torsdag den 26. januar 2012

Februar-opgave



Opgaveformulering: Bente Pedersen
Foto: Jørn E.

Kære alle,

Bente har sendt mig følgende forslag til en ny månedsopgave:

Tag din lokalavis for denne uge og slå op på midtersiderne. Her udvælger du en mindre notits med overskrift af typen: ”Kvinde på 65 vinder halvmaraton”, ”Tyr galopperer frit omkring på Skolegade”, ”Modstand mod robotter i hjemmeplejen”.

Skriv en tekst, der på en eller anden måde tager udgangspunkt i den valgte notits. Du vælger selv teksttype, og her er der jo rigtig mange at vælge imellem, der egner sig til Skrivebloggen: Artikel, kort prosa, digt, reklame, sms-udveksling, brev/mail og dagbog for at nævne nogle.

De nævnte overskrifter er konstruerede af Bente og kan derfor ikke vælges ;)

Rigtig god fornøjelse før, under og efter!

Kh Randi

6 kommentarer:

Poly sagde ...

Kære Randi og Bente

Ih, det lyder da spændende! Og en fantastik god idé Bente. Tak for det.

Nuvel, den lokale avis! Jamen det må bestemt være en her fra, siden jeg nu sidder på den anden side af jordkloden! ☺─☺

Og vores lokalavis komme i morgen, lørdag, og vil sikkert være oversvømmet af diverse historier fra himmelens sluser, som er ved at drukne os alle som ubetydelige rotter!

Med hilsner
Poly

Bente Pedersen sagde ...

Kære Poly!

Det lyder som om, der er drama i vente fra down under! Måske er der også en lille notits om "Kænguru låner sin lomme ud til forladt koalaunge"?

Lige nu kan jeg høre ungerne boltre sig henne på kælkebakken i årets første sne. Det er så underligt at forestille sig, hvor anderledes dit vejr er lige nu med sommer og al for meget monsunregn.

Kh Bente

Jørn E. sagde ...

Kære Bente!

Tak for opgaven. God ide. Jeg glæder mig til at kaste mig over den.

Kærlig hilsen

Jørn E.

Poly sagde ...

Kære Bente

Ha-ha! Nå, det kunne du lige forstille dig! En koalaunge i lommen på en kænguru.

Men jeg har nu fået valgt en anden beretning ud. Hvordan jeg så får en tekst ud af det, er en udfordring jeg må arbejde på.

Min nye "Gyldendals Synonymordbog─Cd-rom", som jeg har fået sendt fra fædrelandet, er ovenud fantastik! Når jeg skriver i et dokument eller hvor som helst på nettet, markerer og trykker jeg på ordet, og så samler programmet ordet op og viser diverse synonymer! Og med et stjerne foran eller bag ordet, har man også et kvik stavekontrol! Jeg er balstyrisk imponeret!

Med hilsner
Poly

Ps.
Hvis nogen er interesseret, så er her nogle data.(Pris Kr. 300,-)
Quoted:
Synonymordbog af Thomas Ingemann
Denne cd-rom indeholder en tilpasset version af Synonymordbog, 1. udgave, © 2010 by Gyldendal

Omfattende dansk synonymordbog :
Slå synonymer op mens du skriver
Over 35.000 opslagsord
Ca. 190.000 synonymer
Ca. 2.500 antonymer
Ca. 3.500 udtryk og vendinger
Over 6.000 brugsangivelser der angiver stilleje, emneområde, grammatiske begrænsninger osv.
Kan minimeres og dermed nemt integreres med andre programmer (kun pc)

Jørn E. sagde ...

Jeg har pløjet den seneste tids lokalaviser igennem for at finde et emne. Men jeg har ikke endnu fundet noget, som inspirerede mig.

Jeg har dog et alternativ i tankerne, som ikke helt lever op til opgaven, men alligevel... som jeg måske vil bruge.
Hellere en lidt anderledes historie, end ingen historie, ikk'.

Kærlig hilsen

Jørn E.

Poly sagde ...

Kære Jørn

Jeg er sikker på, vi vil blive glad for at læse en historie fra din hånd. :-))

Og du er nok ikke den eneste! Bl.a. er jeg også i den samme skuffe!

Jeg har godt nok fundet en "lille notits", men det har været svært at komme i gang med opgaven.
Så som hvilken synsvinkel kan jeg bruge, og hvordan begynder jeg, og hvordan får jeg en fornuftig historie ud af det, osv.

Men det er nu ikke fordi jeg ikke har skrevet noget. Iblandt alt det andet jeg har lavet, har jeg prøvet at få min anden januar-opgave færdig.

For jeg havde faktisk to tekster, der hurtigt dukkede frem til januar billederne. Så i dag lykkedes det endelig at få den anden tekst færdig og sendt afsted.

Men jeg håber, jeg får taget hul på febuar-teksten i weekenden!

Med hilsner
Poly