lørdag den 4. juni 2011

Da jeg den nat gik i seng



Tekst: Anita Kastrup Østerberg
Foto: Jørn E.



Da jeg den nat gik i seng
aldrig før så træt efter polka!

jeg havde danset og danset, sagde aldrig nej
elsker, elsker ikke
galante gentlemen inklinerede for mig

drømmende dansede jeg med
elsker, elsker ikke
neje og bukke for hver og en

nikke og smile til alle som en
alvorlige blikke, ohla la
tavse aftaler blev lavet

gyngende brud, måske... engang
ildsjælen brænder indeni
kærligheden kysser med et lille nik

ildsjælen brænder indeni

solen skinner smukt som et lys
endelig en der ikke lader mig ene
neje og bukke, blikket rettet mod en
gyngende grund, ikke denne gang!

10 kommentarer:

Leonius sagde ...

Kære Anita,

pudsigt at vi begge valgte samme sætning, af så mange.
Men det er jo en smuk sætning, der næsten kan inspirerer til hvad som helst.

Et sødt digt om den usikkerhed og frygt der vel altid må ligge i forsøget på at finde den helt rette, og den tvivl der nager, om man stiller for store krav.

Leonius.

Anita sagde ...

Kære Leonius

...ja der var mange sætninger at vælge mellem - denne var den mest "underfundige".

Tak for dine ord, det glæder mig du kan lide min lille tekst.

Kh
Anita

Anita sagde ...

Hvis i sidder derude og syntes det er en lidt sær opsætning, rytme ect. vil jeg gerne lige give lidt baggrund:
Alså ;) jeg valgte den sætning jeg syntes bedst om. Sætningen er som i ser den første i teksten. Dernæst gentog jeg sætningen to gange på "højkant" så teksten er repræsenteret tre gange. Første og sidste bogstav i hver linie er det samme. Hvert ord er inndelt i afsnittene.
Det var den ramme jeg startede op med.
Ordene voksede frem efterhånden...

Det er måske lidt pjattet med sådan et "pusleri" men det er en af de ting jeg hygger mig med!

På SAXO i 3. klasse hvor jeg startede. Skrev jeg en lille anagram-tekst. Den hedder: "Det ligger i generne"
Den er fyldt med spor :)

Kh
Anita

Anita sagde ...

...øh, helt tre gange er den jo ikke da første sætning jo ikke starter og slutter på samme bogstav!

Ragnhild sagde ...

Kære Anita

Ja, det er da pudsigt, at du og Leonius af alle de mange sætningsmuligheder vælger præcis den samme sætning.

Dit valg fører dit lyriske jeg i seng efter en fest med dans og søgen efter mulige partnere. Men jeg-et ligger der alene. Tankerne peger på jeg-ets leden efter og behov for at finde en livsven.

Du afslører selv dit krav til genre og form, og den slags kan være både en spændende udfordring men også en slags "bremseklods". I en månedsopgave på Perfiktion for nylig gav jeg mig selv præcis samme restriktion/udfordring i en opgave som hed "Det umulige plot" dog kun som begyndelsesbogstaver i hver linje.

Måske spænder du for meget ben for dig selv ved at ville bruge titlen også som afslutningsbogstaver i hver linje. "Tavse aftaler blev lavet" kunne være et eksempel på det. Den kategoriske datid virker forstyrrende - for mig - blandt de drømmende danse og tanker.

Jeg hæfter mig ved, at du bruger to tegn i dit digt, og at det netop er to udråbstegn. Måske signalerer det det lettere diffuse over digtets indhold?

Et spændende bud på månedens opgave :-)

Kh Ragnhild

Anita sagde ...

Kære Ragnild

Tak for din kommentar.
Jo det har naturligvis bremset mig, både den ramme jeg har stillet op og at det er holdt i datid.
Jeg tror også at den måde sætningen er "bygget" op på har inspireret mig lidt til at fortsætte i den samme stil.
Normalt ville jeg skrive/sige sætningen:
"Da jeg gik i seng den nat"

Kh
Anita

Jørn E. sagde ...

Kære Anita!

Det er en hundesvær opgave du har stillet dig selv her.

Alligevel rummer dit digt en afdæmpet sørgmodighed, som fik mig til at tænke på sangen "Den allersidste dans før vi går hjem" fra "Mød mig på Casiopaia".

Jeg oplever også, at dit digt handler om det behov for anerkendelse, ros og den store fællesnævner - kærlighed - ikke fra en livspartner, men fra forældre, venner, børn.

Bare et smil fra en buschauffør når du stiger på, kan betyde et vendepunkt i dagen.

Det er måske derfor, at jeg altid slutter mine kommentarer med "kærlig hilsen".

I den stramt indrammede tekst formår du, at få så mange følelser og tanker med. Det synes jeg er flot.

Kærlig hilsen

Jørn E.

Jørn E

Randi Abel sagde ...

Kære Anita,

Det er en interessant måde, du har grebet opgaven an på, og jeg er meget imponeret over, hvor fint du lykkes med det.

Hvor er det sjovt, at du og Leonius har valgt den samme sætning, når der var så mange at vælge imellem :)

Kh,
Randi

Anita sagde ...

Kære Jørgn og Randi

Tak for jeres kommentarer, jeg er ritig glad for at i kan lide min tekst og at den er lykkedes.

Ja Jørgn, der skal ikke meget til før jeg "smelter" og ser anderledes på dagen/personen/situationen :)
Generelt er jeg en meget positiv person :D


Kh
Anita

Jørn E. sagde ...

Kære Anita!

Bare for en ordens skyld, så hedder jeg altså Jørn ;o)

Kærlig hilsen