lørdag den 1. december 2012

Efterår



Tekst: Ragnhild Jakobsen
Foto: Randi Abel


Husene står som silhuetter mod dagens sidste lys. Hendes ensomme klik-klak mod fortovets fliser fylder rummet. Vinden er kold. Det er efterår nu med nøgne træer og lys fra alle vinduer. Eller fra næsten alle. Hun skutter sig, mens hun igen en gang passerer døren til opgangen.

Hun kunne da også bare gå ind. Nøglen ligger jo i lommen. Men hvorfor skulle hun? Der er mørkt i lejligheden. Det var der også i går. I forgårs. Og dagen før. Hun vender om og vandrer atter tilbage mod huset. Står lidt og løfter så sit ansigt mod de mørke ruder. Ser de udslukte vinduer mellem alle de lysende varme. Er der et liv der? I den lejlighed? Nu?

Hun standser foran døren, strammer tørklædet om halsen, trykker tasken mod sig og fumler med nøglen i lommen. Det lykkes til sidst at få nøglen i låsen. Husker det lille specielle løft af den før hun drejer de to omgange mod højre. Hun er inde. Genkender lugten i opgangen og kroppens hældning på vej op ad de brede trin.

Hun standser på tredje. Der står stadig VELKOMMEN på måtten ved døren til venstre. De midterste bogstaver er næsten slidt ned. Den burde da skiftes ud. Hun sætter nøglen i låsen og mærker kroppen mod døren, mens fingrene langsomt drejer nøglen rundt. Hun fører hånden hen over grebet. Og tøver.

28 kommentarer:

Ragnhild sagde ...

Kære medbloggere

Kender I det, at blive overrasket over at ens egen tekst dukker op. Jeg forventede jo, at jeg skulle følges med endnu en i en kørestol.

Kort om min egen lille tekst. Den blev til i forbindelse med et skrivekursus hen over en weekend i marts sidste år på Folkeuniversitetet i Aalborg. Ina Ravnkilde og Mogens Hansen deltog også. Opgaven lød på at tage et billede fra en større bunke af udklip og så skabe en mindre tekst over det valgte billede.

Mit var en farvelagt tegning af nogle få 4-etages huse og nogle træer uden blade. Et rigtigt skumringsbillede med lys fra mange af husenes vinduer. Det kom der så denne lille tekst ud af. Jeg husker at kursets underviser sagde, at netop der ved den tøven måtte den tekst standse.

Alligevel har Randi og jeg "talt om", at netop den tekst kunne bruges som en månedsopgave, hvor I skriver fortsættelsen. Hvad siger i til det? Det kunne jo så blive oktoberopgaven.

I formiddags var kvinden pludselig ikke længere anonym for mig, som hun var, da jeg skrev teksten. Nu blev hun faktisk en, som jeg har brugt i en tekst på Perfiktion.

Tak til dig Randi for at fotografere huse til min tekst :-)

God weekend til jer alle - uanset hvor få "alle" er.

Kh Ragnhild

Jørn E. sagde ...

Kære Ragnhild!

Jeg synes, at det er en god ide. At spinde en ende over den indledning har masser af muligheder. Den er jeg med på.

Kærlig hilsen
Jørn E.

Bente Pedersen sagde ...

Kære Ragnhild!

Der var mange ting i din lille tekst,"Efterår", som jeg nød. Teksten har en længde, som er så velegnet til netop Skrivebloggen. Jeg synes selv, at jeg har flyttet mig mere og mere fra de korte blogtekster, jeg skrev i starten, og har lidt svært ved at finde tilbage i netop dette intense udtryk, som du leverer i denne tekst.

Jeg nød en tekst, hvor sanseindtrykkene, spørgsmålene hun stiller sig selv undervejs, og hendes handlinger på gaden og i opgangen bærer på mange oplysninger.

Jeg kunne faktisk godt lide at blive efterladt der på dørmåtten og var tilfreds med at have fået dette korte, men meget fortællende indblik i denne kvindes liv.
Nu skriver du så, at det også var tænkt (ikke i selve skrivefasen, men senere)som et oplæg til at skrive videre på, og den er jeg da med på. Derfor vil jeg heller ikke gå i detaljer med, hvad de forskellige detaljer siger mig, for det kunne jo være, at det opfattedes anderledes af andre læsere.

Kh Bente

Poly sagde ...

Kære Ragnhild

Ja, jeg skuttede mig også, mens jeg læste din tekst med alle de fine detailjer.

Det kolde efterårsvejr bragte både minder og nysgerrigheden frem.
Hvad er der sket for denne kvinde, og hvad nu?

Det ville da være meget interessant at finde ud af.

Så jeg er da også helt med på at læse, hvad en oktoberopgave kan byde på.

Så tak for denne lille fine tekst Ragnhild og for at komme med et opgaveoplæg.

Vedrørende septemberopgaven, håber jeg at der er nogle af jer medbloggere, der har fået skrevet en tekst færdig. For jeg har kun fået lavet et udkast. Jeg håber jeg får lavet min tekst færdig i løbet af ugen.

Med mange hilsner
Poly

Ragnhild sagde ...

Kære Jørn

Tak for dit besøg. :-) Der et dejligt, du ser muligheder i en fortsættelse af min lille tekst.

Kh Ragnhild

Ragnhild sagde ...

Kære Bente

Jeg er rigtig glad for, at du nød min lille tekst, at du var med på at stoppe op der på måtten, og at du karakteriserer teksten som intens. Tak.

Og så må jeg jo nøjes med, at du antyder, der er detaljer :-) Jeg forstår godt, at du må gemme dem til eget brug.

Jeg har det bedst med kortere tekster på bloggen, og derfor har jeg trods opfordringer ikke lagt nogle af mine længere tekster herind.

Kh Ragnhild

Ragnhild sagde ...

Kære Poly

Hvor er det dejligt at den tredje af os pt fire fem aktive her på bloggen siger god for mit forslag om oktoberopgaven.

Jeg er glad for, at du måtte skutte dig lidt i forbindelse med den lille kolde efterårstekst. Jeg håber virkelig at komme videre i teksten sammen med jer alle.

Og så må jeg tilstå at jeg ikke (endnu) har fået skrevet tekster hverken med kørestol eller vinduesreflekser. Men jeg har sendt en ny haiku-suite til Randi.

Kh Ragnhild

Jørn E. sagde ...

Kære alle!

Der kommer en historie fra mig snart. Jeg har lige fået en ide - et skelet - som jeg vil sætte noget kød på her i de nærmeste dage.

Kærlig hilsen

Jørn E.

Jørn E. sagde ...

Kære alle!

Der kommer en historie fra mig snart. Jeg har lige fået en ide - et skelet - som jeg vil sætte noget kød på her i de nærmeste dage.

Kærlig hilsen

Jørn E.

Bente Pedersen sagde ...

Kære alle!

Så har jeg fået sendt et forslag til september-billedet ind og vil lade Ragnhilds fine tekst begynde at rumstere og se, hvad den kan generere.

KH Bente

Poly sagde ...

Kære Bente

Hvor har du været flittig. :-))

Jeg glæder mig til at læse, hvad du så i vores billed-opgave.

Jeg arbejder stadig på denne tekst. Jeg kan ikke rigtig få det til at hænge sammen. Men det kommer.

Mange hilsner
Poly

Ragnhild sagde ...

Kære Jørn, bente og Poly

Jeg (vi) har været på en dejlig weekend hos datter og svigersøn i Brejning og hos gode venner i Vejle. Godt at se at I arbejder på nye tekster :-)

God skrivelyst

Kh Ragnhild

Jørn E. sagde ...

Kære alle!

"At love er ærligt, at holde besværligt".
Pludselig kom der jo en Saxo-skole i vejen, men nu er der jo igen lidt tid, selvom Julen nu buldrer på døren.
Jeg håber at I alle trives.

Kærlig hilsen
Jørn E.

Bente Pedersen sagde ...

Kære Jørn!

ja, nu bliver det almindelig hverdag, som Jørn skriver, med blandt andet det daglige kik ind på Skrivebloggen for at se, hvad der rør sig i vores gode forum.

Mon ikke der skulle dukke en tekst op en af dagene. Har en stærk fornemmelse af, at Ragnhilds tekst har inspireret. ;-)

Kh Bente

Susanne Marie sagde ...

Hej alle
Jeg er ny på skrivebloggen så jeg sidder lige over en omgang og følger med på sidelinien for at se, hvad I dog kan finde på. Bentes tekst er nærmest et julegys, så vred hun stadig er på den gamle, at hun ligefrem vil plukke en stakkels udstoppet ugle.
Jeg er spændt på at se, hvad der nu kan dukke op:-)
Kærlig hilsen
Susanne Marie

Ragnhild sagde ...

@ Jørn

Den ærlige loven og den besværlige holden kender vi vel alle til.
Så du behøver såmænd ikke at undskylde :-)

@ Bente

Jamen din er jo dukket op, når jeg nu ser dette.

Jeg har med megen glæde (men også med en indre uro) læst dit spændende bud på en fortsættelse af min tekst. Jeg kommer og kommenterer.

@ Susanne Marie

Et stort velkommen til bloggen og til vort fællesskab her.
Det bliver spændende at møde dig i dine tekster. Klø bare på :-)

Kh Ragnhild

Bente Pedersen sagde ...

Jeg vil da også gerne sige velkommen til Susanne Marie. Jeg synes da bare, at du skal kaste dig ud i det. Der er ingen fast skabelon for, hvad man skal og bør her på bloggen, og alt foregår i et rart skrive-miljø, hvor der også er plads til at udfolde sig med nye eksperimenter.

Det er altid forfriskende med nye input!

Kh Bente

Ragnhild sagde ...

Hej igen Susanne Marie

Jeg glemte at spørge dig, om du har været med på saxo´s forfatterskole. Hvis du har det, kunne det være godt at kende din signatur. Min signatur på forfatterskolen er som her rahajak :-)

Kh Ragnhild

Ragnhild sagde ...

Hej

blot en prøve, for at lægge et billede på.

Ragnhild sagde ...

endnu en prøve pga mit billedekspeiment

Poly sagde ...

Kære Susanne Marie

Selvfølgelig også et stort velkommen, fra mig. Lidt sendt, men jeg har været fraværende et godt stykke tid.

Som Bente bl.a. skriver, er vores Skrive-bloggen utrolig rart. Og ikke kun meget hyggelig, men utrolig hjælpsomt og lærerigt.

Det bliver spændende at læse din første tekst her på Skrive-blogge.

Med hilsner
Poly

Susanne Marie sagde ...

Tusind tak for jeres velkomst hilsner. Så må jeg hellere lægge mig i selen og se at lave min første tekst. Ja jeg har været med i saxo i to omgange. Anden gang i krimigruppen oprettet af Robert. Pusler selv med at skrive en krimi, men øvelse gør mester, som sagt. Jeg skal også deltage i februar på saxc. Da jeg ikke kan finde på andet brugernavn end mit eget så hedder jeg selvfølgelig Susanne Marie. Nemt og enkelt:-)

Ragnhild sagde ...

Kære Susanne Marie.

Held og lykke med din første tekst til bloggen. I begyndelsen af bloggens levetid var der mere liv og derfor også en daglig tekst. Men vi var også mange flere aktive bloggere, som skrev noget mere. Vi er stadig nogle, som forsøger at holde liv i vores blog. Det er dejligt, at du er med på holdet :-) nu.

Selv om jeg ikke skriver med kriminalistisk islæt, har jeg meldt mig til saxos krimiskole. Jeg kan jo lære af lærernes gode råd - og ellers bare følge med på sidelinjen.

Kh Ragnhild

Susanne Marie sagde ...

Kære Ragnhild Jeg glæder mig til at møde dig på Saxos krimiskole. Hedder du også Ragnhild der? Det vil være dejligt hvis vi kunne hjælpe hinanden lidt. Skal du med til Symposium hos Holger (Jeremy) så ses vi måske også der.
Kærlig hilsen
Susanne Marie

Ragnhild sagde ...

Kære Susanne Marie.

Nej, min signatur på Saxo er rahajak. Og nej, jeg skal desværre ikke med til Jeremys Symposium. Jeg bor "helt oppe" i Nordjylland. Vi er til gengæld en flok nordjyske saxoskribenter, som har dannet et skriveværksted på Aalborg Bibliotek. Vi mødes første gang den 6. februar. Det er jeg meget spændt på. Du kan evt læse om det på debattråden på saxo.

Kh Ragnhild

Susanne Marie sagde ...

Kære Ragnhild Har du set mine mails med tekst og billede? Hvad hedder den kommentartråd jeg skal følge?
Kærlig hilsen
Susanne Marie

Susanne Marie sagde ...

Jeg mente Kære Randi har du set min mail med tekst og billede til skrivebloggen. Undskyld Ragnhild, der var lidt navneforvirring hos mig.
Kærlig hilsen
Susanne Marie

Ragnhild sagde ...

Kære Susanne Marie

Tråden på Saxo under "Debat" hedder "Er der interesse for et fysisk skriveværksted i Nordjylland". Der har lige været fornyet aktivitet på tråden, så den ligger på en af de øverste pladser.

Jeg var godt klar over at "mails med tekst og billeder" var møntet på Randi. Måske ser Randi ikke dit spørgsmål i mit kommentarfelt. Jeg håber, I har fået kontakt.

Vi har også et "Diskussionsforum" på bloggen. Du finder linket øverst til højre på bloggen under "Startside".

Kh Ragnhild