lørdag den 25. juni 2011

Sorte pletter på en rød kjole


Tekst og foto: Ragnhild Jakobsen



Marie, hedder en lille pige, som lige nu løber rundt i græsset. Hun løber og løber, alt hvad hun kan.
Stærkere og stærkere løber hun, mens hun hele tiden passer på ikke at falde over sine egne ben.
Hun har sin fine røde kjole på, og den må ikke blive snavset. Det har mor sagt, og mor har også sagt, at hele familien skal til havet i dag.
De skal afsted sammen med alle dem, de kender, fordi vejret bliver så varmt og lummert op ad dagen.
Marie glæder sig rigtig meget, og hun løber og løber og sveder allerede, og hun løber videre, og der ligger en sten, og hun snubler og falder og lander på ryggen i en lille dynge jord.
Hun spræller med benene, bliver liggende lidt og leger, hun løber i luften.
Åh nej, siger Marie. Hun står på sine ben og ser de sorte pletter på den røde kjole.
En, to, tre, fire, fem, seks, nej syv er der!
Pludselig bliver alt mørkt omkring Marie. Hun kan ikke få luft, og hun kan slet ikke bevæge sig.
Lige så pludselig er solen og lyset der igen. Men hun ved ikke, hvor hun er.
Marie går forsigtigt ud ad en vej, hun ikke kender, mens en ivrig stemme råber.
Marie, Marie, Marolle flyv op til Vorherre og bed om godt vejr i morgen!
Marie løfter op i den røde kjole med de syv sorte pletter, folder vingerne ud og flyver op til Vorherre.

19 kommentarer:

Leonius sagde ...

Kære Ragnhild,

jeg kom til at tænke på Ib Schønberg, men det var vel også din mening.
Dette har jeg hentet på nettet:
("Ulrich Ravnbøl skriver i sin bog "Cirkusrevyen Fra Liva til Lisbet", at i den oprindelige tekst fløj Mariehønen op til Vorherre.

Ib Schønberg, der var meget religiøs, bad så inderligt om at få det ændret: "Jeg synes ikke rigtig, Vorherre hører hjemme i Cirkusrevyen". Så Mariehønen fløj i stedet op i mod himlen.

Det er Sven Gyldmark, der har skrevet melodien og teksten er af Finn Martin - synonym for Erik Leth.")

Men så er der altså også en børne remse, som den du nævner.

Men Ragnhild dog, bliver den lille mariehøne trådt på, er det det der sker?

Som du kan se, har din lille historie sat tankerne og minderne igang, med en længere film.

Hyggelig historie med lyd på.

Leonius.

Ragnhild sagde ...

Kære Leonius

Tak for din kommentar med udførlig baggrundsorientering om sangen om mariehønen.

Der er nu bare det ved det, at jeg blot har tænkt på børneremsen, da jeg ikke kender/husker sangen.

Teksten om min lille Marie blev til sidste år i forbindelse med martsopgaven. Det var den med Skriv en haiku eller skriv et digt med et dyr og to farver. Min besvarelse blev en haiku-suite, som rummede snespurven og farverne sort og hvid. Bagefter bød mariehønen sig til og blev til historien om Marie. Jeg glemte alt om at det skulle være et digt.

Historien har ligget på Randis lager. Fint at den først kommer på nu, hvor der er sæson for mariehøns. Og mon ikke Marie med hele sin store familie en sommerdag invaderer stranden og jager badegæsterne bort.

Kh Ragnhild

Jørn E. sagde ...

Kære Ragnhild!

Du er god til at fastholde barnets lukkede verden, som den lille pige selvfølgelig glemmer at passe på.
Men der ligger også et gys som -heldigvis - forløses. Jeg tænkte: "Er hun blevet kørt ned" og er på vej til himlen.

Kærlig hilsen

Jørn E.

Jørn E. sagde ...

Kære Leonius!

Hatten af for din baggrundshilstore!
Jeg har aldrig hørt det om Erik Leths pseudonym.

Kærlig hilsen

Jørn E.

Jørn E. sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Jørn E. sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Ragnhild sagde ...

Kære Jørn

Tak for din læsning af min lille tekst om en mariehøne. Jeg er glad for, at du synes, jeg er god til at fastholde barnets "lukkede verden".

Jeg tænkte lige: hold da op for en aktivitet, da jeg konstaterede at der var fire nye indlæg. Mon ikke du er afsender af dem alle? :-)

Kh Ragnhild

Jørn E. sagde ...

Kære Ragnhild!

Jo, de to der er slettet var også fra mig. Jeg kom til at sende kommentar nr. 2 tre gange.
Men mange kommentarer styrker kreditten ;o)

Kærlig hilsen

Jørn E.

Jørn E. sagde ...

Kære Ragnhild!

Til ære for dig har jeg lagt Ib Shønbergs originale version af Mariehønen ind på min hjemmesid
www.j-funnyo-rn.dk i menuen under musik. Hentet fra YouTube.

Kærlig hilsen

Jørn E.

Randi Abel sagde ...

Kære Ragnhild,

Det er en dejlig tekst, og jeg er glad for, jeg havde den på lager til en mere eller mindre varm sommerdag :)

Jeg kan så godt lide, du fortæller historien fra Marie, Marie, Marolles synsvinkel, og bliver helt nostalgisk over sætningen "Pludselig bliver alt mørkt omkring Marie. Hun kan ikke få luft, og hun kan slet ikke bevæge sig." Jeg husker så levende fornemmelsen af at lukke hænderne omkring Marie.

Kh,
Randi

Anita sagde ...

Kære Ragnild.

Hvem af os har ikke ligget i græsset og set en lille mariehøne ase og mase sig frem og forsere det ene "kæmpe" græsstrå efter det andet!
Set den trimle om og ligge på ryggen og sprælle desperat ud i luften...

Dejlig lille tekst om en kamp der forløses af en barn :)

Kh
Anita

Ragnhild sagde ...

Kære Jørn

Jeg ved nu ikke lige hvad det er for en "kredit" ikke-kommentarerne "styrker" :-) jeg synes, de skuffer mere end de styrker!

Tak for Mariehønen på din hjemmeside. Den vil jeg da gå ind og lytte til ved.

Kh Ragnhild

Ragnhild sagde ...

Kære Randi

Tak for din kommentar. Hun bød sig bare til denne lille Marie, da opgaven med dyr og to farver var aktuel. Dejligt at høre, at teksten kalder på dine erindringer.

Kh Ragnhild

Ragnhild sagde ...

Kære Anita

Tak for din kommentar. Skønt at vide, at du synes teksten er dejlig og at den også kalder på dine mariehønserindringer.

Kh Ragnhild

Jørn E. sagde ...

Kære Ragnhild!

Her har du misforstået mig. Jeg mener, at MANGE kommentarer styrker kreditten. Men iøvrigt var det bare ment som en spøg.

Kærlig hilsen

Jørn E.

Lisa Rossavik Rich sagde ...

Kære Ragnhild
Hvor er det en smuk fortælling, du har lavet.
Du får mig til at se mange billeder af din dejlige fortælling, der er så mættet med poetiske stemninger.
MKH. Lisa

Ragnhild sagde ...

Kære Lisa

En varm tak for din dejlige kommentar. Det glæder mig rigtig meget at teksten om Marie danner billeder hos dig som læser.

Det glæder mig også at læse om dine udgivelser. Jeg må gøre alvor af at få dig læst.

Kh Ragnhild

Bente Pedersen sagde ...

Kære Ragnhild!

Tænk sig, at så lille en tekst, altså i omfang, kan sende én så mange steder hen i tankernes verden...

Jeg nød barnets tumlen rundt, for børn magter stadig at være i kroppen og lade den tale og have egenrådigt liv. Glimt fra mange motoriktimer,når glæden ved bevægelse blev genvundet, dukkede op.

Bekymring over snavs på Maries fine røde kjole, fik en trist beretning om en hændelse fra min mors barndom frem, da hun blev puttet i kulkælderen som straf for at have ødelagt det fine søndagsforklæde i kåd leg. Så jeg holdt vejret sammen med Marie i din tekst..

Da de syv sorte pletter på den røde kjole dukker op forandres min oplevelse af teksten, og med Marie er jeg nu klemt inde i hånden på et menneske, og vandrer dernæst modigt ud ad fingeren mod lyset og solen og sætter af sammen med hende.


KH Bente

Ragnhild sagde ...

Kære Bente

Jeg blev overrasket - og glad, da jeg tilfældigt opdagede en ny kommentar til min lille marietekst.

At det var dig, som havde været inde at læse og kommentere gjorde mig ekstra glad. Dejligt, du har overskud til at dukke op her og der igen.

Tak for din medlevende læsning med beretning om hvor langt du nåede omkring i erindringen med afsæt Marie som Mariehøne. Du har ret, teksten er kort - under 20 bloglinier.

Marie dukkede op sidste år i marts og blev en "ekstra tekst" i forbindelse med månedens opgave. Hun har ligget på Randis lager og nu har hun set, om kjolen kunne bære!

Kh Ragnhild