lørdag den 11. februar 2012

Hacket



Tekst: Anita Kastrup Østerberg
Foto: Jørn E.


Forbrydelse! Det er ikke nogen forbrydelse, det jeg laver. Det er jo for fanden deres egen skyld, de ligger der og blotter sig - lige foran fjæset på mig. Okay okay, jeg tryller måske lidt på tasterne, men så er de der! Det hele dukker op, de med alle deres dumsmarte bemærkninger og fjollede billeder af sig selv.
Små gæs!!
Trutmund lige ind i kameraet.
Selveksponering så det batter, jeg skal lære dem!

Cykelturen er streng i dag. Puha jeg hader modvind! Bare mor er hjemme, så kan hun lave lidt lækkert, før dagens lektie helvede starter. Åh jeg trænger til at slappe lidt af, bare en times tid foran computeren, for at blive lidt opdateret.

Ha Ha - de edder mane mig for tåbelige de pigebørn.
Hjerter mig her og hjerter mig der. De eeelsker hinanden alle sammen. Sådan nogle lebber!
Har de ingen forældre? Er der overhovedet ingen der holder øje med dem?
Det er sgu lige før jeg skulle ha' løn for at give dem en lærestreg. Så kan de lære det!

"You’ve got a message" lyder det med en noget ulden stemme fra min lomme. Jeg stiller min cykel op ad trappen og bakser min telefon frem...
Jeg åbner sms'en, det er fra Tine - min bedste veninde.
What!!
"Hvad sker der for dig?" Er det eneste der står. Jeg fatter ikke en dyt, nå det finder jeg nok ud af.
Uhh, jeg er nok efterspurgt i dag - der kom lige to sms'er igen.
Mark sender mig et hav af spørgsmålstegn. Mystisk!
! Lise sender en djævle-smiley.
Det her er herre mærkeligt! Uroen spreder sig som myrer i min mave.
Hvad er det lige der sker for vennerne?

Så er den fixet, nyt kodeord, ændret profilbillede.
Hæ Hæ det her er hun sgu nok ikke så stolt af!
Så smider jeg lige lidt bemærkninger rundt i hendes vennekreds.
Færdigt arbejde!
Nu skal den lille gås i gang med at undskylde og forklare overfor ”vennerne” hvorfor hun sender svinske beskeder rundt på facebook.

Jeg skynder mig ind og nærmest kaster mig foran computeren inde i stuen. Skriver mit brugernavn og kode…
Ingenting sker!
Jeg kigger på min mobil, der er kommet flere meddelelser fra mine venner. Rystet ringer jeg til Tine. Hun er arrig og råber grædende ind i røret:
-Og jeg som troede vi var venner!

13 kommentarer:

Leonius sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Leonius sagde ...

Hej Anita,

jeg genkendte din historie fra oktober på Saxo.
Som dengang syntes jeg det er en rigtig god og aktuel tekst, som fint beskriver de problemer der er på nettet, og hvor alvorlige de kan blive.

Leonius.

Bente Pedersen sagde ...

Kære Anita!

Jeg skulle ikke ret langt ind i teksten, inden jeg igen havde oplevelsen af den dobbeltmoralske "vogter" af dydens smalle vej, fremme på skærmen. Jeg husker også teksten fra Saxo, og også din egen beskrivelse af,hvordan den havde afsæt i en oplevelse, som din datter havde haft med Facebook.

Som dengang får jeg en meget ubehagelig fornemmelse af, hvordan denne "Vindueskigger" tager selvretfærdighedens grumme sværd i hånden og svinger med det til stor skade for denne unge pige, som jo blot agerer som tusindvis af andre teenagere med hende.

Det er en velskrevet og vedkommende tekst, som også fangede mig denne gang.

Kh Bente

Anita sagde ...

Kære Leonius
Ja - lidt genbrug fra den sidste SAXO-klasse :)
Tak for dine ord!
Kh
Anita

Anita sagde ...

Kære Bente
Jeg er glad for at jeg i denne ret korte tekst har fået de to personer frem, som de var ment!
...og takker <3

Jørn E. sagde ...

Kære Anita!

Som sædvanlig en velskrevet og letløbende tekst.
Nu er Facebook, sms og hvad det altsammen hedder ikke mine spidskompetencer. Men jeg forstår, at der er en der har skadet en anden ved at give sig ud for en anden end den han er i forloren dydighed. Jeg har læst og hørt om mobning via sms og Facebook og er klar over at det er et problem der bør tages alvorligt. Hvis jeg havde en teen-age pige der blev udsat for den slags ville jeg blive fnysende arrig. Som forældre kan man vel til en vis grad forebygge den slagt ved at opfordre de små dejligheder til ikke at "reklamere" for meget for sig selv på Face-book og lignende steder.

Hår jeg helt misforstået din tekst, så vær venlig at udvide min horisont ;o)

Kærlig hilsen

Jørn E.

Anita sagde ...

Kære Jørn
Tak for velskrevt og letløbende :)
I vores tilfælde kunne det ikke undgåes, desværre!
Vi holder meget øje med vores datters "venner" - så hun ikke har "venner" hun ikke kender personligt.
Hendes profil er lukket - og for at få adgang til den skal man bede om "venskab".
Men arrige DET blev vi - og meget irriteret over al den postyr!!!
Kh
Anita

Poly sagde ...

Kære Anita

Jeg synes altid, du skriver nogle anderledes og sjove tekster. - Forøvrigt tak for det.

Og denne Facebook hacket-sag er ingen undtagelse.

Din sætning "Det er jo for fanden deres egen skyld, de ligger der og blotter sig - lige foran fjæset på mig." - gør at jeg er helt med fra starten. Og straks tænker, hvad mon "hun" nu finder på.

Så alt i alt, gør din hp lige hvad jeg kunne forstille mig.

Indtil afslutningen. Av, av, siger jeg bare! Det er vist det man kalder nemesis', ups!

En fin og klar tekst.

En sidebemærkning!
Facebook er ikke for sarte sjæle!
Hvilket gør at man skal være helt oppe på mærkerne med sikkerheden.

Det er jo lidt synd, at der sidder nogle idioter og dosmer, der absolut skal ødelægge det for andre. Men de har jo altid været til stede. Blot går det meget hurtigt i dag pga. elektronikken!

Og hvis f.eks. en af min FB-venners ven, kommer med et meget negativt og råt svar, til noget jeg har skrevet på vennesiden, ja, så går jeg straks ind og blokkere personen, så jeg ikke behøver at få den persons rå & negative holdning. De kan derfor heller ikke læse, hvad jeg fremover skriver. Jeg tror jeg har noget med en 30-40 blokkeringer!

Med hilsner
Poly

Poly sagde ...

Anita sagde ...

Kære Poly
Tak for din flotte kommentar - jeg kan til tider blive bange for jeg skriver alt for kedeligt.
Men 'en skriver jo som det falder for ;)...
Kh
Anita

Ragnhild sagde ...

Kære Anita

Det er en barsk fortælling, du har skrevet. At den har sin rod i din egen og din datters virkelighed gør den for så vidt ekstra barsk. Til trods for det private deri, er indtrykket, at det er sådan det kan foregå, når der laves overskridende handlinger på nettet.

Jeg fik ikke læst din tekst på saxo, der var mange tekster der glippede for min de to første saxo-uger, da jeg var på højskole og højskolerejse i de uger.

Jeg er glad for at du har lagt den på Bloggen, så jeg har fået mulighed for at læse den. Dine jeg-er virker troværdige og skiftene mellem de to jeg-er er gode. En barsk, men fin tekst.

Kh Ragnhild - som beklager, hun er lidt sent ude :-)

Anita sagde ...

Kære Ragnhild

Du skal da ikke beklage at du er "sent" ude. Jeg er meget glad for din fine kommentar til min saxo-tekst.

Heldigvis gik det ikke helt så galt med min datter - men det satte mors fantasi i gang...

Jeg er selv lidt sen i optrækket i øjeblikket.
Jeg har nogle mail jeg bare skal have besvaret og lidt andet der ligger og venter i "hjemmekontoret". Når det sker går jeg lidt i baglås med at skrive. Nu vil jeg prøve at komme op af min dvale ved at læse de indlæg der er kommet siden dette.

Kh
Anita

Randi Abel sagde ...

Kære Anita,

Du skriver bestemt ikke kedeligt. Denne tekst kryber helt ind under huden.

Nettet er en fantastisk opfindelse, men det kan i høj grad også være det modsatte. Det er ikke som gårsdagens papiravis, som er old news. Du formidler rigtig fint, at man skal tage sig i agt og beskytte sig på nettet.

Kh
Randi