lørdag den 4. august 2012

Indbydelsen



Tekst og foto: Bente Pedersen

- Carl, ved du hvor mobilen er? Jeg skal da lige ringe til Gunhild og sige tak for indbydelsen. Sølvbryllup! Så skal vi da ud at danse, skal vi ikke?

Hendes stemme skærer hul i hans trommehinder. Langsomt drejer hun hovedet. Som om hun scanner stuen med næsetippen. Gad vide, om hun kan lugte ham? Det ene øje af glas har stadig glans, mens hornhinden på det andet er grå og uklar. Uheldet med elkedlen taler hun sjældent om mere, selv om snakketøjet absolut ikke fejler noget.

- Den ligger da lige for næsen af dig. På sofabordet.

Skal hun nu til at plapre i timevis med Gunhild? Han flytter mobilen langt uden for hendes rækkevidde. Den ender i hans bukselomme. Han rasler vredt med avisens sider, mens han nærstuderer den smalle g-streng, der løber lystigt mellem ballerne på side 9 -pigen. Lystigheden breder sig til hans lem, der presser mod buksestoffet. Han flytter uroligt på sig.

- Hvor, Carl? Jeg synes ikke lige, jeg kan finde den.

Hendes fede hænder flagrer rundt hen over sofabordet. Han rækker over. Flytter stearinlyset længere ind på bordet. Hen foran hende. Hun ømmer sig som en anden skoletøs, da hånden møder flammen. Hun trækker reflektorisk hånden tilbage og dasker til kruset med kaffe undervejs. Det vælter. Væsken blander sig med resterne af sandkagen på desserttallerknen. Hvor er det ulækkert. Ligesom kaffen, der løber ned ad voksdugen og danner store skolder på hendes kjole.

- Åh nej! Åh nej! Åh nej! Undskyld! Carl, spildte jeg noget på dig?

Hun krammer et lommetørklæde, der engang var hvidt. Nu er det så også lortebrunt.

Han vender tilbage til avisen og de små rubrikannoncer bagerst. Taster et nummer ind på mobilen. Han rejser sig og går hen mod døren. Mens han lytter til opkaldetonen, siger han til hendes ryg:

- Sølvbryllup! Du skal fandeme ikke til sølvbryllup. Du kan jo ikke engang sidde ordentligt i din egen stue!

14 kommentarer:

Randi Abel sagde ...

Kære Bente,

Hvor er det dejligt med en tekst fra dig igen.

Du er altså eminent til at få dine personer til at træde klart og tydeligt frem. Jeg får en klump i halsen over Carls ondskabsfuldhed overfor sin kone, og jeg tænker på, hvordan hun skal slippe ud af hans klør, inden det er for sent.

Kh
Randi

Bente Pedersen sagde ...

Kære Randi!

Jeg kan omvendt sige: Hvor er det dejligt igen at kunne bidrage med en lille tekst, omend den er skrevet i marts. Der var opgaven på Perfiktion nemlig at skrive en tekst om ondskab set fra den ondes synsvinkel. Jeg fik den bare aldrig afleveret, og så kom jeg i tanke om, at den da kunne bruges her sammen med mit eget foto.

Det var virkelig en udfordring at prøve at se på hende med Carls briller, for min sympati ligger jo hos hende, så jeg er glad for, at du synes, at det er lykkedes.

Kh Bente

Poly sagde ...

Kære Bente

Nej, sikken en modbydelig person du har fremstillet. Ud med ham.
Og stakkels lille kone, der knap kan se ud over næsetippen.

Jeg måtte lige tjekke om det nu var din tekst Bente, for det er bestemt ikke i den gade, du plejer at begå dig.
Bagefter lige et tjek på kommentaren. Nå, så kan jeg bedre forstå den ondskabsfulde fremstilling.

Men et er sikkert. Billedet er utvetydigt.
Det er flot at du med så få ord, klart og tydeligt får stemning frem om to modsætninger. Den gode og den onde.

Med mange hilsner
Poly

Bente Pedersen sagde ...

Kære Poly!

Tak for at lade dig overraske ;-) Og hvem ved, om de reelt er modsætninger, for vi kender jo ikke deres forhistorie. Måske har hun ad åre, drevet ham til vanvid med sin adfærd? Måske har de elsket hinanden engang og kan ikke komme fri af hinanden? Der kan være så mange grunde til, at mennesker alligevel vælger at blive sammen på trods.

Jeg har af flere omgange bestemt mig for gerne at ville skrive en tekst med ondskab som ingrediens, men hver gang har jeg måttet give fortabt, for noget i mig stritter så meget imod. Så jeg er faktisk lidt stolt af, at det er lykkedes at fremstille en lille scene med lidt "hverdagsondskab".

Fotoet har jeg med vilje forsøgt at lave på en måde, så det skaber positive forventninger til teksten for at se, hvilke eventuelle reaktioner det så kunne give hos læseren. Forstærker eller formindsker det "ondskabstemaet" i teksten så at sige?

Kh Bente

Jørn E. sagde ...

Kære Bente!

Det er flot at kunne møblere en stue og beskrive to sølle personer så præcist i min fantasi på så lidt plads.

F.eks. ser jeg Carl som en småfed stodder siddedende i sin sofaen. Han er iført et par krøllede bukser, oprindelig grundfarve, brun. Fodtøjet er et par skriggule Croks med skjolder af fedtet snavs, som gennem længere tid har afleret sig på dem. Fødderne er iklædt et par stribede (blå, grå og røde) sokker som åler. Han har fundet dem i genbrugsbutikken, ligesom bukserne forresten, og den fordum hvide skjorte, som han ikke kan knappe i halsen, som forsvandt for flere år siden i fede folder. Ansigtet er fedladent og i den ene af de sure nedadstræbende mundvige har lidt savl fundet vej. Håret er mørkt og trukket tilbage med en bredtandet kam. Om glansen i håret skyldes Brylcreme eller usoignerethed er ikke til at vide, men den lugt der kommer fra ham, mere end antyder det sidste. Til at fuldende billedet af dette helt igennem usympatiske menneske, strammer et par smalle røde seler op over brystet, eller skulle man sige brysterNE. Den ene er snoet.

Jeg har på samme måde et billede af den stakkels kone. Men det vil jeg udelade har, for at kommentaren ikke skal blive alt for lang.

For mig er det fuldt forståeligt, at du har svært ved at beskrive ondskaben så fremragende som det iøvrigt er lykkedes her. For, Bente, du er jo et menneske som besidder stor empati, sådan som jeg har dannet mig billedet af dig gennem et efterhånden relativt langt venskab her på Skrive-bloggen.

Virkningen af Carls ondskab beskriver du flot i sætningen: Åh nej! Åh nej! Åh nej! Undskyld Carl, Spildte jeg noget på dig?
Gennem den medfølelse og tiltagende raseri mod Carl denne sætning fremkalder får historien dybde.

Og så det sidste hug - dødsstødet:
Sølvbryllup! Du skal fandeme ikke...

Rendyrket ondskab uden sødemidler.

Det er en perle, den historie!

Kærlig hilsen
Jørn E.

Jørn E. sagde ...

...Undskykd Bente, som sædvanlig glemte jeg at kommentere billedet:
Det er supergodt valgt.

Og, jo. Jeg kom i tanker om en lille gramatisk fejl - tror jeg nok:

3.linie i første afsnit:
"Det ene øje af glas har stadig glans, mens pupillen på det andet er gråt og uklart."

Jeg mener, at "gråt" og "klart" fører hen til pupillEN og derfor skal være uden "t". Ikk'?

En kærlig hilsen til fra
Jørn E.

Ragnhild sagde ...

Kære Bente.

Jeg genkendte med det samme denne onde tekst fra dig, og jeg vidste også, at jeg havde lagt en kommentar. Jeg fandt din onde og usympatiske figur Carl, på dit private rum på Perfiktion. Da jeg står midt i pakkeri m m m inden vi stikker af til Grønland fredag morgen via en enkelt overnatning i Himmelev, laver jeg "genbrug".

"Bente, hvordan kan du "være så ond", at skabe så forfærdelig ond en figur og putte ham ind i en så velformuleret og elegant indpakning.
Du antyder din hp's bestialske ugerninger, så jeg som læser sidder overbevist tilbage med hans alenlange "synderegister".
Han har bl.a taget hendes syn med sin vold, og kunne han få hende til at gå op i flammer, synes han også at være parat til det.
Men hun skal nok stadig holdes i live, så det at udøve vold, kan holde ham i live!
En grotesk og forfærdelig historie holdt op som kontrast til den fine indpakning."

Jeg har fået et problematisk forhold til ordet "mobil" efter at have brugt det i en tekst på forfatterkurset i sommer. Kursets to forfatterne kunne absolut ikke med det ord i en tekst. Og jeg vil da stærkt overveje blot at bruge det "danske" ord telefon, næste gang jeg har brug for at lade en "mobiltelefon" indgå i en tekst.

Godt du har sendt din onde tekst til Skrive-bloggen, så den kan komme ud og møde læsere :-)

Kh Ragnhild

Poly sagde ...

Kære Bente

Du har helt bestemt lov til at være stolt over din fine "ondskabstekst". Det er jo lettere at skrive om 'noget' man har i sig, end noget man ikke besidder.

I sammenligning til f. eks. en krimi, hvor de fleste, tror jeg, er i besiddelse af intrige til at lave rævekagespind.

Dit billed med det smukke indbydelseskort og den første sætning, opfordrede straks mit tankesæt til en positive holdning.
Hvilket helt sikkert forstærkede elementet af ondskab.

Jeg læste lige din tekst igen, og noterede lidt dybere, hvor fint du havde lavet opstillingen.

Blot et tale-sætning for sig selv. Dernæst et tekst-billed af hvad der egentligt går for sig. Og gentagelse af dette koncept, er med til at fremhæve ondskabet, tror jeg.

Se blot på hvor meget f. eks. Jørn får ud af din tekst. Flot gengivet og en hel roman i sig selv. :-)

Og Ragnhilds kommentar, hvor hun med disse to sætninger siger det hele.
(1)
En grotesk og forfærdelig historie holdt op som kontrast til den fine indpakning."
(2)
Men hun skal nok stadig holdes i live, så det at udøve vold, kan holde ham i live!
Denne sætning kan få det til at løbe koldt ned af ryggen på mig.
Ligesom din ondskabsfulde tekst. Uf!!

Med hensyn til Ragnhilds kommentar om 'mobilen', tjekkede jeg det lige.
Kilde: ordnet.dk
------------------

Søgeord: mobilen
[Ikke det rigtige opslagsord? Se flere ord med samme stavning under søgeresultatet til højre.]

mobil - substantiv, fælleskøn

Bøjning -en, -er, -erne

Oprindelse kendt fra 1993

Betydninger - kortform af 'mobiltelefon'

“Hun kobler sin bærbare til togets strømforsyning og fører samtaler over mobilen på indtil flere sprog”[BerlT98]”

Under 'mobiltelefon' [som de henvisr til] siges:

mobiltelefon - substantiv, fælleskøn

Bøjning -en, -er, -erne

Oprindelse kendt fra 1978

Betydninger - kompakt, transportabel telefon som fungerer trådløst

Synonym: kortform – mobil, Se også biltelefon

“Han har mobiltelefon, så han har mulighed for at ringe uanset hvor han er“[dagbNatm92]


Tilsyneladende kan 'mobil' bruges ved orddannelser.
Sammensætninger: mobilabonnement - mobilkunde - mobilsamtale - mobiltakst

Og så lige den sidste, de beslægtede ord, mere generelt: telefon knogle

Mere specifikt: dualbandtelefon

Overbegreb: hustelefon hjemmetelefon biltelefon billedtelefon videofon videotelefon korttelefon mønttelefon trykknaptelefon radiotelefon satellittelefon lokaltelefonbog nødtelefon.

Sådan! Så fik vi lige mobilen på rette hylde. :-))
Og her kan man vist rolig sige, at kært barn har mange navne!

Med mange hilsner
Poly

Bente Pedersen sagde ...

Kære Jørn!

Tak for din meget ind- og medlevende kommentar. At min lille tekst har kunnet mane sådan et stykke "mandfolk" frem i dit hoved, tager jeg til mig med glæde. Og ja, sådan kunne Carl givetvis se ud, og sikkert også på så mange andre måder, for ondskaben har for mig ikke noget ydre kendetegn. Hvad der ikke foregår i såkaldte "pæne" hjem, kan der skrives tykke bøger om.

Og da også så mange tak for dine søde ord om mit væsen. Som alle andre har jeg jo både en for- og en bagside, en ret og en vrang, men ondskabsfuld er vist ikke et af mine karaktertræk, og derfor var det spændende at prøve at arbejde lidt med det.

Jeg takker også for, at dit skarpe øje har fanget den forkerte bøjning af de to adjektiver. Som du kan se, er det allerede rettet sammen med et par andre småting, jeg lige faldt over.

Kh Bente

Bente Pedersen sagde ...

Kære kuffertpakkende Ragnhild!

Jeg kan godt huske, at jeg kort læste din kommentar på Perfiktion og glædede mig over, at du kommenterede på den i det private forum, men på det tidspunkt rendte jeg vist ind i problemer med en byld under neglen. Jeg fik i alle tilfælde ikke sagt tak for kommentaren og din indlevende læsning. Det gør jeg så nu: Tak, Ragnhild!

Ja, Carl er ikke helt fin i kanten, og han kunne være præcis så ond, som du antyder. Jeg har i alle tilfælde lagt antydninger ind, der peger i den retning. Om han ligefrem vil brænde hende af, ved jeg ikke, men gøre hende ondt og udnytte hendes svage syn, det er bestemt en viljes handling fra hans side. Hvad der skete dengang med elkedlen, er jo en anden historie, der helst ikke skal snakkes om.

Jeg tror, at der ville dannes et helt andet billede i læserens hoved, hvis jeg havde anbragt en telefon i stedet for en mobil på sofabordet. Jeg kunne selvfølgelig have anvendt ordet mobiltelefon, så havde det været helt uproblematisk,men da der ikke i denne sammenhæng er indholdsmæssig grund til at tro, at der tales om en mobile/ en uro, så faldt det mig åbenbart naturligt at sige mobilen.

Kan du have en dejlig tur til dit elskede Grønland! Og som min mor ville have sagt: Kom godt ud og sikkert hjem igen!

Kh Bente

Bente Pedersen sagde ...

Kære Poly!

Tak for at vende tilbage med dine reflekterende og uddybende kommentarer.

Jeg er glad for, at du synes, at billede og tekst spiller op mod hinanden. Jeg ledte efter så lyst og indbydende et kort som muligt, da jeg stod ved hylden med kort i Føtex.

Jeg bestræbte mig bevidst på at lade replikkerne have megen vægt i denne tekst, så det er jeg glad for, at du lægger mærke til. Jeg synes også, at det kan være en god kickstarter til at få en kortere tekst i gang.

Og så har du som vanligt med at finde fakta frem til os. Det er dejligt, at du giver os den service. Ordet dualbandttelefon har jeg aldrig stødt på før. Det er da pudsigt. ;-)

Kh Bente

Ps Jeg kæmper en kamp for at få noget brugbart rystet på plads i mit hoved til denne måneds opgave. Er da spændt på, om min hjerne får løst den udfordring ;-)

Anita sagde ...

Kære Bente
Sådan lidt i kølvandet på det lavvande der har været herinde henover forår og sommer, har jeg også holdt lidt fri...
Nu er der heldigvis kommet gang i kommentatorfeltet, heldigvis :)

Jammen Bente dog!!

Du forstår da rigtig at krybe under huden på denne modbydelige mand!!

Flot!!

På så kort en tekst formår du at beskrive en basal og gemen forsvarsmekanisme: Ondskab!

Din tekst efterlader mig med kvalmende afsky!!

Tak <3

Kh
Anita

Bente Pedersen sagde ...

Kære Anita!

Hvor dejligt, at du også møder op igen... :-) Det ser ud til, at vi trods alt kan holde liv i vores gode Skriveblog.

Og jeg kan love dig for, at jeg hurtigt er krøbet ud af huden igen, men jeg vil på den anden side ikke love, at det ikke forsøges en anden gang, for som du skriver, så er ondskab jo basalt "bare" en psykisk reaktion mod noget, man ikke kan håndtere.

Det er så en af de måder at reagere på, som vi lærer at undertrykke i vores opvækst. En reaktion, som harmonerer dårligt med at være en del i et fællesskab, så derfor har den fået prædikatet ond.

Man kunne jo, lidt provokerende måske, vende det hele på hovedet og tænke: "Stakkels, stakkels mand, der ikke kan finde ud af at frigøre sig fra denne kvinde. Sige tak for nu og gå sin vej..."

Selv tak <3

Kh Bente

Poly sagde ...

Kære Bente

Jeg 'opdagede' lige jeg slet ikke havde givet dig et gen-svar.

Og selvtak. Som altid er det den en fornøjelse at finde 'fakta' frem til os på bloggen.

Jeg har det også lidt svært med denne måneds opgave. Især fordi jeg skal levere et flash-back!
Jeg skrev vist nok et sted at det havde jeg ikke gjort før, men det kom jeg i tanke om at det har jeg op til flere gange.

Jeg har endnu ikke fået fat i en kerne til måneds opgave, men der dukkede et par glimt op om en krimi, men jeg tabte tråden igen. Håber jeg kan få sat hjernen i de rette elementer. Især fordi tiden, som altid, løber alt for hurtigt.

Med mange hilsner
Poly