lørdag den 3. marts 2012

Det er så svært!



Tekst og illustration: Leonius

Lodret og vandret - for aldrig - skal det på skrå.
Retlinet - rodet – forbavsende - store - og små.
Een boks er for meget, en anden er slet ikke nok
jeg strider og stræber men ordene samles i flok.
Hvordan kan et ord der er godt, også være for stort?
Naturligvis tager det tid, at få ordentlig gjort,
men tidens forbrug er fornuftig og har sin mission
det glæder og dæmper en ellers for stresset person.
Så jeg bruger timer, dage og år med at pleje min krop
for ingen skal stikke i mig for at lægge sit drop.
Da - stille og roligt begynder de enkelte ord
at forme sig - passe sig til og udlægge spor.
Og så kan jeg pludselig se, at Guden er As,
at drengenavnet er Søren og Gyldenkåls – Sjas.
Så sænker roen omsider sin kærlige hånd
og ager min kind - som var det min moders ånd.

13 kommentarer:

Jørn E. sagde ...

Kære Leonius!

Hyggelig lille "kryds-og-tværs" historie.
Jeg har også hørt, at hjernegymnastik er sundt. Så hellere en kryds og tværs end et drop.

Enormt flot illustration du har begået. Og så passer den jo til teksten.

Kærlig hilsen

Jørn E.

Poly sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Poly sagde ...

Kære Leonius

Dit billed er som din tekst.

Du drager mig ind.
Det for mig til at undres.
Jeg studser endnu en gang.
Hvad ligger mon bag alle de brikker.
Er det blot et tidsfordriv, hvor ordene på tværs sig sætter.
Eller en udfordring med en stimulans.
Måske en gerning med bevis.
Klogskab belønnes.
Kærlighedens agt!

Med hilsner
Poly

Bente Pedersen sagde ...

Kære Leonius!

Sikke en fin besvarelse, som den lokale avis fik inspireret dig til, som svar på februaropgaven. Løsning af kryds og tværsens mysterium,ordenes leg og dril undervejs og så den endelige forløsning, når det hele går op.

Eller er det mon dog ikke et større puslespil, der her beskrives?

Jeg er bare helt fortabt i dit billedes farver og former. Meget spændende univers.

Kh Bente

Leonius sagde ...

Kære Jørn,

mange tak for roserne, de pynter.

Ja, sommetider er det svære opgaver vi sættes på.

Leonius.

Leonius sagde ...

Kære Poly,

Ja, der er mange brikker der skal på plads i hele forløbet, og det kan jo være hvad som helst.
Mange tak for roserne.

Leonius.

Leonius sagde ...

Kære Bente,

du har ret, det er det største puslespil der findes.
Jeg ser sådan på det, at det bliver lavet i etaper, og så frydes vi over den del vi har lavet, som kan være meget smuk, så får vi et af de der spring, så vi kan komme videre og videre.
Mange af brikkerne er uendelig smukke, og nogle af dem er bare brikker der skal være der.
Jeg satser på, at jeg har mange brikker endnu, og jeg tror at der er flest smukke.
Tak for dine flotte ord.

Leonius.

Anita sagde ...

Kære Leonius
Der er en fin rytme i din tekst.
Jeg læser om livets vej på godt og ondt, for at finde ro i erfaringens
afklarede rigdom.
Kh
Anita

Ragnhild sagde ...

Kære Leonius

Hvor er det godt at genlæse din februaropgave igen. Der er megen lune og underfundighed i besvarelsen - sådan rigtig leonisk (hov, der fik jeg vist dannet et nyt ord!), men der er også bag det hele en fascinerende filosoferen over livets store puslespil, der også kan føles som en slags kryds og tværs.

"Hvordan kan et ord der er godt, også være for stort?" er en rigtig dejlig sætning med stof til eftertanke - også til eftertanke rent skriveteknisk.

Jeg er sikker på at nogen har aet din (barne)kind, men har det noget med "rynker" at gøre, når du skriver "ager min kind"?? Nå nu driller jeg, men "ager" er et godt ord, men det er for stort i denne sammenhæng!

"... Der var langt fra den brede Hage over de skæggede Kindagre ... Det var et vældigt Ansigt med Aase, Dale og Sletter."

Men se, du er i fint selskab - "kindagre" og et ansigt beskrevet som et landskab. Billedet er "tegnet" af Martin A Hansen over en onkel gift med hans faster. Novellen hedder Dobbeltportræt i Karvskåren Ramme.

Undskyld den sene kommentar :-)

Kh Ragnhild

Leonius sagde ...

Kære Anita,

du har læst teksten som den er tænkt, og det er jeg glad for.
Mange tak for det.

Leonius.

Leonius sagde ...

Kære Ragnhild,

først mange tak for det nye ord: "leonisk" det smager godt, og ser æstetisk perfekt ud.
Så glæder du mig også meget med alle dine roser, mange tak for dem.

Ja, det er en fejl, der skal naturligvis stå "aer", selvom du så fint har brugt det i teksten som et af de for store ord.
Og så vil jeg da lige oplyse, at jeg også har fået aet min voksne kind.
Martin A Hansen må jeg altså også noget mere ind over.

Dejligt at se dig, du er savnet flere steder.

Leonius.

Ragnhild sagde ...

Kære Leonius

Tak - det er da dejligt at vide sig savnet :-)

Martin A Hansen arbejdede jeg en del med som lærerstuderende. Jeg skrev linjefagsopgave i dansk på baggrund af Løgneren, Agerhønen og Tornebusken. Nu er det dog længe siden, jeg har læst ham. Portrættet af onkelens ansigt huskede jeg og kunne hurtigt finde frem til. Bare for at lege lidt med forvekslingen aer/ager.

Jeg ved, jeg dukker op på bloggen i morgen. Sååå .. længere væk er jeg altså ikke :-)

Kh Ragnhild

Randi Abel sagde ...

Kære Leonius,

Det slår mig pludselig, at februar-opgaven hovedsageligt har resulteret i digte af forskellig art. Sjovt egentlig.

Jeg læser afklaring i dit digt, men jeg måtte læse det flere gange for at nå dertil. Som du ved, er jeg noget tung i det, når det drejer sig om digte.

Kh
Randi