lørdag den 6. oktober 2012

Kaffepause





Tekst og illustration: Bente Pedersen

- Nu trænger jeg til en smøg. Gider du tage dem. I frakken på bagsædet.

- Argh! Jeg har SÅDAN en hovedpine. Kan du ikke vente til næste rasteplads?

- Nøp! En halv time til den næste, siger gps’en.

- Hvad så med et stykke marcipanbrød?

- Og det sku’ hjælpe?

- Du elsker marcipanbrød. Kom nu! Her!

- Tak, tak… men find nu lige de smøger, inden jeg falder helt i søvn.

- I søvn? Jamen, hvad så med en lille sang? Denne her for eksempel: ”Wake Me Up, Before You Go Go …”

- Hvor ER du bare SÅ morsom! Tag nu de smøger! På bagsædet!

- Nu ved jeg det! Kaffe! Du skal have kaffe. Her! Du får min!

- Av, for helvede! Hvad laver du! Se nu en kæmpe plet, der kom der!

- KURT! SE OP! BREMS!

16 kommentarer:

Bente Pedersen sagde ...

Kære medbloggere!

Dette er så mit bud på septembermåneds opgave. Mine tanker har været at lave så kort en tekst som muligt, og desuden se om det kan fungere med "rene" replikker uden regibemærkninger af nogen art!

KH Bente

PS Se evt. bemærkning under debat

Jørn E. sagde ...

Kære Bente!

Et pædagogisk oplæg til en ny trafik skrækfilm.
Smart at du sætter personerne ind i bilen på kortet.
Godt tænkt!

Kærlig hilsen
Jørn E.

P.S.: Svar til dig i "Diskussionsforum"

Jørn E. sagde ...

Kære Bente!

Et pædagogisk oplæg til en ny trafik skrækfilm.
Smart at du sætter personerne ind i bilen på kortet.
Godt tænkt!

Kærlig hilsen
Jørn E.

P.S.: Svar til dig i "Diskussionsforum"

Jørn E. sagde ...

Jeg glemtelige at kommentere overskriften og billedet. Begge dele er tekstmæssigt dejligt underfundige.


Poly sagde ...

Kære Bente

Sikke en sjov, men dog alvorlig tekst du har skrevet.

Sjov, fordi jeg kan lige se mig selv i samme situation.
Og jeg tænker uvilkårlig på, om du mon selv har smøget den engang, for det er ret virkeligheds beskrevet!

Alvorlig, fordi denne uopmærksomhed kunne ende med et stort brag!
Som understreges så fint af Jørns kommentar: "Et pædagogisk oplæg til en ny trafik skrækfilm."

Teksten fungere flot, "med "rene" replikker uden regibemærkninger af nogen art!"
Jeg kan tydelig se billederne for mit indre, imens jeg læser replik-skiftet.

Du har også ramt plet med en kaffekop for illustration. Netop fordi kaffen er skyld i de efterfølgende hændelser.
Om tillige med en tvetydig påskrift: "enjoy your coffee".

Helt igennem godt leveret.

Med mange hilsner
Poly

Poly sagde ...

PS.
Jeg glemte lige at sige Bente, at jeg har set og gensvaret din kommentar i vores debat forum.

Bente Pedersen sagde ...

Kære Poly og Jørn!

Så er jeg tilbage på pinden og næsten "going strong", så en lille genkommentar kan der lige blive plads til.

Tak for jeres kommentarer. Jeg er glad for, at I synes, at teksten kan fungere uden de store forklaringer. Dog tænker jeg, at I jo har en vis forforståelse i og med, at I ved, at jeg har taget udgangspunkt i et foto, hvor bilisme kunne være et tema. Gad vide, hvordan den virker på en læser, der kun kobler den sammen med det nuværende foto? Bare en tanke!

Og ja, Poly, jeg har været ryger i over 25 år, 20- 30 stk om dagen var det normale. Jo, jo jeg røg skam også i bilen med vinduet rullet ned...og jo opmærksomheden var ikke altid på kørebanen,når jeg ledte efter mine smøger i lommen, tasken eller handskerummet. Det kunne have været gået galt rigtig mange gange. Jeg røg skam også, mens jeg cyklede, hvis jeg var smøgtrængende nok. I dag, hvor jeg har været røgfri i 14-15 år, kan jeg slet ikke forstå det. Men sådan er det jo med vaner!
Kh Bente

Ps tak for jeres søde hilsner i debatforum... <3

Bente Pedersen sagde ...

PS Jeg er glad for, at du fangede det tvetydige signal i "Enjoy your coffee" i forhold til tekstens tema, Poly! Det var lige præcis derfor, at jeg valgte dette foto!

Ragnhild sagde ...

Kære Bente

En lille enakter for to. Personerne: Kurt og hans kone. Hun må være hans kone. En kæreste/elskerinde ville ikke smådrille på den måde. Der er 6 replikker til hver. Og de virker!

Intet kan erstatte behovet for en smøg. En smøg her og nu. Tre erstatningstilbud fra den søde kone - som for øvrigt har hovedpine, og derfor ikke kan vende sig om og fikse smøgerne fra lommen i frakke på bagsædet - dur ikke. Det tredje forslag om erstatning bliver fatalt. Uha Bente, tretallet fra eventyrgenren! Men måske indikerer "lånet" fra genren, at katastrofen, som ligger i forlængelse af tekstens åbne slutning, alligevel bliver afværget!

Teksten fungerer fint uden inkvitter. Skal jeg "anke" over noget, bliver det tekstens indledende replik. Den er som talt af en kvinde. I min optik vil en mand sige: Nu trænger jeg til en smøg.

Jeg kan godt lide din lille (katastrofe)tekst. Og det er ret godt gjort med en åben slutning efter så kort en tekst. Apropos det korte - så er det altså dejlig blog-venligt :-)

Jeg tilslutter mig Polys kommentar om billedet. Der blev ikke megen nydelse ud af den kaffe.

Jeg håbe, du har haft en dejlig weekend med dine gæster.

Kh Ragnhild

Poly sagde ...

Kære Bente

"Gad vide, hvordan den virker på en læser, der kun kobler den sammen med det nuværende foto?", spurgte du.
Hm, mon de tænker over det! For at kæde det sammen med opgave-billedet til vores september-opgaven fra den 5. september, skal de først finde teksten og dernæst gå ind på linken. Så jeg tror ikke nogen vil tænke dybere over det. Og måske kan de så ikke se sammenhænget. Men kaffekoppen jo passer flot til din tekst, der tillige har "bilisme" som et tema.

Med hensyn til din tidligere vane, så har jeg åbenbart ikke samme stærke vilje, for jeg hænger stadig ved. Selvom jeg har prøvet alle mulige afvænningskur. Min trøst er, min læge sagde i tidernes morgen, at jeg hørte til den gruppe der ikke kunne afvænnes. Og med denne vanetrang, trøster jeg så mig selv yderlig med, at jeg hverken er på stoffer eller nyder alkohol!

Derhjemme kunne jeg snildt klare en smøg i regnvejr på cyklenturen til arbejdet. Hvilket, apropos bilisme vs ulykker, nær havde fået en tidligere afdelingschef til at køre galt, da han kørte forbi mig i hans bil. Nok også fordi det ikke lige var det image han normalt så på kontoret.

Yderlig har jeg altid en sprayduft med i tasken, så jeg ikke lugter af en røgbutik, for at skåne andre folks sanser. Men, ja, hvis og hvis! C'est la vie!

Og så måtte jeg lige rulle Ragnhild bemærkning rundt i smagløgene!

Du skriver: "- Nu trænger jeg da lige til en smøg."
Ragnhild foreslår: "Nu trænger jeg til en smøg."

Jeg er nok tilbøjeligt til at bakke Ragnhild op. Hvorfor?
Jo, ordene "da lige" henleder til "flinkeskolen"! Følgelig, hvad en typisk sød/pæn pige/kvinde ville sige!

Dog må jeg sige, at hvis Ragnhild ikke havde nævnt det, havde jeg slet ikke tænkt over det!

Med mange hilsner
Poly

Bente Pedersen sagde ...

Kære Ragnhild!

Tak for din kommentar. Jeg synes også, at de kortere tekster passer bedst til bloggen, men det er jo smag og behag, og indimellem har jeg da også kun sendt længere tekster af sted.
Du bemærker to ting, som jeg selv har tænkt over. Det første er den bevidste brug af de "gode gange tre". Jeg var lidt i tvivl, om jeg kunne tillade mig at låne fra eventyrernes verden i så kort en tekst, men du bekræfter mig i, at det er ok.
Det andet forhold er, hvordan makkerparret opleves af læseren. Er de et fasttømret ægtepar? Eller er de bare rigtig gode venner, der kender hinandens vaner? Er de mand og kvinde eller af bare af samme køn? Jeg kan nu læse, at du og Poly opfatter dem som mand/kvinde, og jeg synes, at det er spændende, hvad det er, som gør sig gældende. Er det omsorgen eller måske hovedpinen, der får jer til at tænke kvinde?
Jeg er glad for, at du synes, at den fungerer uden inkvit.

Og ja tak, vi havde en fin lørdag eftermiddag. Vores familie ved fjorden ser vi ikke så ofte, så det var dejligt, at de ville køre den lange tur bare for at være sammen en lørdag eftermiddag.De brugte såmænd længere tid på vejen frem og tilbage end på at være her, men det er nu engang de vilkår, jeg kan stille op og klare at være med på.Dejligt, at det kunne lade sig gøre.

Kh Bente

Bente Pedersen sagde ...

Kære Poly!

Det var dog en underfundig bemærkning, som den læge kom med..."I den gruppe, der ikke kan afvænnes..." Det har jeg lige godt ikke hørt om før...Hvad nu, hvis du fik KOL? Skulle du så fortsat ryge, fordi du ikke kan afvænnes...Nå, jeg er nu ikke konverteret til fanatisk antiryger, så for min skyld må folk have de vaner, de lyster, bare de ikke generer mig med det.

Jeg har jo placeret en mand bag rattet, Kurt, så jeg vil nu på opfordring rette den første replik til det mere mandige forslag, som Ragnhild kom med.

Kh Bente

Poly sagde ...

Kære Bente

Ja, nu måtte jeg lige ind og læse din tekst igen og i rugehjørnet med hensyn til dine spørgsmål om, hvordan makkerparret opleves af læseren.

Okay, jeg gik ud fra at parret var mand og kvinde. Og hvorfor mon det?

Jeg tror ikke jeg kan give dig et helt klart svar. Men nok fordi duoen mindede om et par der havde kendt hinanden længe. Samt opvækstens tænkemåde, at et par er mand og kvinde. Ydermere henledte "hovedpinen" automatisk tanken på et hunkøn.

Hvilket nok viser hvor nedgroet ens tankearv egentlig er. Hmmm, en tankeful iagttagelse. Især når man ellers tror, man er åben for nutidens forskellige livsmåder.

Med mange hilsner
Poly

Bente Pedersen sagde ...

Kære Poly!

Det er vel også præcis forventningen hos læseren, som man kan bruge af som afsæt, når man som her skriver en tekst, der består udelukkende af replikker, og som er så kort.
Jeg tror, at denne samtale godt kunne finde sted mellem f.eks. min allerældste veninde og mig, bortset fra navnet Kurt, der så ikke passer. Kunne den ikke også finde sted mellem en søster og en bror? Om det ville passe på samtalen mellem to brødre f.eks., er jeg så mere i tvivl om.
Kh Bente

Ragnhild sagde ...

Kære Bente

Jeg kan som Poly heller ikke præcist slå ned på, hvorfor jeg opfatter de to i bilen som et ægtepar. Hvis jeg husker min første læsning ret, så måtte jeg ned til "Kurt" før chaufførens køn var afgjort for mig.

At føreren af bilen ikke tydeligt bliver en mand fra begyndelsen, har (som omtalt i min første kommentar) nok ( se her laver jeg et lille modaliserende "nok" for ikke at lyde for kategorisk) noget med sproget at gøre. Det er typisk for kvindesprog at bløde "en ordre/et ønske" op som en venlig henstilling med ord som "gider du lige" "vil du lige" "kan jeg få dig til at" osv i den dur.

Det er egen erfaring, mange iagttagelse over m/k sprog, men også tidligere læsning af faglitteratur om mænds vs kvinders sprog som gjorde, at jeg "faldt" over Kurts sprog. Og Kurt har stadig både et "gider" og et lige i sine replikker. Måske er de med, fordi kvinden i årenes løb har gjort ham opmærksom på, de små intetsigende ords store betydning. Til sidst kaster han dog irriteret handsken (sikke en metafor!) og kommanderer "Tag nu de smøger! På bagsædet!" Her bliver han rent sprogligt mand igen!

Havde passageren været en mand, ville han nok have fundet de cigaretter med det samme uden smådrillende afværgende udsættelser. Men se, så var der ikke blevet en tekst ud af det - en tekst med ene replikker.

Kh Ragnhild

PS og ja, selvfølgelig er der plads til korte, længere og lange tekster på vores blog :-)

Bente Pedersen sagde ...

Kære Ragnhild!
Tak for at uddybe med dine iagttagelser om m/k-sprog.Du har ret langt hen ad vejen også med hensyn til medpassagerens forsøg på at undgå konflikt i forhold til rygning/hovedpine/manglende hensyntagen med en masse forsøg på at manipulere Kurt et andet sted. Derfor tror jeg også, at de kender hinanden indgående fra mange års samliv :-)
Jeg kunne jeg da godt tænke mig at dykke mere ned i mande-/kvindesprogsverdenen, så hvis du har en god titel på en bog eller nogle artikler om emnet, så er jeg interesseret.
Kh Bente