lørdag den 30. april 2011

Digt om ”Nu”


Tekst: Lisa Rossavik Rich
Foto: Jørn E



Nu skinner forårssolen
og kalder knopper frem
mens fugle bygger rede
i buske og hegn.

Nu brummer humlebien
i flugt fra blomst til blomst
og vælter i en forsytia
med pollentunge ben.

Nu nikker tulipaner
med røde hoveder på
en solsort samler orme op
og pluds’lig er den væk.

Nu lyser mælkebøttesol
i plænens grønne luv
en skade spanker stolt af sted
med sort-hvid frakke på.

Nu sopper fiskehejren rundt
på sine lange ben.
Den står så stille og
kigger under bækkens sten.

Nu tumler vejens børn af sted
med fodboldstøvler på.
De dribler og skyder mål
på græsset bag mit hus.

Nu brunes hver en næsetip
i påskeforårssol.
Nu sanser vi en forårsduft
fra hver en liggestol.

13 kommentarer:

Anita sagde ...

Endnu et rigtig dejligt forårsdigt - dejligt og stemninggsmættet. Hvor var det godt du fik børnene med, kådheden springer ud i os alle.

Da jeg var barn var det virkelig forår når vi måtte spille batmington EFTER aftensmadstid :)

Kh
Anita

dorte.folkmann sagde ...

Kære Lisa

Om så regnen tordnede ned udenfor, ville jeg alligevel sidde her og føle mig varm og solbeskinnet ved at læse dit digt. Det er så rytmefuldt og melodiøst at jeg straks begyndte at nynne en lille let sang til dine ord.

Det er så smilende dejlige billeder du ser fra din liggestol -fugle, blomster, børn - alt det vi særligt glæder os over ved forårstid.

Skaden får selvfølgelig et passende s-bogstavrim med sig, humlebien nogle b'er, solen skinner med k - ja der er mange ting at glæde sig over i din hyldest til det gode forår.

Der er et par steder hvor min sang stoppede op og lige manglede et lille ord, måske bare min melodi der ikke var bøjelig nok. Men hvis jeg må foreslå et lille "i" i første vers:
"i buske og i hegn"
og
et "de" i børneverset:
"de dribler og de skyder mål"
så synger humlebien, solsorten og jeg videre på din sang.

Tak for sangen.

Dorte

Randi Abel sagde ...

Kære Lisa,

Dejligt at have dig tilbage på Skrive-bloggen :)

Det er lunt udenfor, og solen skinner fra en skyfri himmel, men selv med et andet vejrlig ville dit digt have givet mig forårsfornemmelser.

På vores græsplæne er der også et par fyre, som spiller fodbold.

Kh,
Randi

Jørn E. sagde ...

Kære Lisa!

Der er en dejlig forårsstemning i dit digt, som på en gang summer af travlhed og samtidig udstråler den ro og lettelse foråret giver og alting går så stærkt at man næsten ikke kan følge med bl.a. vokser græsset alt for hurtigt.

Kærlig hilsen

Jørn E.

Leonius sagde ...

Kære Lisa,

du beskriver smukt nogle af alle de tegn vi oplever i foråret.
Egentlig tror jeg den bedste observationsplads til forårets mirakler må være en liggestol.

Desværre havde jeg problemer med rytmen, men dejligt alligevel.

Leonius.

Bente Pedersen sagde ...

Kære Lisa!

Sikke et dejligt forårsdigt. Det virker rigtig godt med den gentagne pointeren af nu'et ved indgangen til stroferne. Det fik mig til at tænke på "Nu lyser løv i lunde", som jeg så lige var et smut forbi for at se, hvordan den egentlig var i sin opbygning og fik repeteret, at den jo er en lovprisning af sommeren.

Dit digt priser det skønne forår og er så billedskabende, at der automatisk for mit blik dukkede små søde tegninger op i margen. Kan ikke helt bestemme mig for, hvilket billede, der er mit yndlings... humlebien, der tumler rundt er tæt på at vinde over mælkebøttesolene og regnormene, der pludselig er væk.

På mig virker det lidt forkert, at du sætter punktum i stroferne, netop fordi lyrikken giver frit spillerum i forhold til de gængse krav om korrekt tegnsætning, men da der er frihed til at vælge, så respekterer jeg dit valg. For mig skaber de satte punktummer blot unødvendige pauser. Pauserne opstår for mig i lyrikken i form af linjebrud, og derfor, synes jeg, at punktum er overflødigt

Tak for endnu et dejligt velkomstdigt til foråret.

KH Bente

Ps De nævnte brud på rytmen fandt jeg også. Du siger bare til, hvis du gerne vil have mig til at rette det ind... men måske passer rytmen til en Lisa-melodi, som vi bare ikke har lært?

Jørn E. sagde ...

Kære Lisa!

Blot for at sige, at jeg er enig med Bente, hvad angår punktummerne.:o)

Kærlig hilsen

Jørn E.

Ragnhild sagde ...

Kære Lisa

Syv små strofer som danner mange dejlige forårsbilleder.

Alting skete så hurtigt her i de varme aprildage, det understreges fint i digtet af det nu, som begynder hver strofe.

Jeg snubler som Leonius og andre under min lidt syngende læsning, når rytmen brydes.

De to strofer med rimene ben/sten og -sol/-stol virker forløsende. Som læser forventer man/jeg i digte som dette faktisk at falde til hvile på et rim.

Jørns fine humlebis-billede er godt valgt til dit glade forårsdigt.

Kh Ragnhild

Lisa Rossavik Rich sagde ...

Kære Alle!
Tak for jeres kommentarer, som jeg har læst med glæde.
Det var et digt, som jeg skrev efter opfordring af min skrivelærer:Skriv et digt, der begynder med Nu. Jeg sad ude i haven og sansede og skrev. Foråret giver så meget glæde, at det bobler indeni mig...
Det har I også fornemmet hos mig.
Med mange kærlige forårshilsener
fra Lisa

Lisa Rossavik Rich sagde ...

Kære Alle
Ja, det er et skønt billede, der ledsager mit digt. Tak for det!
MKH. Lisa

Bente Pedersen sagde ...

Kære Lisa!

Jeg bliver nysgerrig? Hvilken skrivelærer? Og måske har han givet jer en god opgave,som vi kunne bruge her på Skrivebloggen?

KH Bente

Chelina sagde ...

Kære Lisa

Der er absolut ingen tvivl... der er forår i luften, i dit digt :)

Jeg beundre at du kan digte så flot og med så mange flotte billeder.

Mange hilsner
Chelina

Lisa Rossavik Rich sagde ...

Kære Alle
Min lærer er Ann Sofie Oxenvad. Hun er dramatiker og forfatter bl.a.Jeg har haft den store glæde at gå på hendes hold i to semestre
her i Århus.
MKH. Lisa