lørdag den 16. juli 2011

Storesøster


Tekst og foto: Randi Abel



Emma tager puden op og lægger den tilbage på sin seng. Hun sætter sig på hug foran den lille, skrammede reol. Da far havde malet den hvid, hjalp mor Emma med at klistre fine billeder på, som de klippede ud af gamle ugeblade. Emmas buttede pegefinger danser hen over bogryggene og stopper ved den om Peddersen og katten Findus.

Med bogen trykket ind mod maven kravler hun op i sengen, sætter sig i skrædderstilling og bladrer i den. En fornemmelse af små bobler breder sig i hendes krop ved tanken om, at mor skal læse højt for hende i aften. Mor vil krybe ned under dynen til hende, og Emma vil lægge sig tæt ind til mor, så hun kan indsnuse hendes duft og kigge på de sjove tegninger af Peddersen og Findus, mens mor fortæller om dem.

Mor var ved at hænge vasketøj op i bryggerset, da babyen vågnede og stak i et hyl. Hun havde sendt Emma ovenpå for at få den til at tie stille.

”Du er en stor pige, der sådan kan få lillebror til at sove.” Mor står i døren og kigger på Emma. Hendes mund smiler, og øjnene ser glade ud. Emma springer ned fra sengen. Hun hopper i imaginære hinkeruder tværs over gulvet og kaster sig om mors ben. Nu er alt igen som før.

15 kommentarer:

Bente Pedersen sagde ...

Kære Randi!

Åh for en mavepuster da... Ved godt, at det er mig ene og alene, der som læser tillægger puden i første sætning stor og afgørende betydning i forhold til at få lillebror "til at sove". Men for pokker da!!!

Den lille Emma, der så pludseligt skal være alt for stor...Man føler med hende hele vejen igennem i savnet af morens totale nærvær.

Hvor er det et godt valg at lade bogen om "Pedersen og Findus" være hendes udvalgte bog. Indbegrebet af hygge er denne børnebogsserie, og os, der kender Findus, ved, at Findus kan blive noget så jaloux og finde på mere eller mindre heldige afledningsmanøvrer, når Pedersen er optaget andetsteds.

Det er en meget elegant tekst, hvor antydningens kunst bliver brugt med fjerlet pen.

KH Bente

Randi Abel sagde ...

Kære Bente,

Det er så længe siden, jeg har haft en tekst på bloggen, at jeg næsten havde glemt, hvor spændende det er at læse reaktionerne på det, man har skrevet. Tusind tak for din omhyggelige og dejlige kommentar - jeg føler mig helt høj efter at have læst den :D

For mig er Peddersen og Findus også indbegrebet af hyggelige læsestunder med familiens yngste. Jeg må dog tilstå, at jeg (desværre) ikke tænkte på Findus' jaloux side, da jeg valgte bogen ;)

Kh,
Randi

Leonius sagde ...

Kære Randi,

sikke en tragedie du lægger op til.
Jeg er naturligvis godt klar over, at handlingen er foretaget, men når kendsgerningerne går op for den lille familie, ramler det hele sammen.
Jeg er ikke ude på at give dig dårlig samvittighed, men det er de tanker der drøner gennem mit hoved efter din tekst.
Meget flot skrevet, dygtigt skjulte kendsgerningerne mellem linjerne.

Jørn E. sagde ...

Kære Randi!

Gys i børnehøjde. En ægte "Randi". Der skal være noget gys, og helst et mord.

Slutsætningen "Nu var alt som før", slår jo den frygtelige kendsgerning fast med syvtommers søm.

Jeg læste et sted, at det at få en søskende svarer til, at en mand kommer hjem til sin kone med en ung og smuk model og meddeler konen, at det er hans nye kæreste og at de nok skal blive gode venner.

Så forstår man bedre Emmas handling.

Flot og underspillet tekst. Men det bidrager til gyset, som frembringes af sidste sætning.

Findus og Peddersen holder jeg også meget af og det du fortæller om Emmas forhold til dem og hendes store kærlighed til mor, viser, at hun jo ikke er ond og at hun slet ikke kan se rækkevidden af, hvad hun har gjort.

Kærlig hilsen

Jørn E.

Jørn E. sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Jørn E. sagde ...

Kære alle!

Det er mig der har slettet den kommentar, da det var en gentagelse af den første.

Nogle gange er min mus lidt for hurtig.

Kærlig hilsen

Jørn E.

Jørn E. sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Anita sagde ...

Kære Randi

Sikken en historie du disker op med! Emma må vist se længe efter hygge og højtlæsning...
Herhjemme var Peddersen og Findus også i højsædet da ungerne var små - og stadigvæk hvis vi lige zapper ind på en tegnefilm med dem ;)

Dejlig medlevende og kort fortalt

Kh
Anita

Randi Abel sagde ...

Kære Leonius,

Tak for din dejlige kommentar. Dårlig samvittighed får jeg ikke - det er jo heldigvis ren fiktion.

Kh,
Randi

Randi Abel sagde ...

Kære Jørn,

Tak for dine kommentarer, oven i købet dobbelt op ;)

Jeg kan godt lide, du kalder teksten underspillet. Det er noget, jeg bestræber mig på at opnå, når jeg skriver.

Jeg kan ærligt talt også godt forstå søskendejalousi, hvis det er, som du beskriver.

Kh,
Randi

Randi Abel sagde ...

Kære Anita,

Tak for din kommentar. Ja, hygge bliver det vist så som så med fremover i den lille familie.

Kh,
Randi

Ragnhild sagde ...

Kære Randi

Ja, nu er alt igen som før! Randi er her (endelig) med en ny tekst der er legende let og lys på overfladen men med et sluttwist ændrer det hele til noget meget grumt . Denne gang ekstra grumt fordi du blander børn ind i dine forfærdelige, men også forfærdeligt spændende krimikortprosatekster. I tekstens verden bliver intet nogen sinde som før igen. Grumt, grumt og genialt godt!

Kh Ragnhild

Lisa Rossavik Rich sagde ...

Kære Randi
Hvor er det en super-god tekst, du har skrevet. Det kribler nedad ryggen....
Du rører ved et ægte problem, som ikke bør overses.
Det kan være meget svært for storesøster, at der skal gives rum og kærlighed til en lille ny!
MKH.Lisa

Randi Abel sagde ...

Kære Ragnhild,

Det er dejligt at være med igen med en tekst, og din kommentar gør mig i godt humør :)

Kh,
Randi

Randi Abel sagde ...

Kære Lisa,

Tusind tak for din kommentar. Jeg er glad for, du er aktiv på bloggen igen :)

Kh,
Randi