lørdag den 14. januar 2012

En fjer i hatten



Tekst: Leonius
Billede: Poly Schmidt / Leonius


Det blev så spejderhatten med den hvide hønsefjer.
Jeg ville ikke ligne en sørøver, et spøgelse eller en cowboyer og jeg ville bestemt heller ikke være prinsesse eller sådan noget, så jeg bestemte mig nogenlunde hurtigt for den brune spejderhat.
Den passede i størrelsen, og idet jeg prøvede den, kom en smuk ung pige forbi, hun smilede sødt til mig, jeg syntes også jeg så et lille anerkendende nik. Det var det spejl jeg havde brug for.
Ekspeditricen syntes jeg skulle have både kompas, tandbørste, rødt tørklæde, dolk og en snor med fem nyfangede plastiksild med også, det passede til en rigtig frisk spejderdreng, sagde hun.
Jeg starter forvandlingen i det små, sagde jeg til hende, man bliver ikke spejder på én dag, slet ikke når man springer ulveungen over, men lad mig bare få det røde tørklæde med.
Hun smilede medens hun modtog de 9,50 kr. som forklædningen kostede.

Jeg var ikke den grimmeste i selskabet, kunne jeg se.
Tænk at feste en hel nytårsaften med klap for det ene øje, og sort skosværte smurt alle mulige steder.

Jeg havde et almindeligt sæt tøj på til min hat, og blev forvekslet med både en skovridder, en parkbetjent, ja i det hele taget en myndighedsperson, og det passede mig fint.
Lidt før midnat stod jeg pludselig foran den unge pige fra butikken. Hun sagde at hun ikke kunne stå for hatten. Vi dansede, hun ville absolut låne min fjer, den var nu også sød i hendes mørke hår.
Vi skålede det nye år ind sammen, ligesom de efterfølgende 42 nye år.
Hver gang med den samme hat, hver gang låner hun min fjer kort før midnat, og hver gang det nye år var startet sørgede hun for at fjeren kommer tilbage på sin plads.
Vores søn var blevet nitten år før han spurgte: ”Far hvad er det der er så betydningsfuldt med den fjer?”
”Min søn” - sagde jeg ”din mor har altid år sørget for at jeg starter et nyt år med - En fjer i hatten.”

16 kommentarer:

Randi Abel sagde ...

Kære Leonius,

En lun og god Leonius-tekst på en solrig lørdag i januar - så kan man da ikke andet end komme i godt humør.

Jeg kan rigtig godt lide, du bruger fjeren på den måde, og hvor er det livsbekræftende, at den har skiftet plads i 42 år indtil videre.

Kh
Randi

Poly sagde ...

Kære Leonius

Dejlig se du dukker op igen, og at læse et af dine lunefulde historier. Hermed godt nytår til dig.

Jeg kan godt lide at du har brugt 'spejderhatten' til en fjer i hatten, der så bliver bindeleddet til et årelangt venskab. En sød lille nytårshistorie, der flyder let hen ad vejen.

Med hilsner
Poly

Leonius sagde ...

Kære Randi,

mange tak for dine søde ord,jeg bliver så glad for sådan nogle.
Ja, en fjer kan bruges til mange ting.

Leonius.

Leonius sagde ...

Kære Poly,

også godt Nytår til dig, og iøvrigt til alle der læser dette.
Ja, det er godt vi er kommet igang igen.
Mange tak for dine søde ord til min tekst.

Leonius.

Bente Pedersen sagde ...

Kære Leonius!

Tak for din fine lille anekdote om livets cirkel og en nytårstradition, der er værd at bevare.
Både Poly og jeg var ved at tro, at vi var eneste gæs, der både havde overlevet december i Skrivebloggens andegård, og dernæst var kommet hel-halsede ind i januar, men se nu, om der ikke kom en gase forbi, der havde en historie at fortælle om en gåsefjer, hvis placering og betydning var ganske stor!

Kh Bente

Leonius sagde ...

Kære Bente,

mange tak for dine søde ord til min tekst, de glæder mig.
Ja - Skrive bloggen skal nok "løbes" igang igen.

Leonius.

Jørn E. sagde ...

Kære Leonius!

Siden midt i december og til 10. januar har jeg været på afrikabesøg hos min ældste datter og hendes lille familie. Derfor har jeg været fraværende her. Håber du havde en god Jul og kom godt ind i det nye år.

Du har en god fantasi og en hyggelig letløbende skrivestil.

Historien er også for mig et eksempel på hvordan livet leger med os. Lader os løbe ind i små tilfældigheder, som kommer til at præge hele vores liv.

I din historie følger en lille fjer som en rød tråd, hvad jeg opfatter som et langt og lykkeligt ægteskab.
Og det er jo ikke nogen dårlig tilfældighed.

Kærlig hilsen

Jørn E.

Jørn E. sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Ragnhild sagde ...

Kære Leonius

Jeg synes det er fantastisk, at du griber en lille fjer i en hat og bygger en love-story op over den. Dit jeg fik ikke bare en fjer i hatten, han fik sin pige for livet.

Det er fint at pigen introduceres i begyndelsen af teksten med et lille anerkendende nik til "udklædningen" og er "det spejl jeg havde brug for".

Nytårsaften dukker hun op til samme fest og med en vidunderlig underdrivelse fortæller hun, "at hun ikke kunne stå for hatten".

Det er en dejlig lun leoniustekst. Du mangler vist nok et "hvert" i forbindelse med "din mor har altid år.. ".

"Jeg starter forvandlingen i det små" og "sørget for at jeg starter et nyt år.." er blot to eksempler på det omsiggribende "starter". Der er næsten ingen, der bruger "begynder" længere. Hvor er det dog synd for det danske sprog - og for den manglende variation af det at noget begynder. Start din bil, men begynd på det nye år :-)og lad dit jeg begynde et nyt år med en lille fjer på eller "En fjer i hatten".

En fjer kan blive til 5 høns, men altså også til et livslangt ægteskab - og en fin lille historie.

Kh Ragnhild.

Jørn E. sagde ...

...som et a pros pos til Ragnhilds kommentar til den om sig gribende mishandling af det danske sprog.

De som modtager kommentarerne til indlægene i Skrive-bloggen på g-mail, vil have erfaret, at man her skriver:"Ny kommentar PÅ." På godt gammelt dansk hedder det: "Ny kommentar TIL." Kommentar på (comment on) er endnu et eksempel på den snigende anglificering af det danske sprog. Når de fleste oven i købet er begyndt, både i skrift og tale at bruge vendingen:"Det vil jeg ikke kommentere PÅ" er vi da helt ude i tovene. På dansk hedder det altså bare: "Det vil jeg ikke kommentere." Så spar det der PÅ til en bedre lejlighed ;o)

Kærlig hilsen

Jørn E.

Jørn E. sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Anita sagde ...

Kære Leonius
Jeg ved ikke om denne tekst slår dine andre tekster. De er jo lune alle sammen :)
Men jeg takker for en dejlig læseoplevelse, både fortællestil og overraskelse er helt i top!!
Stille og roligt vælger jeg ikke at læse nogen kommentarer - og lader mig blive tilbage med historien om fjeren <3
Kh
Anita

Leonius sagde ...

Kære Jørn,

mange tak for dine flotte ord til min tekst, dem er jeg glad for.
Ja, det er de små ting der bygger vores liv.
Det lyder som om du har haft en god jul og nytår med familien i det varme, så velkommen hjem.
Ja tak, vores jul og nytår var også dejligt, også hos os var det uden sne.

Leonius.

Leonius sagde ...

Kære Ragnhild,

mange tak for roserne, specielt: "en dejlig lun leoniustekst", det gør godt.
Ja, i den linie du nævner er der opstået et problem, men det er nok bare at fjerne: "år", så passer den.
Igen har du ret med at starte min bil, og begynde et nyt år, så jeg køber de to fejl. Jeg retter det på originalen, og hvis nogen med rettenøglen læser dette, vil jeg blive glad for at få det rettet.
Ragnhild, tak fordi du gør mig glad.

Leonius sagde ...

Kære Jørn,

ja - vi skal blive ved med at kæmpe for og med vores sprog.

Leonius.

Leonius sagde ...

Kære Anita,

jeg er meget glad for at blive kaldt: "lun" det er netop det jeg forsøger at være i mine tekster.
Mange tak for roserne.

Leonius.