lørdag den 10. marts 2012

Ryst posen



Tekst og illustration: Bente Pedersen

Det var onsdag, ja lige midt på ugen
Carlo hyggede sig i dagligstuen
han vendte med meget stor interesse
midtersider i den lokale presse

Da Carlo mistede sin Abelone
steg behovet snart for en kogekone
men hvordan skulle han dog kunne finde
så kærlig og madferm en moden kvinde

Fredag aften drog han kæk til enkebal
argentinsk tango blev Carlos nye kald
i pausen han nåede endog at fritte
om ”enkens” kogebøger nu var slidte

Men nej, at danse i takt og lave mad
gjorde ikke den dansende enke glad
så dansesko blev igen lagt på hylden
ligtorn på tåen, ja den fik så skylden

Nu sad han så der og ledte og søgte
ønsket om en kvinde bestandigt spøgte
hans konto for selskab var helt i manko
da blikket faldt på en notits om banko

”Kylling, kaffe, kødpakker med mere.
En tyver pr plade bør du investere!”
Tanken stod lysende klart i det samme
her måtte findes en kvinde at kramme

”Ryst nu posen” råbte hede bankokvinder
ja Carlo Knudsen fik røde elskovskinder
da Ritha så ham og spidsede mund
for lynet slog ned i selvsamme stund

Heldet fulgte vor charmør på vejen
for Carlo vandt endog flæskestegen
han rakte den fluks til den skønne Ritha
som kvitterede med indbud til middag

At vinde stort i spil og i kærlighed
kræver mandsmod og vilje at kæmpe med
men først og fremmest at du også gider
studere avisens lokale sider

20 kommentarer:

Jørn E. sagde ...

Kære Bente!

Skønt digt. Masser af humor og glimt i øjet - og så rimer det ovenikøbet.
Det har du skruet rigtig godt sammen.

Kærlig hilsen

Jørn E.

Jørn E. sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Leonius sagde ...

Kære Bente,

et dejligt livsbekræftende danse/banko digt.
Et sjovt tema du beskriver, hvor moralen er, at hvis man skal finde en livsledsagerske der gør det i kogekunst, er banko det rigtige sted at søge.

Dejlig sjov tekst.

Også din illustration har du valgt med omhu.

Leonius.

Bente Pedersen sagde ...

Kære alle!

Jeg vil lige indsætte den lille notits fra min lokalavis, som gav anledning til det lille rim:

"Ryster Posen
Bolbro: Torsdag d. 2. februar klokken 13.30 ryster de posen i blomsterklubben til en omgang banko.
Vi spiller om kødpakker og fine stege. Der er stort lotteri med kyllinger og kaffe som gevinster, og så er der kaffebord, for der skal være tid til snak. Formand Hans Nielsen"

KH Bente

Bente Pedersen sagde ...

Kære Jørn!

Ja, det behøver jo ikke være så dybsindigt hver gang,man skal udfolde sig, så det var ret sjovt at se, hvad der kom ud af den lille notits, som jeg fandt i min lokalavis.

Det er længe siden, at jeg har skrevet på rim på denne måde, så rim-maskinen var lidt rusten, og måtte genstartes af mange omgange.

Kh Bente

Bente Pedersen sagde ...

Kære Leonius!

Tak for livsbekræftende og sjov.

Sammenhængen mellem kogekunst, kærlighed og banko opstod vist ret tilfældigt, hvis ret skal være ret. Og dog, for jeg var jo nødt til at få de to mennesker til at mødes, og det duede jo ikke at sende ham til finere fransk madlavning for mænd, når der nu blev inviteret til banko i notitsen.

Desværre kan jeg jo ikke lave så fine kreationer på billedsiden, som du kan, men så kan jeg jo lede efter noget, som jeg synes passer.

Hvad er det egentlig for et program, som du laver f.eks. puslespilsbilledet i?

Kh Bente

Kh Bente

Poly sagde ...

Ha=☺=ha!

Poly sagde ...

Kære Bente

Ja, jeg sad rigtig og smågrinede. For ikke blot var dit dig sjovt og lunefuldt, men du skabte sådan nogle skønne billeder for mit indre, at jeg måtte læse dit banko-rim flere gange. En god ting kan jo gentages flere gange.

Jeg var imponeret over hvor sjovt og uhøjtideligt, du havde få sat ”kødpakker og fine stege” til at rime med ”kærlighed og kogekunst”.

Og for øvrigt en perfekt illustration, der straks satte tonen.

Jeg ville finde et linje at fremhæve, men undlader dette. For i hvert eneste vers, finder jeg en linje, der passende kunne få mig til at både grine og forundre over dine rim evner.

Så jeg vil nøjes med at sige tak for alle de smilehuller, du fik på gled med det dejlige humør-vers.

Med hilsner
Poly

Bente Pedersen sagde ...

Kære Poly!
Det er da så dejligt, at jeg har kunnet more dig lidt og fået aktiveret dine smilehuller. Alle mennesker bliver så smukke, når de smiler, synes jeg.

Så tak for alle de fine adjektiver, som du har skrevet om mit lille rim om kærlighedens uransagelige veje.

Kh Bente

Bente Pedersen sagde ...

Kære alle!

Skulle der komme kommentarer ind efter i dag, så ser jeg dem først i næste uge, da vi drager mod Holmsland Klit i morgen og kommer hjem søndag!

God weekend!

Kh Bente

Anita sagde ...

Kære Bente
Her på mit arbejde er der Banko en gang om ugen. "Posen rystes", "TO, ja den er go'" og "gamle OLE"....
Det er ugen højdepunkt i et langt hospitalsforløb.
Sjov, fantasifuld og velskevet :)

Kh
Anita

Bente Pedersen sagde ...

Kære Anita!

Tak for din søde kommentar om mit lille banko-digt. Jeg er sikker på, at mange har rigtig stor fornøjelse af at spille banko rundt omkring og således også på dit arbejde.

Gad egentlig vide, hvor gammel den form for spil er? Som barn var jeg med til banko hver torsdag aften i Haveforeningen Søtorp, fordi min far sad med i dens bestyrelse. Jeg kan stadig mærke den krilrende fornemmelse i hele kroppen,når det var lige før, at... Uh, jeg ville så gerne vinde en købmandskurv...Husker kun en enkelt gang at have råbt forsigtigt banko og have vundet en hamburgerryg, som min mor blev rigtig glad for. Men lige spændende var det hver gang...og så måtte vi få en citronvand i pausen. Det var da lige før, at det var ugens højdepunkt.

Kh Bente

Ragnhild sagde ...

Kære Bente

Jeg smilede lunt over dit banko-digt, da det kom på. Og nu smiler jeg så igen. :-) Det er da en sjov ide tænkt og udført med et glimt i øjet, forestiller jeg mig.

Jeg har også et glimt i øjet, når jeg konstaterer, at du har fået pudset rust af din rim-maskine, så der er mange gode i-øre-faldende rim, men du har vist nok glemt rytme-maskinen, der sidder en del rust og putter sig :-)

Jeg håber, I havde en rigtig god weekend i Holmsland Klit - og at den gav gode oplevelser og ikke stjal af dine kræfter.

Kh Ragnhild

Poly sagde ...

Kære Bente

Jeg tjekkede lige, "hvor gammel den form for spil er?"

Her er hvad jeg fandtfra dk.dk :
Siden begyndelsen af 1900 tallet har vi spillet som gale og gevinsten var dengang en levende gås eller and. I dag spiller 400.000 danskere om ugen og punger gerne 1 milliard ud om året for at få lov til at råbe BANKO.

På http://en.wikipedia.org/wiki/Bingo_(U.S.) finder jeg flere informationer, eg.:
Siden sin opfindelse i 1929, har moderne bingo udviklet sig i flere variationer, med hver jurisdiktion spille love, der regulerer, hvordan spillet spilles. Der er også næsten ubegrænset mønstre, som kan være fastsat til leg.
Spillet blev yderligere udbredt, da et omrejsende tivoli nær Atlanta i december 1929, hvor legetøj merchandiser Edwin Lowe bemærkedehvor engageret spillerne var.
Spillet af bingo kan spores tilbage til et lotteri spil kaldet "Il Giuoco del Lotto d'Italia" spillet i Italien i c.1530.

Så nu ved vi det. :-))

Håber også du har haft en dejlig tur til Holmsland Klit.

Med hilsner
Poly

Leonius sagde ...

Kære Bente,

jeg har lavet puslespillet på et pogram der hedder: "PhotoFiltre" Jeg mener jeg, i sin tid, kunne hente det ned fra nettet ganske gratis.
Derudover tror jeg nok at rigtig mange andre programmer har den funktion.
Måske kan du hente et gratis program på nettet ved at google puslespil.
Rigtig god fornøjelse.

Leonius.

Bente Pedersen sagde ...

Kære Ragnhild!

Efter nogle dages nødvendig rekreation ovenpå turen til det dejlige Vesterhav, hvor vi både fik havgus, solskin og regnvejrsudgaven, så kan jeg lidt igen. Jeg måtte konstatere, at vi er op til flere grader foran på forårsbarometeret her på Fyn, men det var dog alligevel i Jylland, at jeg hørte min første lærke og så den første følfod i blomst.

Som du bemærker, så har du helt ret i, at min rytme-maskine trænger til at få banket rust af, men det må blive en anden gang i et andet digt. Jeg kunne godt høre det, når jeg læste det op for mig selv, men der kom ingen kreative løsninger til mig. Sådan er det jo nogen gange. ;-)

Kh Bente

Bente Pedersen sagde ...

Kære Poly!

Tak for at google videre. Jeg kom til at tænke på, at man jo også kaldte det "andespil" i min barndom, og det er jo så helt oplagt i forhold til de første præmier.
Og tænk sig, hvis vi flyttede den ene milliard kroner om året over til at hjælpe nogen af de mange, som trænger? Så ville alle vinde med garanti.Bare en tanke... Og så kunne man spille banko på den måde, at man selv skulle medbringe et styk præmie... gerne genbrug eller en hjemmebagt kage,et glas syltetøj, et gavekort på en tjeneste...og så fik man udleveret en plade gratis for den præmie, man havde med. Ville det ikke være en "win-win"-situation?

Kh Bente

Bente Pedersen sagde ...

Kære Leonius!

Tak for din oplysning om fotoprogrammet. Jeg bruger selv Picasa 3 som billedredigeringsprogram, men jeg har sørme da ikke fundet ud af,om det kan lave puslespil.Jeg ved, at man kan lave collager i det.

Kh Bente

Randi Abel sagde ...

Kære Bente,

Hvor var det sjovt at læse dine muntre rim. Helt rusten synes jeg bestemt ikke, du er :)

Rimene made my day. Jeg elsker jo den form for digtning.

Kh
Randi

Bente Pedersen sagde ...

Kære Randi!

Dejligt at høre fra dig igen... og jeg er da glad for, at du synes om mit lille rimede digt. Sikke noget, der kan komme ud af sådan en lille notits.

Kh Bente