lørdag den 5. november 2011

Bogklubben


Tekst og foto: Poly Schmidt



Fanden tage den åndssvage agent at presse ham. Han havde sgu’ da fået rigeligt i godteposen fra hans sidste bog, som oven i købet var filmatiseret. Han ville meget hellere nyde livet, rejse ud og møde nye mennesker. Især dejlige gudinder der fik himmelvandet til at vende op og ned på nat og dag. Og gudhjælpemig om agenten ikke havde givet et ultimatum: - Skriv en ny bog eller find en anden agent. Hva’ fanden skulle han gøre!

Hans kunne mærke de grå hår vokse, mens han travede rundt på det bonede parketgulv. Hjernemassen ledte desperat efter værdige synsvinkler, imens kvalmen og forvirringen var ved at tage overhånd. Måske skulle han skrive om nogle af sine kvindelige aktiviteter, men det var der jo så mange der gjorde. Eller en bog om en eller anden dødssyg kriminalbetjent, hm!

Pludselig standsede han brat og skreg:- I got it! Yes, yes, yes! Okay, okay tag det nu roligt Anders. Det var lige risikabelt nok at satse på! Eller hva'! Eksalteret hældte han en stiv whisky op, for at dulme nerverne, som kriblede for at komme op og skabe kaos i hele hans eksistens! Han var nødt til at nedfælde en grovskitse over forløbet, så han kunne få sulten stoppet hos den grådige agent. Nu skulle der arbejdes. I store spring var Anders ovre ved sit skrivebord og greb et stykke papir, inden han fortrød handlingsplanen.

Da annoncen var færdig, læste Anders den højt, for at sikre den var trykkeklar til morgendagens avis.

BOGKLUBBEN FOR FORFATTERESPIRER.
Det prestigehædrede schweiziske forlag Xdon
har oprettet en bogklub for forfatterspirer.
I samarbejde med førende forfatter,
vil Xdon vil gerne hjælpe nye skribenter
til udgivelsen af den første bog.
Adgangsbetingelse: Dit manuskript,
som ikke har været offentliggjort!
Hurtig henvendelse er eminent!
Kun 6 forfatterspirer får chancen!
Ring hurtigst muligt, for at aftale en tid
på 0049 1500 4711 999

Anders var ganske tilfreds med annoncens formulering. Ivrig ringede han til en af morgenaviserne, og nåede heldigvis at få annoncen med inden tidsfristens udløb. Han følte sig gevaldigt oplivet. Nu var det bare at vente på morgendagens opringninger, for hele planen så mere end lovende ud. Ingen ville kunne spore ham med den nye mobiltelefon, han lige havde købt i Tyskland. Bare der kom 2-3 henvendelser, ville han være yderst tilfreds. Hele kroppen kriblede af forventning over endnu en succesfuld bog, der ville sikre hans nuværende levestil. Og med overskuddet i sigte, ville han uden betænkning tilgive den grådige agent.

Han stod tidligt op næste dag for at have alt klart til modtagelsen af den første forfatterspire. Men for alligevel sammen med et spjæt, da mobilen ringede. Med en dyb indånding svarede han: - Godmorgen, det er agenten for Bogklubben Xdon. Samtalen forløb perfekt, og den unge forfatter ville meget gerne komme forbi om en time. Han gav Sofus adressen, og gentog at han endelig måtte huske sit manuskript, lige før de sagde farvel. Nu var det bare at vente!

-Perfekt, tænkte Anders, da han åbnede døren, og studerede Sofus, mens han bød ham indenfor. Den unge forfatter så ludfattig ud. De stod i den store entre og sludrede høfligt om ligegyldigheder. Anders førte elegant samtalen ind på Sofus tid som forfatterspire, for at nå hen til indholdet i det medbragte manuskript. Alt imens Sofus usystematiske fortalte om baggrunden for fortællingens indhold.

-Nå, men lad os nu gå ned i biblioteket, og se nærmere på dit manuskript. Anders åbnede døren til kælderetagen, og tilbød høfligt sin gæst til at gå først. Da Sofus vendte ryggen til ham, greb han med et snuptag basketballkøllen der hang på knagerækken langs døren. Smask! Den knasende lyd rungede nervepirrende, da Sofus styrtdykkede ned ad trapperne!

Selvom Anders hjerte galoperede, gik han målrettet hen til telefonen. Han fortalte sin agent den gode nyhed om det gamle manuskript, han havde besluttet at bruge til en bog. Han ville lige finpudse historien, men de kunne snildt lave en aftale om en ugens tid. Humøret var berusende, da Anders lagde røret på!

17 kommentarer:

Bente Pedersen sagde ...

Kære Poly!
Ja, det er sørme noget af en fidus, han har fundet frem til den kære Anders, men gad vide hvor længe han kan komme af sted med det? Og omvendt kan man jo set fra aspirantens side spørge sig selv, hvor langt man skal gå for at få en drøm til at gå i opfyldelse.

Et velgennemtænkt plot, hvor du har arbejdet fint med mange detaljer. Dit sprog er flydende, og jeg kan som sædvanlig mærke din glæde ved at afprøve og opfinde. Jeg faldt for: ” Især dejlige gudinder der fik himmelvandet til at vende op og ned på nat og dag. ”

Og så smilede jeg stort, da du skriver, at han for sammen med et spræt. Jeg tror, at du har ledt efter ordet spjæt, men da jeg kender ordet at være en sprætti (dialekt er jeg sikker på…) for at være sådan et livligt barn, så kunne jeg jo sagtens få ham til at fare sammen med et spræt :-)

Jeg har følgende hjælp til korrekturen i dag:

Anvendelse af kolon og anførselstegn her: Pludselig standsede han brat og skreg: ” I got it! Yes, yes, yes!”

At hælde hedder hældte i datid

I udtrykket : At være nødt til… skal der t på nød. Ellers er det en nød at spise, eller at være i stor nød… Det kan sammenlignes med at være tvunget til, at være nødsaget til, at være presset til… altså i denne sammenhæng en kort tillægsform, der ender på t, sammen med at være…

Og så til sidst oplevede jeg et sammenstød mellem en knasende lyd, der runger. Det er for mig to meget forskellige lyde. Kan du følge mig?

Hvis det er dit ønske, retter jeg gerne til, som du ved…

Tak for din tekst og det fængende billede. Hvordan i alverden har du lavet det? Du er så kreativ, Poly!

KH Bente

Poly sagde ...

Flueben

Poly sagde ...

Kære Bente

Tak skal du have for din altid søde kommentar og for at gå min tekst så grundig igennem. Og jeg vil sætte stor pris på du lige retter småfejlene. ♥

Og jeg måtte lige smile sammen med dig vedr. "spjæt". ☺
Jeg bruger ellers sproget.dk enormt flittig, ja, bare jeg er det mindste i tvivl, smutter jeg ind på nettet. Men jeg kan se fra din og de forrige kommentar fra andre tekster, at jeg har lidt problemer med "d'erne! Suk, ja og alle der andre fejl.

Bogklubben er min tekst fra SAXO fra forrige gang, som jeg har redigeret iflg. de forskellige henvisninger, samt lavet om på forskellige ting, jeg synes lød bedre.

Mht. til talemåle i skrift, er det dødforvirende! Jeg har kigget mange tekster igennem, både her på Skrive-bloggen, på SAXO og dansk grammatik på sproget.dk, samt gemt flere eksempler. Trods dette, er stadig ikke sikker på, hvad der er korret. Jeg har set at de fleste bare bruger et komma før taleformen!

Desværre har jeg ikke de bedste programmer til at lege med billeder. Men jeg bruger flere billeder, sætter dem sammen via "powerpoint" og skærer dem til i "paint". Og så går jeg mange gange frem og tilbage i begge programmer, indtil jeg er tilfreds. Til sidst henter jeg billedet frem i programmet til mit digitale kamera, og leger lidt med effekten Nogle gange mere heldigt end andre. Jeg er en af dem, der elsker billeder :-)

Med hilsner

Poly

Bente Pedersen sagde ...

Kære Poly!

Jeg synes da nok, at jeg havde en fornemmelse af genkendelse, da jeg læste teksten, men når man lige har læst et hav af tekster inde på Saxo, så kan det godt være svært at blive ved med at skille tingene ad! Så kan det jo kun være en kvalitet, at jeg også denne gang synes vældig godt om teksten.

Jeg er ikke det mindste i tvivl om, at du er en flittig bruger af sproget.dk. Det er jeg også selv, for jeg tror, at de fleste af os har et område, hvor vi lige føler os lidt usikre. Min akilleshæl hedder for eksempel dobbeltkonsonant, hvor jeg har nogle bestemte ord, som jeg på et givet tidspunkt er kommet i tvivl om stavningen af, og det bliver så ved med at dukke op. Jamen, så er der da ikke andet at gøre end at tjekke efter. Der er også visse ord/ordforbindelser, hvor jeg kan være i tvivl om, det skal være i ét eller to ord, og når jeg slår det efter, så viser det sig ofte at kunne begge dele.

Jeg kan også godt forstå din forvirring vedrørende tegnsætning ved replikker, for der ses jo meget forskelligt rundt omkring, og der er jo flere korrekte måder at gøre det på.

Retstavningsordbogen siger dog tydeligt, at det skal være kolon, når det anførende udtryk står forrest. Det nævnes i §59.stk.2, hvor der står:

"Der sættes kolon efter det anførende udtryk (inkvit) når det står forrest:
Betjenten spurgte: »Er De kommet noget til?«
Der bruges derimod ikke kolon når det anførende udtryk står inde i replikken (eller til slut):
– Nej, svarede han, det tror jeg ikke"

Og så opregner §59.stk.1 de forskellige måder at sætte tegn på ved replikker og giver eksempler på det. Det kommer her:

§ 59. Replikgengivelse

Replikker, direkte tale, kan gengives med replikstreg (talestreg) eller anførselstegn eller uden brug af særlige repliktegn:

– Er De kommet noget til? spurgte betjenten.

»Er De kommet noget til?« spurgte betjenten.

Er De kommet noget til? spurgte betjenten.


Og så for at det skal være helt korrekt, så skal vi lige have komma med ind i billedet også. Der nævnes i §48.stk5. følgende om kommatering:

"Ved direkte anført tale sættes komma der skiller replikken fra den sætning som angiver hvem der er den talende:

– Det er din egen skyld, bemærkede hun.
»Tiden er inde,« sagde han, »til at skifte signaler.«
Tillykke med fødselsdagen, råbte de.

Når replikken slutter med et spørgsmålstegn eller udråbstegn, kan kommaet dog udelades."... og det er den undtagelse de har anvendt i det første eksempel med betjenten, der jo afsluttes med et spørgsmålstegn.

Og så nævnes der lige for en ordens skyld følgende:

"Replikgengivelse uden brug af replikstreg eller anførselstegn forudsætter normalt at der skiftes linje hver gang replikken skifter."

Det var en lille rundtur i juraen vedrørende emnet. Jeg håber, at det ikke har forvirret dig yderligere, for det var ment som en hjælp og en afklaring!
I din tekst vil jeg så nøjes med at sætte kolon foran, da du har valgt replikstregerne i stedet for anførselstegn.

Kh Bente

Poly sagde ...

Kære Bente

Hold da op, hvor har du været flittig med at hjælpe mig lidt på vej mht. tegnsætning ved replikker. Meget imponerende. Og jeg er ikke mere forvirret, men rigtig glad for dine eksempler. De går straks in i mit arkiv for "Eksempler på tale i en tekst". Ak ja, hvis jeg blot kun havde en achilleshæl. Jeg har tonsvis af dem. :-)

Og så faldt ti-øren lige, da du skrev, - "Replikgengivelse uden brug af replikstreg eller anførselstegn forudsætter normalt at der skiftes linje hver gang replikken skifter."
For jeg undrende mig mange gange, hvorfor der ved flere tekster med replikker var så mange linjeskift.

Endnu en gang hjertelig tak Bente, det var så sødt af dig at bruge tid på at finde svar til mig. Især da du også er i fuld sving på SAXO. Stort knus til dig.♥

Med hilsner
Poly

Jørn E. sagde ...

Kære Poly,

Sikke et dumt svin du har fundet frem her. Han skal bare sikre sig, at han kan fortsætte sin livsstil.

Ideen er god og teksten overrasker i det øjeblik forfatteren bliver voldelig.

Så lige et par indspark fra sproghjørnet: andet afsnit efter annoncen siger forfatterspiret i telefonen: "Goddag det er..." Der skulle vist bære byttet om på det og er, ikk'.

I selve annoncen skriver du: ...i samarbejde med førende forfatter...

Der skal enten stå:...I samarbejde med EN førende forfatter... hvis der kun er en.
Eller:...I samarbejde med førende forfatterE... hvis der er tale om flere.

Kærlig hilsen

Jørn E.

Jørn E. sagde ...

Og forresten Poly,

der findes et billedbehandlingsprogram, der hedder PICASA, som udgives af Google. Det kan downloades gratis fra internettet. Søg på Picasa i Google.
Det er det program jeg bruger. Det indeholder ganske mange muligheder, men er dog let at arbejde med.

Jørn E.

Poly sagde ...

Kære Jørn

Mange tak for din kommentar. Og det er jo rart når det lykkedes! Nemlig at fremstille en grådig forfatter, alias "et dum svin". Og det var det eneste jeg kunne finde på, under pres.

Som altid, mange tak for rettelserne. Jeg må jo nok leve med at jeg aldrig bliver perfekt mht. grammatikken Men det betyder selvfølgelig ikke, jeg vil holde op med at forbedre det sproglige.

I annoncen, skal det være ” i samarbejde med førende forfattere” og i andet afsnit efter annoncen, er det Anders der siger, ”Godmorgen, det er agenten for Bogklubben Xdon.”

Jeg kender godt PICASA, men jeg synes ikke det kan gøre mere end mit eget kamara program. Men du skal have tak for at henlede opmærksomheden til programmet.

Med hilsner
Poly

Jørn E. sagde ...

Kære Poly!

Jeg glemte, at kommentere dit billede, som passer rigtig godt til din historie - og tak for gensvar.

Kærlig hilsen

Jørn E.

Ragnhild sagde ...

Kære Poly

Hvor dejligt du dukker op igen.

Det er et flot billede du har lavet til teksten, med skurken på vej ud af billedet. Jeg er sikker på, nogen vil komme efter ham og sætte ham hen et sted, hvorfra han ikke lige kan løbe :-)

Jeg husker teksten fra saxo, og flytter et klip fra egen kommentar den gang her over. Undskyld genbrug!

Saxo-citat:

Jeg læste "Bogklubben" ved midnatstide.
Jeg ville læse igen i dag, før jeg lage min kommentar.
Noget er meget nemmere nu med læsningen,
efter Marie så flot har været inde over din tekst.

Jeg synes, som Marie, at det er en forrygende - og også forfærdelig - historie.
Den serverer GRÅDIGHED på et sølvfad!
Din hp har nok. Han har rigeligt.
Han vil begå mord for at få mere.
Han udtænker metoden i detaljer.
Og udfører sit bestialske mord.

Hi, hi, Poly, så løber også du ind på krimibanen!

Essensen af "Bogklubben" for denne læser er:
din relancering af grådighed som den ene af de syv dødssynder.
Det gør du rigtig flot.
Peer Hultberg skrev "ovenpå" alle syv i 7 af "Byen og Verden"s 100 tekster. Saxo-citat slut.

Det er jo netop det, det handler om i denne uge på saxo.

Mon du dukker op der. Jeg har lidt for travlt der! Mini-novellerne er så lange at læse og kommentere!

Kh Ragnhild

Poly sagde ...

Kære Ragnhild

Mange tak fordi du tog tid til at kigge herind, især i denne travle SAXO tid. Og genbrugs kommentar er helt okay, for selv om jeg har lavet om på flere ting, er temaet og teksten stort set det samme.

Og efter at have læst din kommentar til Bentes "Let it be", kunne jeg ved nærmere eftertanke, sikkert havde brugt denne tekst til ugens novelle opgave. Hmm, vist lidt for sent at komme i tanke om, her fredag aften.

Pga. besøg fra Danmark, kom jeg ikke i gang på SAXO. Jeg prøvede at gå i gang med et par kommentar, men gik helt i stå, da jeg skulle begynde at brygge en tekst sammen. Og lidt irriteret over jeg ikke kom med i starten, gik hjernemassen hjemmefra. Lidt surt, men sådan kan det gå!

Så må jeg bare prøve at være ekstra flittig her på Skrive-bloggen. Trods alt er her enormt dygtige skribenter, der øser ud af deres gavmildehed og visdomsord. For mange af deres kommentar, kan gøre enhver kommentator skinsyg. ☺

Med hilsner
Poly

Ragnhild sagde ...

Kære Poly

Ærgerligt "hjernemassen" gik hjemmefra. Må jeg foreslå diagnosen saxofobi! Hvis saxofobien ikke er total, så se lige hvor smart teksten "Lorteopgave" (husker ikke lige af hvem) kommer om ved problematikken med de syv dødssynder.

Orker du mere, har jeg en lille vred dreng, som du måske kunne have lyst til at hilse på.

Kh Ragnhild

Poly sagde ...

Kære Ragnhild

Heldigvis er der intet i vejen med smilebåndet, selvom saxofobi nok er for stærk en beskrivelse, ha-ha!

Og hvem er den lille vrede dreng?

Med hilsner
Poly

Ragnhild sagde ...

Hej Poly

Ser først dette og dit spørgsmål nu.

Den lille vrede Viktor er mit bud på ugens saxo-opgave.

I aften kommer den sidste opgaveformulering.

Fint nok, for ellers tror jeg sygdommen saxofobi ville sprede sig som en lavine.

Kh Ragnhild

Poly sagde ...

Kære Ragnhild

Det er helt i orden, for alle har vel travlt på SAXO, - og jeg har travlt med en million andre ting!

Men tak for svaret, og jeg havde sådan en fornemmelse at det nok var en historie fra Saxo. Men jeg nåede aldrig ind og kigge!

Med hilsner
P☺ly

Randi Abel sagde ...

Kære Poly,

Jeg husker forfatter-Anders' fede fidus fra SAXO, men nød at læse den igen.

Godt man ikke er slået igennem som forfatter, så man var nødt til at ty til den slags metoder :D

Kh
Randi

Poly sagde ...

Kære Randi

Dejligt at se dig navn hoppe frem på skærmen. Jeg håber du har haft en dejlig ferie med familien.

Og mange tak for at læse og kommentere min mini-krimi igen.

Med hilsner
Poly