lørdag den 3. december 2011

Du kan ændre verden!


Tekst og foto: Jørn E.



Jeg var engang på rejse med min chef til New York. Vi tog en taxi fra lufthavnen ind til hotellet, hvor vi skulle bo. Undervejs spurgte vores sorte chauffør, hvor vi kom fra, og vi fortalte ham så, at vi kom fra Danmark. ”Oh, Yeah. Hans Christian Aaandersen”, udbrød han og sendte os et stort smil i bakspejlet. Vel ankommet til hotellet, betaler min chef taxichaufføren, giver ham 5$ i drikkepenge, og siger til ham: ”Tak for at du bragte os hurtigt og sikkert her til vores hotel”. ”Thank you, thank you very much” udbrød han og smilede sit store venlige smil igen ”It has been a pleasure”.

Da taxien var kørt, spurgte jeg lidt forundret, hvorfor han havde givet så rigelige drikkepenge og oven i købet rost chaufføren for hans kørsel. Det var jo trods alt hans arbejde, og vi betalte ham for det. Jo, ser du svarede min chef smilende: ”Nu er den mand glad. Næste gang han møder en medtrafikant som f. eks. har problemer med  at komme ud fra en lille sidegade, så holder han tilbage  fordi han er glad. Medtrafikanten bliver glad. Så er der allerede to glade mennesker, som har mere lyst til at gøre andre glade.

Men lad os nu holde os til vores ven her. Når han kommer hjem i aften til sin familie, har han måske købt blomster til sin kone og slik til sine 3 børn. De bliver glade og så er vi allerede oppe på 6 glade mennesker, som en direkte årsag af lidt rigelige drikkepenge og en venlig bemærkning. Kan du se fidusen? Nu begynder det at sprede sig som en steppebrand, og jeg føler glæde og tilfredshed ved tanken om at jeg har været med til at gøre verden til et bedre sted at leve for en masse mennesker, blot ved at glæde en taxichauffør der passede sit arbejde.”

Den episode gjorde et dybt indtryk på mig og jeg har lige siden, altid forsøgt at leve efter den filosofi. For hvor er det dejligt at vide at jeg KAN være med til at gøre denne verden bedre, blot ved at behandle mine medmennesker, som jeg ønsker de vil behandle mig.

11 kommentarer:

Bente Pedersen sagde ...

Kære Jørn!

Sikke dog et fint billede, du har fået skabt. Der er jo stor samhørighed med teksten, så mon ikke det er fremstillet til lejligheden?

Din tekst er en dejlig anekdote om, hvor lidt der skal til for at starte en glædesvirus og lade den spredes. Stof til eftertanke, ikke mindst her i december, som kan være en svær måned for mange.

Kan du have en fantastisk tur til Afrika, Jørn! Måske drypper der et par rejsefortællinger af undervejs?

"Kom sikkert ud og godt hjem," som min gamle mor ville have sagt!

Kh Bente

Jørn E. sagde ...

Kære Bente!

Hvor er det dejligt, at få en kommentar fra dig. Jeg var lige ved at tro, at jeg havde tabt dig af en eller anden grund. Allerværst, hvis du havde fået det dårligere.

Ja, billedet er lavet til historien. Det er jo det det handler om. Den lille dråbe (kærlighed) der breder sig som ringe i vandet.

Nu må vi jo se, at få Skrive-bloggen op i omdrejninger, selvom jeg nok ikke forestiller mig, at det for alvor vil ske efter nytår.

Jeg ønsker dig af hjertet

en glædelig Jul og et lykkeligt og helsebringende nytår.

Kærlig hilsen

Jørn E.

Poly sagde ...

Kære Jørn

En rigtig julevarme historie du har skabt. Og lige efter min livsfilosofi. "Pay it forward", som man siger her! Og som jeg, ligesom dig og forhåbentlig andre, ynder at bruge flittig

Jeg synes også du har beskrevet det hele med lune og varme, og hele episoden flyder let og elegant.

Og skal du så over - fra hvor jeg bor :) og holde jul med din datter? I så fald, sender jeg også ønsker om en rigtig god rejse. Og en dejlig jul.

Med hilsner
Poly

Anita sagde ...

Kære Jørn
Tusind tak for din varme og dejlige fortælling.
Rigtig glædelig jul til dig og dine.
...din lille fortælling vil dukke op mange gange hos mig. Ros og venlighed kan man ikke sprede for lidt af.
Kh
Anita

Jørn E. sagde ...

Kære Anita!

Det glæder mig, at du vil tænke på den lille historie også i fremtiden.

Dan Turéll sagde:
Intet er så tidsbesparende som høflighed.

Glædelig Jul og et godt og lykkebringende nytår!

Jørn E.

Jørn E. sagde ...

Kære Bente!

Tak for din søde kommentar.

Der skal nok "dryppe" et på små rejseberetninger og nogle billeder af dernedefra.

Glædelig Jul og et godt og lykkebringende nytår fra mig.

Jørn E.

Jørn E. sagde ...

Kære Bente!

Tak for din søde kommentar.

Der skal nok "dryppe" et på små rejseberetninger og nogle billeder af dernedefra.

Glædelig Jul og et godt og lykkebringende nytår fra mig.

Jørn E.

Jørn E. sagde ...

Kære Poly!

Glad for, at du også har taget vel mod min lille "belærende" historie.
Særligt, at du synes den indeholder lune.
Jeg vil sende nogle korte beretninger og enkelte fotos dernedefra.

Glædelig Jul og et godt og lykkebringende nytår til dig.

Jørn E.

Poly sagde ...

Kære Jørn

Ja, julen nærmer sig utroligt hastigt! Det er lidt svært at forstille sig en rigtig jul, uden sne eller frost!

Din julerejse lyder spændende. Og jeg tror slet ikke du kan lade være med at fortælle historier! Smil ☺ smil!

Rigtig god fornøjelse og tryg rejse.

Med hilsner
Poly

Ragnhild sagde ...

Kære Jørn

Hvor er det en dejlig livsbekræftende erindringsfortælling, du har skrevet.

Jeg låner Bentes ord "glædesvirus" og siger: Lad os alle sprede mere glædesvirus!

God tur til dig og rigtig glædelig jul.

Kh Ragnhild

Randi Abel sagde ...

Kære Jørn,

En livsbekræftende tekst og samtidig en opfordring til at huske at glæde sine medmennesker. Dejligt.

Kh
Randi