunne springe cafebesøget over, miuseumsbesøget er langt vigtigere.

Som så mange andre har jeg oplevet det samme - et besøg på Skagen Museum en gang blev til at jeg og den mindste på halvandet år lavede sjove lyde på trægulvet og gemte os i rummene. Far og de to store så på billeder, de to så opslugte at de glemte at afløse mig. Min museumsoplevelse bestod så i at høre deres historier bagefter. De var uforglemmelige.

Dejlig beskrivelse af lillepigen, men også af billedet.

Kh Dorte

Bente Pedersen sagde ...

Kære Anita!

Din fine tekst har skabt et nyt billede for mig, der er meget insisterende, men på en rar måde:

Billedet af en lille trunte siddende i den store sal på museet/galleriet småsvingende med benene på bænken, fordi hun ikke kan nå gulvet, mens hun gnasker vingummi og på børnemanér kommenterer dette og hint. Ved siden af sidder moren helt og aldeles opslugt i at betragte et dejligt maleri på væggen.

En lille tidslomme, hvor de på en og samme gang er sammen, men alligevel adskilte, indtil den lille piges kommentar på overraskende vis bringer dem sammen igen. Elegant fundet på, Anita!

Dejlig tekst, der også bringer minder frem på min indre skærm og minder os om, at kvaliteten af oplevelser ofte bliver maksimeret, ved at dele dem med andre og gerne med andre, der er forskellig fra én selv. Prøv bare at se, hvor mange forskellige bud der er kommet på denne opgave.

Det var godt, at du fulgte din lyst til at skrive denne måneds opgave.

KH Bente Tibbe

Anita sagde ...

Kære Dorte og Bente

Tusind mange tak for jeres kommentarer til min tekst. De gav mig god energi og lunedede rigtig dejligt på en meget travl aftenvagt :)

Jeg bliver så glad når mine tekster får andre til at mindes gode oplevelser enten i egen barndom eller med egne børn!

Kh
Anita

Randi Abel sagde ...

Kære Anita,

Hvor er det godt, du også kom på banen med et bud baseret på Hoppers billede.

Det er en dejlig tekst, du har skrevet. Børns umiddelbare reaktion er så befriende, og jeg elsker, at din lille Malene har en helt enkel og meget plausibel forklaring på, hvad kvinden på billedet foretager sig.

Tak for en meget forfriskende fortolkning :)

Kh,
Randi

Anita sagde ...

Tak skal du have Randi :)
Almindeligvis er jeg mere til nonfigurativ kunst men det her billede tiltalte mig - og jeg syntes det var en sjov udfordring at skrive en historie med det som inspiration,
Kh
Anita